Telefunken Gavotte ontvanger

Ha Radio60,

Prima dat het gelukt is maar ook dat de collega van SRS je verteld heeft wat het probleem was daar leer je wat van ;)
Volgende project :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
LetterHenk

Golden Member

Dus toch een nieuwe hobby? ;)
leuke radio. Ziet er goed repareerbaar uit. Of hoef je alleen maar schoon te maken?

Action expresses priorities LH

Deze radio koste een tientje.
Afgeleefd van buiten en vuil van binnen.
Doet alleen heftig brommen. (ik heb wat met brommen geloof ik :+ )
Ik bewaar hem voor het najaar/winter.
Eerst maar weer de schema's bestuderen.

Het is niet zo verstandig oude buizen radioos meteen in het stopcontact te steken. De afvlakelcoos moeten vaak geherformatteerd worden en kunnen defect zijn, met kans op vervolg schade aan bvb nettrafo.

Ga een s naar de site van de NFOR. www.nfor.nl Bij tips en trucs lees je wat je kan doen.

Ik heb hem nog niet aan gehad maar de vorige eigenaar wel.
Ik zoek een geschikte variac voor dit soort dingen.

Een Gavotte radio?
Leek me niet zo'n respectvolle modelnaam.
Doet me denken aan een "ach ga toch weg", of "gooi maar weg" radio. Op z'n Gronings. Zal daar wel weinig verkocht zijn.

Een Gavotte blijkt een Baskische dans te zijn :)
https://www.youtube.com/watch?v=zo1LfU67XJc

RAAF12

Golden Member

Op 22 juni 2019 17:32:38 schreef Radio60:
Ik heb hem nog niet aan gehad maar de vorige eigenaar wel.
Ik zoek een geschikte variac voor dit soort dingen.

Ow dan heeft die hem voor je geformeerd... Een paar jaar uitstaan heeft niet zoveel invloed op een elco. De spanning komt langzaam op door de opwarming van de gloeidraad van de gelijkrichtbuis EZ81. Een echte Erres met 'semi' stereo. Zo te zien is er al eens een buis verwisseld, Telefunken exemplaren zie je normaliter niet in de Philips/Aristona/Erres stal.
Als die alleen bromt en en de DIN input werkt is de audiotrap OK.

maartenbakker

Golden Member

Op 1 juli 2019 23:15:45 schreef Spog2:
Een Gavotte radio?
Leek me niet zo'n respectvolle modelnaam.
Doet me denken aan een "ach ga toch weg", of "gooi maar weg" radio. Op z'n Gronings. Zal daar wel weinig verkocht zijn.

Een Gavotte blijkt een Baskische dans te zijn :)
https://www.youtube.com/watch?v=zo1LfU67XJc

In de rest van Nederland rijmt Gavotte op Kapotte.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Op 2 juli 2019 00:42:25 schreef maartenbakker:
[...]In de rest van Nederland rijmt Gavotte op Kapotte.

Misschien toen in die tijd typisch Duits om een naam voor een radio te verzinnen? Doen ze nog steeds in sommige landen(auto's)
Renault Clio (Klojo)
Ford Siesta (Fiasco)
Etc.etc.

Op 22 juni 2019 17:32:38 schreef Radio60:
Ik heb hem nog niet aan gehad maar de vorige eigenaar wel.
Ik zoek een geschikte variac voor dit soort dingen.

Je weet dat het met een paar gloeilampen in serie vaak ook wel lukt? Dat is een stuk simpeler. Wel minder nauwkeurig natuurlijk.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
maartenbakker

Golden Member

Er is geen reden om zoiets nauwkeurig te willen doen. Een stroombegrenzing is hier de beste keus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is ergens een tekening/uitleg van?

:P

Op 3 juli 2019 00:48:06 schreef Hubie:
[...]

Misschien toen in die tijd typisch Duits om een naam voor een radio te verzinnen? Doen ze nog steeds in sommige landen(auto's)
Renault Clio (Klojo)
Ford Siesta (Fiasco)
Etc.etc.

om ontopic te blijven.. :P

es hat geraucht es has gestunken das wa ein telefunken

RAAF12

Golden Member

Op 3 juli 2019 10:52:00 schreef Radio60:
Is ergens een tekening/uitleg van?

Is serie met de elco's https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/condensatoren/cond.htm#for… Maar, zoals eerder is geschreven, de vorige eigenaar het apparaat al heeft aangesloten en de rest werkt gewoon is er geen reden om de c's te formeren.

maartenbakker

Golden Member

Formeren met een lamp is een compromis, maar altijd beter dan met een variac.

Omdat de vorige eigenaar het toestel al aan heeft gezet, is een lamp eigenlijk alleen nodig als je een kortsluiting of overbelasting vermoedt. Iets waar een variac ook niet tegen helpt trouwens.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 juni 2019 10:36:14 schreef Radio60:
Niets is zo vervelend als een topic die zomaar stopt.
Wel gelukt? niet gelukt? in het gevang beland?

Ik ben uit eindelijk via een mede SRS lid bij een vriendelijke en zeer ervaren radio techneut terecht gekomen.
Uitgelegd wat er loos was en wat ik zoal gemeten had.
De radio bij hem gelaten zodat hij op het gemakje kon zoeken.
Via de mail bleef ik op de hoogte en kon ik in de schema's meekijken.
Uiteindelijk heeft hij het na veel metingen gevonden:

Een defecte C55 0,1 uf, ontkoppeling voedingsspanning naar basis T4.
Dit is de laatste transistor in MF hierdoor geen geluid op KW MG LW.
Het leuke (?) is dat de capaciteit wel goed is maar de ESR (equivalente serie weerstand) kort.

Ik had niet verwacht dat dit het zou zijn en had dit zonder de vriendelijke (ervaren!) hulp nooit gevonden!
[bijlage]

Hallo

Dit weekend heb ik een Telefunken Gavotte 301 gekocht in een 2dehands winkel. Ze testen de radio's daar niet omdat die meestal als interieur stuk worden gebruikt.

Graag zou ik deze radio dus werkende krijgen, maar het enige wat ik er uit krijg is een brom, zoals bij jou het geval was. Er zat niks van antenne bij, maar volgens mij zou er toch wel iets van geluid moeten uit komen zonder antenne.

Zou je eens op het schema kunnen aanduiden welke elco precies defect was?

maartenbakker

Golden Member

Als je daarnaar moet vragen, dan heb je mogelijk ook nog niet bedacht dat er meer onderdelen ongezien vervangen moeten worden en daarna eventueel nog naar fouten gezocht moet worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 oktober 2019 20:52:51 schreef SVDW:
[...]

Hallo

Dit weekend heb ik een Telefunken Gavotte 301 gekocht in een 2dehands winkel. Ze testen de radio's daar niet omdat die meestal als interieur stuk worden gebruikt.

Graag zou ik deze radio dus werkende krijgen, maar het enige wat ik er uit krijg is een brom, zoals bij jou het geval was. Er zat niks van antenne bij, maar volgens mij zou er toch wel iets van geluid moeten uit komen zonder antenne.

Zou je eens op het schema kunnen aanduiden welke elco precies defect was?

Hallo SVDW,
Sorry maar ik zie je vraag nu pas :o
Nog net geen jaar later....
Is het nog gelukt met je Gavotte?

gewist

[Bericht gewijzigd door pararuud op woensdag 30 september 2020 21:17:15 (99%)

Op 1 juli 2019 23:40:03 schreef RAAF12:
[...]

Ow dan heeft die hem voor je geformeerd... Een paar jaar uitstaan heeft niet zoveel invloed op een elco. De spanning komt langzaam op door de opwarming van de gloeidraad van de gelijkrichtbuis EZ81. Een echte Erres met 'semi' stereo. Zo te zien is er al eens een buis verwisseld, Telefunken exemplaren zie je normaliter niet in de Philips/Aristona/Erres stal.
Als die alleen bromt en en de DIN input werkt is de audiotrap OK.

Een noodprocedure voor formeren en starten oude radioos is even op laten warmen en zodra de B+ spanning opkomt weer uitzetten, enkele malen herhalen, tot het niet meer bromt. Dit kan natuurlijk alleen als er een buizengelijkrichter in zit. Met het telkens uitzetten geeft je de elco de tijd te herstellen.
Toestellen met seleen cellen nooit zomaar aanzetten. De spanning komt in 1 keer vol op de afvlak elco, deze gaat in sluiting en verwoest de gelijkrichter.

Testen of je oscillator het doet zonder meet apparatuur:

Neem een goed werkende radio en stel hem af ong. op de helft van de band
(fm/ukw) +/- 95Mhz op een niet te sterke zender.

Plaats deze radio zo dicht mogelijk bij de "defecte" radio
Draai aan de tuning knop van de "defecte" radio , als het geluid weg valt op de goede radio,,, werkt de oscillator in de "defecte"radio.

Dit kan ook op de andere banden. Lg/Mg/Kg

Op 14 januari 2019 16:04:33 schreef LetterHenk:
Dat zit er dik in. En natuurlijk even een visuele inspectie op (krokant)gebakken onderdelen doen.

Deze vind ik een echte uitsmijter en grappig.
Citaat : "(krokant) gebakken onderdelen doen. " :D
Lijkt de warme bakker wel haha

Op 14 januari 2019 16:01:36 schreef Radio60:
Hallo,

Ik heb een Telefunken Gavotte 301 radio uit de jaren 70 voor een achtergrond muziekje. (superhet)
Vorige week zette ik hem aan en had gewoon muziek zoals altijd.
Maar na een minuut of zo werd het geluid steeds zachter en daarna helemaal geen geluid meer. Op alle frequenties niks meer alleen gebrom.
Als ik aan de volume knop draai word het gebrom wel harder of zachter.
Dus het lijkt mij dat de speakers zelf wel in orde zijn.
Een schema heb ik inmiddels en ben dit aan het bestuderen.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? condensator?

Groeten, Jarne.

Tip https://www.radiomuseum.org/