Telefunken Gavotte ontvanger

Op 20 januari 2019 11:21:22 schreef Radio60:dawmast: ik moet eerst uit zien te vogelen welke componenten je precies bedoeld! (en hoe ik mijn meter erop moet zetten)

Ik bedoel de eindtorren T9 en T10.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Volgens de tekening zou links de T9 zitten en geheel rechts de T10
In het midden diode(?) D7
Nu dat emitterknooppunt nog?

maartenbakker

Golden Member

Eerst even voelen of de eindtransistoren heet worden. En heb je al gekeken of die plek op de print nou inderdaad gelekt elektrolyt was? Die zit in de eindtrap, dus daar kan van alles misgaan.

Dat spul waarmee de kleine transistor tegen Fi7 zit, is was en dat hoort zo. In het HF gedeelte zal er wel op meer plekken was zitten. Hoort zo om dingen op hun plaats te houden en te beschermen, en als het niet zo zou horen heeft het alsnog niets met de brom te maken want die komt uit de versterker of uit de voeding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten,
Ik ren alleen even tussen de schuur en het huis heen en weer om wat foto's te maken want het is kkkkkk-koud in mijn knutselhok....?
Dus vooral info verzamelen en veel lezen over de componenten en de tips die ik hier krijg.

Kan niet goed zien of er gelekt is, het lijkt in orde.
Maar ik zet het op de bestellijst.
Ik zal de Fi7 etc niet van de was ontdoen!
Even kijken of ik een thermometer heb voor de eindtransistoren.
(ik zal ze maar niet beetpakken denk ik)

maartenbakker

Golden Member

Bij normaal functioneren worden ze lauwwarm. Als je ze niet beet kunt pakken zijn ze mogelijk al stuk. Zitten ze er tussenin dan weet je dat er mogelijk teveel stroom loopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik had gehoopt dat ik mijn vingers kon warmen aan T9 en T10 maar die worden geheel niet tot nauwelijks warm.
Na wat puzzelwerk in de tekening en de onderkant van de printplaat kon ik het volgende meten:

Van T9 meet ik tussen E en B 0,14V
tussen E en C 8,4V

Van T10 meet ik tussen E en B 0,14V
tussen E en C 9,5V

Emitterknooppunt zoek ik nog??‍????‍????‍??

[Bericht gewijzigd door Radio60 op zondag 20 januari 2019 17:35:23 (13%)

Ha Radio60,

De moed nog niet opgegeven :D mooi... je Veb van 0.15V (moet ongeveer (0.3V) zijn) is wat aan de lage kant maar ja hoe nauwkeurig is je meter zo laag?
Kan je niet een kabeltje maken naar de audio ingang van je geluidskaart.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ach opgeven... de praktische ervaring en kennis die jullie met mij delen
vind ik als beginner meer waard dan de ontvanger zelf. Als die echt stuk gaat is dat helaas pindakaas, en ga ik verder met een volgend project. (Murphy B40)
Dus zolang jullie het niet opgeven gaan we gewoon door.
Al denk ik dat het nog niet zo 1,2,3 opgelost zal zijn.
Ik hoop dat we nu de voeding en eindtrap uit kunnen sluiten en dat het ergens in de audio zit. (waar vind ik de geluidskaart?)
Een koptelefoon zou leuk zijn, als ik daar wel muziek uit krijg...??

RAAF12

Golden Member

De koptelefoon zit aan de endamp vast net zoals de luidspreker. Dus daar moet je het niet zoeken. Wat wel kan (denk dat Henk dat bedoeld) dat je het signaal uit de FM of AM trap op de achterzijde aftapt van de DIN bus, dat is oa. bedoeld om er een taperecorder aan te sluiten maar een aux input een 3.5 mm jack op een geluidskaart van PC kan ook. Het schema van elektrotanya.com kan je lekker uitvergroten in Adobe Acrobat dat is makkelijk...

Maar na een minuut of zo werd het geluid steeds zachter en daarna helemaal geen geluid meer.

Doet mij denken aan een overleden condensator of transistor..

Ha Radio60,

Wat @RAAF12 schrijft dat bedoel ik maar meet alle spanningen van de eindversterker 7 stuks zet die op papier.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Radio60,

Nee rond T7 dus T7,T8,T9,T10 en bij de zenerdiode.
Die in de box staan.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Oke gaan we doen, thanks?
Zo leer ik gelijk wat over de eindversterker in zijn geheel.
Zal niet vandaag zijn ivm andere klussen?

[Bericht gewijzigd door Radio60 op maandag 21 januari 2019 11:02:14 (27%)

Vandaag even met een DIN-Jack adapter geprobeerd op de DIN poorten aan de achterkant van de ontvanger.
Helaas is er niets te horen door de koptelefoon.
De TA/TB knop staat ingedrukt. (knop uit ook geen geluid)
Met de koptelefoon aangesloten en het geluid op maximaal dan is het brommen wel aanwezig maar minder hard. (in de koptelefoon hoor ik niks)
Ik heb verder nog geen tijd gehad om metingen te kunnen doen.

Arco

Special Member

Die DIN pluggen zijn ingangen, daar kun je geen koptelefoon op aansluiten. (nou ja, kan wel, maar je hoort niks... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan zal ik het wel (weer?) verkeerd begrepen hebben

Ha Radio60,

Mijn fout |:( ik had mijn verhaal moeten verduidelijken je kunt pin 1 en 4 van de DIN plug gebruiken om met een hoofdtelefoon te luisteren.
Niets schakelen en of een 8Ω het doet dat valt te bezien maar ik verwacht dat je iets kan waarnemen.
Twee draadjes in de DIN plug want een standaard verloop werkt niet en dan naar je 6.3mm plug even er omheen draaien pin 1 en 4 en 2 is aarde.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Oke,

Even met twee zwarte schakeldraden in 1 en 4 van de DIN ingang geprobeerd en om de jack gedaan. Het resultaat is brommen en verder hoor ik niks in de koptelefoon.

Verder meet ik het volgende:

Van T7 meet ik tussen E en B 0,65V
tussen E en C 5,54V

Van T8 meet ik tussen E en B 0,69V
tussen E en C 8,23V

Van T9 meet ik tussen E en B 0,14V
tussen E en C 8,4V

Van T10 meet ik tussen E en B 0,14V
tussen E en C 9,5V

Als ik bij T7 de B (basis) draad aanraak met een van mijn multimeter voelers gaat de ontvanger heel hard brommen alsof het volume helemaal opengedraaid word.

De zener zoek ik nog, wat/hoe kan ik daar meten?

Arco

Special Member

Ik zou niet weten hoe je iets zou moeten kunnen horen op die DIN pluggen. (zeker niet met een laagohmige koptelefoon; hooguit met een van 2kOhm of zo)
Op pin 1 en 4 zitten bij de ene 2 560k weerstanden, en bij de andere zelfs niets op 4...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Radio60,

Alle spanningen zijn t.o.v. massa ook de zener.
Zoals ik al aangaf is de impedantie van de hoofdtelefoon te laag dus dat gaat niet door.
Ik twijfel nog steeds aan de voeding heb je nog geprobeerd met de batterijen?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dus van alle torren elk pootje meten aan de massa?
Geen probleem.
Batterijen moet ik even kopen.
Iemand interesse in een DIN naar Jack adaptertje?
1x gebruikt?
Groet, Jarne.

Ha Radio60,

Nee alleen waar het ballonnetje bij staat.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Net boven nul in de schuur???

Volg de vlaggetjes:

T7 E 6,24V en 8,2V
T8 E 0V en 0Ma

T9 E 8,37V en 0Ma
B 8,50V
C 17,81V

T10 E 8,35V en 0Ma
B 8,22V
C 0V

Ik denk dat mijn Ma bereik van 200m te hoog is op mijn meter.
Kleiner heb ik helaas niet.

Ha Radio60,

Ja prima dat is in orde even voor mijn beleving als je de volume regelaar dichtdraai hoor je dan ook brom ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Met de volume knop zet je de ontvanger aan/uit en naar mate je het volume verder opendraait gaat het harder brommen.
als de regelaar bijna dicht staat (radio bijna uit) hoor je een hele zachte
brom.
Ik vond het wel typisch dat Bij T7 de B poot hard bromt als je hem aanraakt met de multimeter. Zit wel in het verlengde van de aan/uit knop zie ik op tekening.