Gelijkstroom ventilator met permanente magneet

Voor een testje zoek ik een gelijkstroom ventilator met permanente magneet
De bedoeling is deze te gebruiken als generator om uit een windstroom elektriciteit op te wekken
Ik verwacht daar niet veel opbrengst van Ik wil het gewoon eens testen
Ik vind wel gelijkstroom ventilatoren maar vind er nooit uitleg bij of het permanent magneet motoren zijn
Maakt niet uit welk voltage of afmeting

maartenbakker

Golden Member

Ongeveer alle gelijkspanningsventilatoren hebben een permanent magnetische rotor. De electronica is vanzelfsprekend niet ingericht op teruglevering, dus je zult wel heea moeten verbouwen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een fan uit een auto, die voorin de radiator koelt heeft ook een permanente magneet. die dingen trekken vlot 15A weg, dus kunnen dat ook leveren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Motoren van een loopband komen nogal eens voorbij.

Shiptronic

Overleden

waarom zoek je niet gewoon een generator? die doet in iedergeval wat je wil?

waarom zo moeilijk?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Kruimel

Golden Member

Denk dat je in de problemen gaat komen met toerental. De ventilatoren die je zoekt zijn meestal geoptimaliseerd voor een paarduizend rpm, en zullen bij omgekeerde werking dus ook een 'airflow' nodig hebben die dat toerental bewerkstelligt of het vermogen zal heel klein zijn. Klinkt mij in de oren als een recept voor problemen.

Mocht je het toch willen doorzetten lijkt me de suggeste van testman me heel geschikt. Zo een radiatorfanmotortje is meestal een permanente magneetmotor en kan je voor een paar euro op de sloop krijgen. Ze zijn bovendien meestal vrij goed gelagerd en duurzaam.

Veel DC ventilatoren (ik heb hele series van Papst in 12 en 24 en 48V, alle BLDC) zijn BLDC met Hall sensoren en ingebouwde elektronica. Of dat teruglevert in de DC voeding?

Best wel kans maar er kan ook een simpele seriediode voor bescherming gebruikt zijn, dan werkt het niet.

heb eens een BDLC motor van een dakfan gehad die gewoon terugleverde, kwam 3x 230V uit als ik een boormachine op de as zette. konden zo 3x 60W gloeilampen op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Uhu, VOOR de drive elektronica.

Niet op de inkomende DC op de driver die bij die ventilatoren ingebouwd is.

nee, die fan had de elektronica in een losse alu doos ingebouwd zitten, geen hall sensoren zaten in die motor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Dat zeg ik, de ventilatoren die Hoeben bedoeld hebben geen externe box.

Kruimel

Golden Member

Een BLDC gaat in een groot deel van de gevallen niet werken, maar ik denk dat als de TS een fan voor een autoradiator op de kop kan tikken het wel zou kunnen gaan helpen (al weet ik niet zeker of dat een permanente magneetmotor is of een seriegewonden universele). Je kunt je in elk geval geen buil vallen aan de kosten daarvoor.

Helemaal niet zo simpel dus
Ik ga eens kijken om een kapotte ventilator te vinden waar ik dan een generator op aansluit
De generator is makkelijk te krijgen
Een kapotte ventilator zal ook wel lukken
Maar of het een goed op het ander past is maar de vraag

Vandaar dat ik hier zocht naar iets dat al past
Maar moeilijk gaat ook

Hallo Eddy,

is een gelijkstroom dynamo met spanningsregelaar uit een auto niet iets voor je?

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!
Sine

Moderator

Zelfs de oude DC versies (zonder diodes) hadden een 'geregelde' veldwikkeling.
Dan wordt bekrachtiging weer een probleem.

Kruimel

Golden Member

Ik heb hier overigens een permanente magneetmotor uit een defecte elektrische deur. Het is een 230VDC exemplaar bedoeld voor thyristoraansturing. Het nadeel van dit ding is alleen een vrij sterke 'cogging'. Er zal een behoorlijke wind moeten staan wil dit ding op gang komen, maar is in grootte en vermogen (138W) waarschijnlijk nog wel geschikt.

https://farm8.staticflickr.com/7839/46672828952_831176e9bd_z.jpg

als je nog aan een motor van een philips cc1000 oid kunt komen, daar lag een permanent magneetmotor in, geen kleintje..

overigens heeft een startmotor ook permanente magneten.

maar een BDLC motor heeft een magneetkern, de 3 spoelen zitten in de veldwikkeling, in tegenstelling tot DC borstelmotoren waar het anker gewikkeld is.

heb weleens een spacpomp hersteld, die had een 3500W BDLC motor erop liggen, de igbt lag eruit..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 13 januari 2019 14:58:37 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Eddy.d,
Uit je andere topics blijkt dat je intensief bezig bent met het probleem dat je piekverbruik hoger ligt dan je aansluiting, en hoe je je comfort kan behouden zonder een dure verzwaring.
Als dat de bedoeling is, dan zit je op een verkeerd spoor.
Moest zo iets enig aantoonbaar nut hebben, lag het nu al in de Aldilidl voor een prijs waarvoor je het zelf niet kan maken.
Maar goed.
PC ventilatoren kun je rustig vergeten. Die hebben een schoepdiameter van slechts 7-15cm en een te groot startkoppel.
Die krijg je enkel met stormwind aan het draaien.
Je moet ze ook demonteren als dat al kan, want de BDLC elektronica werkt niet invers.Je moet bij de spoelen raken. Vanwege het specifieke karakter daarvan, 3 of 4 fasen nog een vraagstuk op zich.
De schoepen zijn ook veel te klein om bij normale windsnelheden enig rendement te halen.

Zelf zou ik op een rommelmarkt of op 2ehandsite proberen aan zo'n plafondventilator te raken. Je weet wel die plafondlampen met aangebouwde ventilator zoals men in de tropen gebruikt. Een 15 jaar geleden was dat mode, nu vind je ze op rommelmarkten voor weinig.
Die zijn relatief traagdraaiend en hebben een grote wiekdiameter. Of een ouderwetse keukenraamventilator, die hadden een asynchrone of een spleetpoolmotortje.
Maar om je verbruik te reduceren zal het evenmin veel bijbrengen.

mel

Golden Member

Neem een fietsdynamo.Sloop een propeller van een Cessna 152 af, zet dit op de dynamo en dan alles op een paal, klaar :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

veel van die kleine DC ventilatoren zijn gewoon met magneten erin. zoals die kleine fannetjes die je op je auto dashboard kan schroeven
DC motoren uit de auto ook meestal (starter, ruitenwissermotor, ruitenwissersproeierpompjes, verstelmotoren van de zetels...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 12 januari 2019 23:38:39 schreef Sine:
Motoren van een loopband komen nogal eens voorbij.

Daarom heten het ook loopbanden.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Kruimel

Golden Member

Op 15 januari 2019 15:04:33 schreef fikkie:
direct drive wasmachine slopen

Zijn dat niet inductiemotoren? Dan moet je wel al een bron van elektriciteit hebben om de excitatie te regelen toch?