Telefunken Gavotte ontvanger

De grote condensator kun je een indruk van krijgen door de wisselspanning op de voeding te meten, maar om ook even de gelijkspanning te meten is ook wel handig om dingen uit te sluiten.

Vanmiddag even een elco gehaald van 470uF 25V en deze tussen de huls van de grote elco (-) en het streepje van de diode (+) naast de grote elco gehouden
(het draadje aan de kant van het witte streepje vd diode) en dit heeft geen merkbaar verschil wat brommen betreft.

[Bericht gewijzigd door Radio60 op vrijdag 18 januari 2019 15:55:36 (12%)

maartenbakker

Golden Member

De condensator op de foto die zo te zien gelekt heeft, is een andere denk ik. Zie mijn vorige bericht. Als hij inderdaad gelekt heeft, is schoonmaken noodzakelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha Radio60,

Leuke ontvanger ik weet niet wat je kan meten heb je een scope misschien al gevraagd.
Gezien je klacht zou het zo maar kunnen dat een van de twee diodes in de voeding defect is.
Als je geen scope bezit neem twee 9V batterijen in serie de + naar het chassis en de - daar waar de elco zit je weet dan in ieder geval of het de voeding is of de ontvanger.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi,
Ik heb alleen een multimeter.
Kan ik de diodes misschien doormeten met de spanning erop?
Ik kijk even of ik batterijen heb

Ha Radio60,

Als er een diode test functie op zit dan kan je een doorgang test doen wel een kant los nemen.
Maar dit is een oude generatie diodes en daar kunnen rare fouten in voorkomen maar goed dat geeft geen hoorbare brom.
Ik denk omdat je weinig meetapparatuur tot je beschikking heb de batterijen in eerste instantie makkelijk is.
Dan verder om de eindversterker uit te sluiten met name de condensator naar de LS kan je luisteren op de TB dit is een ingang/uitgang voor de toon/volume regeling.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Als ik de diodes aan een kant los moet maken om door te kunnen meten kan ik ze misschien net zo goed vervangen? Ik kan er goed bij.

Wat je ook kunt doen is de universeelmeter op wisselspanning stand zetten en over de dikke voedings elko te meten. Meet je hier meer als een paar honderd mV dan moet je het in de voeding zoeken.

op onderstaand schema https://berlin.museum-digital.de/data/berlin/images/import_17/201803/0…

zie ik ook dat de volume en toonregeling via stekker contactjes lopen, zijn deze niet aangetast ?

Ha peter112,

Ook dat kan is dacht ik al gevraagd maar ook de afstemindicatie doet die iets als je over de band draait.
En maar dat is door @Arco al gevraagd (dacht ik) wat doet de ontvanger in de stand TA/TB dan is namelijk alleen de versterker voor laagfrequent actief.
Ik denk dat als @TS twee batterijen van 9V haalt er snel duidelijkheid is.
Er zit een nadeel aan het zomaar luk raak componenten vervangen..... als je niet weet wat de oorzaak is.
De kans dat er een ander component defect raakt is niet ondenkbaar vaak slijten componenten gelijk op.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Peter112: ik neem aan dat ik dan moet meten op de dikke elco en chassis?
Volume/toon regel stekker heb ik met contactspray schoongemaakt maar dit geeft geen verandering. Het gaat wel harder brommen als ik mijn vinger op de stekker houd.

electron920: wat bedoel je met afstemindicatie? is dat het ding op onderstaande foto's? deze heeft het bij mij nooit gedaan.
Lampje ervan werkt wel.
In TA/TB bromt hij iets harder over alle banden.

Naast de testen van de stand Ta/Tb zoals al eerder genoemd, zou je redelijk makkelijk een draadje tijelijk over de 2 contact punten kunnen leggen.

Als je dan nog steeds brom hoort zit het in de voeding of verterker gedeelte

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/detail1234.png

Ha Radio60,

Ja dat is de meter maar goed was alleen bedoeld als hint :D heeft verder niets met de brom van doen.
Het is inderdaad de beker elco dat is wat @peter112 bedoeld als je met de meter in de stand AC eens overheen meet.
En als je geen voeding heb dan de twee batterijen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Als ik over de grote elco naar chassis meet (wisselspanning)
dan meet ik 50,6.
Als ik in dezelfde stand over de gelijkrichter diodes meet (diode naar chassis) dan meet ik op beide tussen de 50 en 51.
Als ik van de stekker st1/1 en st1/3 doorverbind (foto) dan gaat hij nog harder brommen.

Arco

Special Member

Over een elco staat (hopelijk) nooit wisselspanning, dan ploft 'ie uit mekaar... (dus op gelijkspanning meten)
Meetklemmen wat ...ehh... grof... ;) (als je omliggende onderdelen aanraakt krijg je waarschijnlijk nog meer problemen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja sorry ik heb even niets anders maar voordat ik de boel aanzette heb ik gecontroleerd of de klemmen vrij waren.?
Zou de grote lichtblauwe condensator achter de Luidsprekers problemen kunnen veroorzaken?

Op gelijkspanning meet ik over de grote elco en chassis 24v

Op 19 januari 2019 14:14:17 schreef Radio60:
Ja sorry ik heb even niets anders maar voordat ik de boel aanzette heb ik gecontroleerd of de klemmen vrij waren.?
Zou de grote lichtblauwe condensator achter de Luidsprekers problemen kunnen veroorzaken?

Op gelijkspanning meet ik over de grote elco en chassis 24v

Dat lijkt mij vrij hoog ondanks dat de netspanning van 220 naar 230V is gegaan.

Die 50,6 in de wisselspannings stand is dat mV ? Indien ja dan is de voeding wel goed denk ik.

Ik heb er een andere meter bijgehaald.

Ik meet over de grote elco naar chassis:

Bereik 20V DC 17,90V
Bereik 20V AC 0,07V
Bereik 200M DC 1 (buiten bereik?)

Deze meter heeft alleen een 200mV DC bereik.

Pfff het word er niet makkelijker op??‍??
bedankt voor jullie geduld?

Ha Radio60,

Die spanningen welke je meet dat is niet goed :( ik denk een meet fout want als er echt 50V over de elco staat dan zat er een gat in je plafond :D
Meet over de elco gelijkspanning en wisselspanning graag.
Ja die elco bij de luidspreker kan ook lek zijn had ik al geschreven daarom de vraag luister met een extern hoofdtelefoontje op de TB uitgang maar die moet je wel hebben :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Henk zie het bericht boven die van jou.
Het dak van mijn schuur is nog heel?
Ook even een foto van de gegevens op de elco:

Ha Radio60,

Beter anders wordt het best fris in de schuur :) je voeding lijkt in orde.
Ik gaf een hint om voor de eindversterker te luisteren maar ja dan moet je wel een din plug hebben enz enz.
Vervang de elco naar de LS waarde maakt niet uit als de werkspanning maar in de buurt komt.
En op TB/TA laten staan s.v.p.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Henk, ik zet die elco bij de LS op mijn bestellijst.
Din plug spul heb ik niet.
Ik moet ook nog een soldeerstation aanschaffen want de bout die ik heb is meer iets om een Sherman tank mee in elkaar te zetten...

vergeten

Golden Member

Op 19 januari 2019 13:44:45 schreef Radio60:
Als ik van de stekker st1/1 en st1/3 doorverbind (foto) dan gaat hij nog harder brommen.[bijlage]

Als de ingang van de/een versterker aan massa wordt gelegd moet hij stil worden als de brom uit de ontvanger/toonregeling komt.
Tenzij er veel rimpel op de voedingsspanning staat, maar dan nog moet hij (veel)minder gaan brommen.

Op jouw foto met je doorverbinding heb je volgens mij de verkeerde pootjes van de ST1 connector doorverbonden.
In het schema staan ze niet in de
1 2 3 volgorde (op de print wel) maar in de
1 3 2 volgorde. Mogelijk heb je je daarom vergist.

Die verkeerde doorverbinding heeft hetzelfde effect als de volumepotmeter helemaal op maximaal draaien, wat dus gebeurde, de brom werd harder.

pootje 1 = Ingang eindtrapje/uitgang toon&volume potmeters
pootje 2 = Uitgang ontvanger/ingang toon&volume potmeters
pootje 3 = Massa

Herhaal het nog eens op de goede pootjes, de buitenste 2, wat gebeurd er dan?
Ik verwacht dat de brom nu een stuk zachter wordt of zelfs (bijna)weg is :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hoi,
Ik ben uitgegaan van de 1 3 2 volgorde zoals op tekening waarbij 3 de aarde is.
Ik ben er daarbij wel vanuit gegaan dan 1 aan de achterzijde vd ontvanger zit en 2 aan de voorkant zijde. Op de printplaat staan helaas geen nummers daar waar de stekker zit. Misschien zit het hem daarin.
Ik ga het zeker even proberen!

[Bericht gewijzigd door Radio60 op zondag 20 januari 2019 08:28:50 (12%)

Ik zou eerst de eindversterker doormeten. Meet in ieder geval de spanning tussen de basis en de emitter van de eindtorren en de spanning tussen het emitterknooppunt van de eindversterker en de massa. De spanning tussen de basis en de emitter moet ongeveer 0,2 V bedragen bij Germanium eindtransistoren en de spanning tussen de emitterknooppunt en de massa moet ongeveer de halve voedingsspanning bedragen. Defecte eindtransistoren kunnen namelijk ook brom veroorzaken.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Net even de buitenste 2 contacten geprobeerd maar de brom blijft hetzelfde.
De binnenste twee contacten veroorzaken dus wel een hardere brom zoals vergeten uitlegde.

dawmast: ik moet eerst uit zien te vogelen welke componenten je precies bedoeld! (en hoe ik mijn meter erop moet zetten)

Verder zie ik dat er een kleine condensator tegen Fi7 geplakt zit met een klodder was (oid) geen idee hoe dit daar komt maar dit kan toch niet de bedoeling zijn? er naast zit het spul ook op de plaat.