Vervangen trafo halogeenlamp

Hallo,
Ik heb een halogeenlamp (3 spots) waarvan de trafo kapot is gegaan (zie ook bijlage voor een foto). Ik wil deze graag vervangen, maar kan geen trafo vinden van '50 - 160W'.
Is het ook mogelijk een trafo te plaatsen van '50 - 150W'?
Heeft dit nog gevolgen?
Moet ik nog op een ander aspect letten bij het zoeken van de juiste vervangende trafo?
Alvast hartelijk bedankt!

Sine

Moderator

Wat is het vermogen van de lampjes die er in zitten?

Oh, en misschien een mooi moment om het ding te upgraden naar led, halogeen is exit.

een osram htm150 erin zetten, die doet hetzelfde..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Als het 50W lampjes zijn zou ik de trafo een stapje zwaarder nemen.
Ik heb die HTM150 wel eens continu met 140W belast, dat vond 'ie helemaal niet fijn...
(werd zo heet dat hij een 'aangebakken electronica' lucht ging verspreiden, bleef wel werken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zitten nu inderdaad 50W lampjes in.
Vraag: Zou ik er dan zomaar een zwaardere in kunnen zetten zonder dat dit problemen geeft?
Vraag: Welke aanpassingen zouden nodig zijn om om te bouwen naar LED?

de aanpassing naar led, is net hoe moeilijk je het jezelf maakt, er zijn gewoon 12v led lampjes op de markt, die kun je dus gewoon aan een osram "muis" hangen, het ligt er echter ook aan hoe je deze aanstuurd, heb je er een dimmer voor zitten, of gewoon een schakelaar.
ook is het belangrijk om te kijken naar de kleurtemperatuur van ledlampen, wij hebben namelijk klanten gehad (groot huis) had 80 led spots besteld via de locale chinees, en had ons betaald om ze allemaal te vervangen, bleken koud wit spots te zijn... ipv warmwit, was hij vergeten op te letten.

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)

Je transformator geeft een spanning af van 11,5V voor je 12V lampjes.
Of dit één lampje van 20W is of drie van 50W maakt voor de transformator niet zo veel uit. Door verliezen zal hij bij één lampje 11,7V afgeven en bij drie waarschijnlijk 11,4V, maar verder zal het de trafo worst wezen.

Waar hij wel problemen mee gaat hebben, is als je teveel vermogen gaat vragen. In jouw gevan heb je 50+50+50W aan lampjes, dus de trafo moet minimaal 150W zijn. En zoals Arco al aangeeft is het verstandig om niet helemaal op het maximum van de transformator te gaan zitten omdat hij dan, zelfs als alles netjes blijft werken, wel behoorlijk warm kan worden en simpelweg ook sneller verouderd.

Je kunt dus zonder problemen een 200W versie nemen (ik roep maar een getal). Mits hij maar gemaakt is voor 12V halogeen lampjes.

Mijn Ikea ringkerntrafo boven de huiskamertafel is 105W, dus prima voor 2x50 of 5x20W. 3x35W zou ik er niet snel inzetten en in de praktijk draait hij al jaren met 4x20W (met dimmer, dus ik kan er geen low-budget LED's inzetten).

TinusTech

Golden Member

doorgaans geen punt, zet niet te dikke kabels aan de lampjes, dan is het vermogen geen 150W meer op de trafo. zorgt er ook meteen voor dat ze langer meegaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank jullie wel, top. Probleem met de Osram HTM 150 is dat hij te hoog is. Maximale hoogte in armatuur is maar 2.6 cm. Al tijdje aan het zoeken geweest, maar nog geen trafo van 150W gevonden met die lage hoogte, alleen 105W...
Dus of overschakelen op lager voltage lampjes of mogelijk moet ik dan toch over op LED-trafo. Iemand toevallig nog een goede tip van een goede LED-trafo?

P.s. klopt dat er op 1 plek op internet origineel te koop is, maar betreffende site is onbeveiligd, geeft foutmeldingen en moet vanuit buitenland worden verstuurd. Zijn voor mij te veel bellen dat ik naar zoiets geen geld ga overmaken.

TinusTech

Golden Member

Je kunt met paypal betalen. Van hun site:

"Veiligheid boven alles.

Als je een online besteld artikel niet ontvangt of als het niet voldoet aan de omschrijving van de verkoper, kunnen we het volledige bedrag van de aankoop en de oorspronkelijke verzendkosten aan je terugbetalen. Dus als je niet ontvangt wat je hebt besteld, kun je het aankoopbedrag terugkrijgen".