Telefunken Gavotte ontvanger

Ha Radio60,

Ja is een goed plan maar is er nu brom en geen zender te horen?
Nu zal je eerst de actieve luidspreker moeten prepareren om te voorkomen dat je een punt op de print aantikt waar spanning op staat.
Dus een condensator in de hete kant (de kern) de impedantie van je systeem is rond de 10kΩ een condensator van 1uF...10uF is prima geen elco als het kan.
Als je er een soort probe van maakt dat werkt makkelijk.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hay Henk,

Nee hoor geen zender meer te horen alleen het oude vertrouwde brommen.
Heb ook nog een test proberen te doen met de externe versterker:

De ingang van het versterkertje aangesloten op de midden poot en de andere kant naar massa van de vol regelaar van de radio

Dit om te kijken of de versterker oke is of niet. (en om gewoon eens te doen)
Dit alles in samenwerking met een radio amateur.

Leuk experiment wel.

Zie foto's.

Ha Radio60,

Als dat versterkertje werkt kan je ook die gebruiken.
Maar dan heb je al een proefje gedaan wat was het resultaat met de externe versterker?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,
Zoals ik het zo heb aangesloten krijg ik geen muziek te horen.
Externe versterker werkt op een 9V batterij.
Hij bromt ook als je de ´warme´ poot aanraakt, (hij doet het bedoel ik)

Ha Radio60,

Dan kan je de versterker gebruiken laat de actieve boxjes even apart staan.
Als je de ingang niet aanraakt dan heb je op de kale meetversterker geen brom?
Kijk even op de print van je versterker of er een ingangscondensator op zit dus waar je signaal binnen komt.
Als dat zo is en het is een elco dan zal de plus naar binnen wijzen dan plaatsen we een elco bij.... in je meet snoertje met de plus naar buiten nu hebben we een bipolaire gemaakt.
Dan kunnen we een stukje (LF) de signaal weg volgen de ST1 steker los nemen en op het kabeltje meten (luisteren)!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op het meet versterkertje heb ik geen gebrom ook niet als hij op de Telefunken is aangesloten.

Kan je die ingangscondensator op een van de foto´s zien?
Of misschien in het schema? (weet niet precies wat je bedoelt)

Ha Radio60,

Dat is duidelijk dit gaat beter :) ik probeer wel punten aan te geven zonder noemenswaardige gelijkspanning.
Nu kan je twee kanten op eerst kijken waarom je interne versterker bromt of kijken waarom je geen ontvangst heb.
Dat laatste kom je niet zo ver je kan direct na de detector meten als er een probleem in je volume/toon regeling zit bingo :D
Je kan de meetversterker op S1/2 aansluiten maar dan wel de steker los nemen deze pin 2 komt direct van de detectors ook even schakelen AM/FM.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dit bedoeld electron920:

Even snel getekend.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Bedankt, ik snap waar jullie heen willen (denk ik) nu alleen de praktische uitvoering nog even bedenken. ??‍??

Niets is zo vervelend als een topic die zomaar stopt.
Wel gelukt? niet gelukt? in het gevang beland?

Ik ben uit eindelijk via een mede SRS lid bij een vriendelijke en zeer ervaren radio techneut terecht gekomen.
Uitgelegd wat er loos was en wat ik zoal gemeten had.
De radio bij hem gelaten zodat hij op het gemakje kon zoeken.
Via de mail bleef ik op de hoogte en kon ik in de schema's meekijken.
Uiteindelijk heeft hij het na veel metingen gevonden:

Een defecte C55 0,1 uf, ontkoppeling voedingsspanning naar basis T4.
Dit is de laatste transistor in MF hierdoor geen geluid op KW MG LW.
Het leuke (?) is dat de capaciteit wel goed is maar de ESR (equivalente serie weerstand) kort.

Ik had niet verwacht dat dit het zou zijn en had dit zonder de vriendelijke (ervaren!) hulp nooit gevonden!

Op 26 maart 2019 10:52:26 schreef Martin V:
Dit bedoeld electron920:

[bijlage]

Even snel getekend.

Martin,je hebt een 0 polaire condensator getekend, daar kan je noch positieve, noch negatieve spanningen op kwijt ; :-)

@TS dat zijn "zoekfoutjes". leuk dat die het weer doet.

Ha Radio60,

Prima dat het gelukt is maar ook dat de collega van SRS je verteld heeft wat het probleem was daar leer je wat van ;)
Volgende project :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
LetterHenk

Golden Member

Dus toch een nieuwe hobby? ;)
leuke radio. Ziet er goed repareerbaar uit. Of hoef je alleen maar schoon te maken?

Action expresses priorities LH

Deze radio koste een tientje.
Afgeleefd van buiten en vuil van binnen.
Doet alleen heftig brommen. (ik heb wat met brommen geloof ik :+ )
Ik bewaar hem voor het najaar/winter.
Eerst maar weer de schema's bestuderen.

Het is niet zo verstandig oude buizen radioos meteen in het stopcontact te steken. De afvlakelcoos moeten vaak geherformatteerd worden en kunnen defect zijn, met kans op vervolg schade aan bvb nettrafo.

Ga een s naar de site van de NFOR. www.nfor.nl Bij tips en trucs lees je wat je kan doen.

Ik heb hem nog niet aan gehad maar de vorige eigenaar wel.
Ik zoek een geschikte variac voor dit soort dingen.

Een Gavotte radio?
Leek me niet zo'n respectvolle modelnaam.
Doet me denken aan een "ach ga toch weg", of "gooi maar weg" radio. Op z'n Gronings. Zal daar wel weinig verkocht zijn.

Een Gavotte blijkt een Baskische dans te zijn :)
https://www.youtube.com/watch?v=zo1LfU67XJc

RAAF12

Golden Member

Op 22 juni 2019 17:32:38 schreef Radio60:
Ik heb hem nog niet aan gehad maar de vorige eigenaar wel.
Ik zoek een geschikte variac voor dit soort dingen.

Ow dan heeft die hem voor je geformeerd... Een paar jaar uitstaan heeft niet zoveel invloed op een elco. De spanning komt langzaam op door de opwarming van de gloeidraad van de gelijkrichtbuis EZ81. Een echte Erres met 'semi' stereo. Zo te zien is er al eens een buis verwisseld, Telefunken exemplaren zie je normaliter niet in de Philips/Aristona/Erres stal.
Als die alleen bromt en en de DIN input werkt is de audiotrap OK.

maartenbakker

Golden Member

Op 1 juli 2019 23:15:45 schreef Spog2:
Een Gavotte radio?
Leek me niet zo'n respectvolle modelnaam.
Doet me denken aan een "ach ga toch weg", of "gooi maar weg" radio. Op z'n Gronings. Zal daar wel weinig verkocht zijn.

Een Gavotte blijkt een Baskische dans te zijn :)
https://www.youtube.com/watch?v=zo1LfU67XJc

In de rest van Nederland rijmt Gavotte op Kapotte.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Op 2 juli 2019 00:42:25 schreef maartenbakker:
[...]In de rest van Nederland rijmt Gavotte op Kapotte.

Misschien toen in die tijd typisch Duits om een naam voor een radio te verzinnen? Doen ze nog steeds in sommige landen(auto's)
Renault Clio (Klojo)
Ford Siesta (Fiasco)
Etc.etc.

Op 22 juni 2019 17:32:38 schreef Radio60:
Ik heb hem nog niet aan gehad maar de vorige eigenaar wel.
Ik zoek een geschikte variac voor dit soort dingen.

Je weet dat het met een paar gloeilampen in serie vaak ook wel lukt? Dat is een stuk simpeler. Wel minder nauwkeurig natuurlijk.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
maartenbakker

Golden Member

Er is geen reden om zoiets nauwkeurig te willen doen. Een stroombegrenzing is hier de beste keus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is ergens een tekening/uitleg van?

:P

Op 3 juli 2019 00:48:06 schreef Hubie:
[...]

Misschien toen in die tijd typisch Duits om een naam voor een radio te verzinnen? Doen ze nog steeds in sommige landen(auto's)
Renault Clio (Klojo)
Ford Siesta (Fiasco)
Etc.etc.

om ontopic te blijven.. :P

es hat geraucht es has gestunken das wa ein telefunken