Gelijkstroom ventilator met permanente magneet

Op 15 januari 2019 12:20:26 schreef mel:
Neem een fietsdynamo.Sloop een propeller van een Cessna 152 af, zet dit op de dynamo en dan alles op een paal, klaar :P

Of je neemt de voorvork, een naafdynamo met wiel en je plakt wat tape schuin in de spaken om de wieken te vormen. Veel simpeler kan het niet ;)

Link. (Zelf niet doorgelezen, maar dit was het eerste plaatje van dichtgeplakte spaken wat ik vond).

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 16 januari 2019 19:36:49 (23%)

Kruimel

Golden Member

Dat is op zich wel een goed idee, die dynamo's coggen nauwelijks en zijn geoptimaliseerd voor relatief beperkte toeren. Nadeel is het kleine vermogen van 3W.

Als het puur is om te testen, kun je een batterijgevoede handventilator kopen. Kosten toch zeker 2 euro in de zomermaanden bij voordeelwinkels.

Als je daar tegen blaast, wek je energie op. Met een ledje op het motortje gesoldeerd heb je nog licht ook..

Op 16 januari 2019 14:34:24 schreef Kruimel:
[...]Zijn dat niet inductiemotoren? Dan moet je wel al een bron van elektriciteit hebben om de excitatie te regelen toch?

Tijd geleden nog een LG wasmachien gesloopt, die had permanent magneten, is naar iemand gegaan die met een waterrad een generator wilde maken(bldc dacht ik origineel)meer dan 30 spoelen dacht ik, is al even geleden.

Deze was het https://youtu.be/7cZXR48Kpd8 vanaf 40 sec

Kruimel

Golden Member

Ok, wist ik niet, dacht dat er gewoon een soort externe kooi zou zijn (ee soort binnenstebuiten inductiekooi).

Of sloop eventueel een printer of een casettespeler, die hebben veelal ook niet-coggende DC motoren bedenk ik me nu (maar niet veel vermogen).

Wasmachine zoals hier beschreven omgebouwd tot watergenerator, levert 20A op 29V:

https://www.youtube.com/watch?v=0ieFZI4-6K8

Hier een iets professionelere versie van 1.3kW met zelfde type motor:

https://www.youtube.com/watch?v=S2EtEVdAQUY

Dat zijn toch wel leuke vermogens.

Anoniem

De suggesties variëren al van een motortje van een cassettespeler tot een generator van 2kW.
Ik veronderstel dat het een simpele proef betreft om te kijken of het principe werkt om dan te starten met een serieuzer opzet.
Zolang Eddy.d niet wat meer toelicht over wat hij eigenlijk wil blijft het weer een gis topic waar alles en niets gezegd wordt.

Het is enkel de bedoeling om te achterhalen of het mogelijk is om energie te recupereren uit een zelfopgewekte luchtstroom
Om een voorbeeld te geven :
Ik gebruik een ventilator van 1 kw om lucht door een buis te duwen en op het eind zet ik een ventilator die als generator dient
Hoeveel van de luchtstroom kan ik omzetten in elektriciteit ?
Ik veronderstel weinig

Maar als het meevalt kan je op die manier een ander soort warmtepomp maken
Alles moet dan wel in een gesloten circuit en onder druk gebeuren waardoor er niet alleen druk voor de generator zal zijn maar ook onderdruk er achter waardoor het rendement iets hoger zou worden
Ik ga er van uit dat er een verschil van 1 bar voor en achter de generator moet volstaan om een degelijk temperatuurverschil te krijgen