Telefunken Gavotte ontvanger

Ha Radio60,

Dat is mooi en duidelijk je foto is al beter als wat je op het net vindt :)
Als je de spanning kan meten nooit weg maar ik heb er niet veel fiducie in.
Doet de radio het weer?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Nee sorry Henk.
Het word steeds gekker met dat ding ben ik bang.
Als ik met mijn multimeter op deze stekker meet:

En dan zet ik een taster op aarde en de ander op groen of rood, dan hoor ik zachtjes een spaans station. Als ik op een andere knop druk en aan de afstemknop draai dan blijf ik hetzelfde station horen.

Ha Radio60,

Welke steker is dat?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,
Dat is de (st1) st1/1, st1/2, st1/3

Ingang eindtrap
Uitgang ontvanger
Massa

Hier zie je hem denk ik beter:

Dat is niet gek. Dat laagfrequent inpraten of hoogfrequent weet ik hoe ze dat vroeger noemden.

In het kort komt het er op neer dat sterke am stations die op de lf ingang van een audioversterker binnenkomen door de interne versterkende elementen (zoals transistoren, fets buizen enz.) gedetecteerd worden. Voor dat detecteren is nl alleen maar een element met diode werking nodig mat daarachter een kleine capaciteit. Deze combinatie vind je in elke vrijwel elke versterker. Of te wel elke versterker kan dit. Als je een los draadje (of je vinger) in de pickup of microfoon ingang van een willekeurige versterker hangt krijg je gewoon dit effect. Welke zender je gaat ontvangen is afhankelijk van de versterker en de lengte van je draadje.

Het geluid van dat Franse station dat jij gehoord hebt komt dus waarschijnlijk niet uit jou ontvanger maar via je vinger rechtstreeks uit de lucht. Op een soortgelijke manier als dat bij ouderwetse kristalontvangers gebeurd.

Ik heb het idee dat de versterker gewoon goed werkt, dat je voeding matig werkt door slechte condensatoren en dat je ontvanger gewoon helemaal niets doet door contact problemen in die schakelaar banken.

Die schakelaars, zijn dat van die rechthoekige kokertjes waarin de contacten zitten? En in die kokertjes schuiven dan van die soort van PCb kaartjes heen en weer?

Ooit zo'n soort van radio onderhanden gehad waar inderdaad ook contact problemen in die schakelaars optraden. Omdat de gebruiker toen maar een zender wilde ontvangen heb ik geloof ik zo'n schakelaar vast gezet en de slechte verbinding gesoldeerd. Het maken van een nieuw schuifje van pcb materiaal mislukte toen jammerlijk helaas. De radio was als dat schakelaar probleem er niet in zat een leuk ding met goed geluid en een prima gevoeligheid en selectiviteit.

Wat wel te denken geeft is dat de radio helemaal niets doet. Dus op geen enkele band. De FM ontvanger en de am ontvanger (voor KW, LW en MW) zijn meestal twee losse ontvangers. Als de fm ontvanger het niet doet hoeft dat geen effect te hebben op de am ontvanger. Er moet dus ergens iets gemeenschappelijks zijn in beide ontvangers dat niet werkt . Daar zou je naar kunnen zoeken.

Ha Radio60 ,

Ja ik kon hem niet thuis brengen.
Als je de stift van de meter aan de ingang van de versterker prikt tja... dat kan dat je wat oppikt.
Maar de brom is weg trouwens laat de schakelaar van de AFC maar uit staan!
Als je de radio uit zet en je meter op weerstand meten en over de sterkte meter meten zie je dan het metertje bewegen?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Ik zou een paar kleine drupjes wd-40 in alle schakelaars doen met een naald of zo.
Normaal is wd-40 niet ideaal, maar voor zo'n verroest geval wat onder water heeft gestaan wel. Het lost roest op, smeert, en beschermt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Das een interessant verhaal ex-fietser. (laro toevallig?)
Weer wat geleerd zullen we maar zeggen.

@Henk: ik zal kijken??‍????‍??
@Arco: Ik ga de WD40 tevoorschijn toveren

Ik zal het vandaag gevonden schema scannen en proberen te plaatsen dan is het makkelijker om even mee te kijken.
De actieve computer speakertjes zijn inmiddels geariveerd.

Of dit nog wat gaat worden weet ik niet maar het leerproces gaat nog even door.

Bedankt allen, Leuk!??

Das een interessant verhaal ex-fietser. (laro toevallig?)

109S3 met 2,5NA

Als je de WD40 behandeling gegeven hebt en de boel is schoon blijft er een kleverig vuil aantrekkend laagje achter. WD40 is vocht en corrosie verwijderend dus voor deze toepassing het goede spul. Het is echter geen contact spray. Nadat het zijn werking heeft gedaan is het het beste om het weer weg te wassen met een beetje ipa. Er staat me ook bij dat die schakelaars af fabriek een heel klein beetje contactvet in zich hadden. Weet dat alleen niet helemaal zeker meer. Maar misschien kun je na de IPA behandeling ook dat terug plaatsen.

Hoi,
Dacht al zoiets er zijn niet veel ex-fietsers op het net!
Ik heb 12 jaar een 88S3 benzine gehad en ben nu aan een 88S2 bezig.
Als het goed is staat het schema er nu bij en kan je hem eronder ook downloaden.
De drukschakelaars staan nu in de WD40 (inderdaad van die rechthoekige kokertjes waarin de contacten zitten)
Persoonlijk denk ik dat het niet in deze schakelaars zit want dan zou de een beter moeten werken dan de ander (je zal sommige knoppen vaker gebruiken) Ze doen het gewoon allemaal niet (een schoonmaakbeurt kan natuurlijk geen kwaad!)
Er is wat roest ja maar om nou te zeggen 'onder water gestaan' dat nu ook weer niet. De houten omkasting ziet er nog prima uit, geen waterschade of zo. Ook het papieren schema is nog prima en onbeschadigd.

[Bericht gewijzigd door Radio60 op zaterdag 9 maart 2019 11:11:52 (54%)

Dat schema is heel interresant. Er is meteen te zien dat de hele radio gevoed wordt via spoeltje L2. Zowel de AM sectie als de FM sectie wordt hierdoor gevoed. Via dit spoeltje loopt de stroom door een weerstandje van 150 Ohm naar een schakelaar combinatie. In het schema wordt die combinatie LA, MB, UB en KB genoemd. In de schakelaar combinatie wordt de keuze gemaakt om de am radio voor lange korte en middengolf aan te zetten of de Fm ontvanger aan te zetten.

De Hoofdstroom verdeling vind plaats in schakelaar Ub. Dat is de B zijde van de UKW schakelaar. Het grappige is dat als je in het schema rechts een beetje boven kijkt je daar ook contacten van Ub getekend ziet. En deze contacten schakelen o.a. de tape ingang en heel toevallig ook het metertje dat het al 1000 jaar niet meer doet.

Het lijkt er op dat in die UKW schakelaar het contact probleem optreed. Je zou de radio kunnen aanzetten en als hij dan niet werkt eens met je vingers kunnen proberen het kokertjes van de UKW schakelaar bij voorzichtig een beetje samen te knijpen. Als je radio dan ineens gaat spelen weet je dat in die schakelaar een contactprobleem zit.

Het is mogelijk die schakelaars voorzichtig uit elkaar te halen. Je moet dan vrijwel alles demonteren en dan kun je heel voorzichtig de schuifjes uit de kokers halen. Daarna kun je de schuifjes voorzichtig reinigen en heel voorzichtig weer terug stoppen. Dat laatste moet echt voorzichtig omdat je heel makkelijk een contactlipje in het kokertjes kunt verbuigen. Als dit gebeurt is is de schakelaar reddeloos.

Heb ook een S2A 88 maar die ga ik wegdoen. Hij doet het heel goed. Er zit een nieuw chassis onder en een compleet nieuw dubbel werkend en bekrachtigd remsysteem onder. Motor is benzine en gas. Auto is 57 jaar oud.

Hoi,

@Henk: het meten over de sterkte meter geeft geen beweging in het metertje.

@ex-fietser: het knijpen, wiebelen, rommelen aan de ukw schakelaar geeft helaas geen resultaat.
De schakelaars heb ik een aantal paginas terug onder leiding van Henk doorgemeten en dat was goed.
Het brommen is er nog steeds, als ik het chassis beetpak is het bijna weg.

Arco

Special Member

Als het brommen weggaat als je het chassis beetpakt, ligt het dus niet aan de voeding.
Ik gok op slechte soldering of toch een vuile schakelaar ergens.
(alle schakelaars werken niet alleen als je ze indrukt, maar ook in de 'uit' stand verbinden ze van alles door)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De schakelaars zitten in een doorzichtige behuizing, je kan het schuivende deel langs de contacten zien gaan. Als ik deze contacten vergelijk met de contacten van een Murphy B40 die ik hier heb staan dan zien de contacten van de Telefunken er als nieuw uit.

Arco

Special Member

Ik zie genoeg solderingen die er op zijn minst twijfelachtig uit zien...
(voor zover te beoordelen op de foto)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Radio60,

Nee dat is niet wat @Arco bedoel de foto is prima.
Hetgeen @Arco omcirkeld heeft daar zie je zo'n zwart kraagje om dat kan een slechte soldeerverbinding zijn.
Nu hoef je niet gelijk alles te gaan door solderen maar wat ik eerder gevraagd heb druk eens met een kunststof staafje o.i.d. op zo'n verbinding.

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Je ziet het meteen: een goede soldeerverbinding loopt vloeiend door, een slechte niet. Desnoods even een vergrootglas erbij...
De blauwe solderingen zijn goed, de rode (zo te zien op de foto) niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een goede foto zegt vaak meer dan 1000 woorden zeg ik altijd maar.
Maar ik snap wat jullie bedoelen en zal het na gaan lopen.
Langs de bovenkant had ik al op de componenten gedrukt/gewiebeld maar dit maakte geen verschil.
Bedankt weer!

[Bericht gewijzigd door Radio60 op zaterdag 9 maart 2019 20:38:17 (26%)

Alle punten aan de onderzijde nagelopen, gewiebeld, gedrukt, gefrommeld.
Heeft geen resultaat.
Ik vond alleen C18 die tussen de LW en MW schakelaar zit wat los aanvoelen maar die zit met erg dunne draadjes vast. Aan gerommeld maar geen verschil.

[Bericht gewijzigd door Radio60 op zondag 10 maart 2019 20:10:37 (44%)

Wel een erg lange draad voor een simpele ontvanger.
Straight forward, 2 fm torretjes, 3 x IF en een LF versterkertje AC 180 -181. Eenvoudige mono radio, maar waarschijnlijk met goed geluid. Met een draadje goed op FM, miden en lange golf heeft inbouwde ferriet antenne.

Zou erg vochtig hebben gestaan?
Dan vrijwel zeker alle contacten rot, vooral die van de bandschakelaars met het juiste middel inspuiten, dus geen contactspray, maar tuner spray oid.

Misschien alles eens reinigen met vochtig doekje, schoon water, om alle rommel die ongewenste verbindingen kan maken, er uit te halen.

Ik heb een telefunken grote draagbare bajazzo ontvanger die niets meer doet op AM, en matig op FM.
Heeft vochtig gestaan, heel vochtig, en dat ruik je gewoon.
Helaas nog geen tijd gehad, maar dit lijkt ook erg op contact problemen.
Bij Grundig komt dit ook vaak voor.

Op 11 maart 2019 19:11:03 schreef pararuud:
Wel een erg lange draad voor een simpele ontvanger.

Komt omdat de eigenaar een simpele techneut is??
Maar ik heb al veel nieuwe dingen geleerd hier dus zelfs als de ontvanger in de bak beland is het voor mij mooi meegenomen!

Of de ontvanger 'erg' vochtig gestaan heeft weet ik niet, het is mogelijk.
Kan gebeuren in 50 jaar tijd.
Wat ik wel weet is dat hij het meer dan een jaar prima gedaan heeft op alle banden met inderdaad een leuk geluid.
En dat hij er nogal plotseling mee stopte.
Toen ik hem een week of wat geleden binnen in huis zette deed hij het plotseling weer prima voor ongeveer een kwartier. Daarna niet meer.
De print is inmiddels een stuk schoner dan dat hij was maar ik zal op zoek gaan naar tuner spray. (wat is het verschil?)

De laatste dagen vooral in de schema's bezig.
Bij en rond C104, R46, C103, R47 ziet het er niet zo fris uit.
Ik krijg de grauwe aanslag bijna niet van de print.
C104 en R46 staan in verbinding met Bu2, UKW schakelaar en TA/TB schakelaar.
C103 en R47 staan in verbinding met Bu3 en de TA/TB schakelaar.
En zo te zien ook met L2 en C85.

De actieve luidsprekers zijn binnen.
Ik heb ook een los versterkertje gevonden, misschien kunnen we er wat mee.

Ik zou de actieve boxjes willen gebruiken om de brom te volgen als ik het goed begrepen heb.
Ik moet er geloof ik een condensator over zetten?
Hoe gaat het zoeken / meten precies in zijn werk?

Iemand?