Gaten boren in frontpaneel voor case montage


subsonik

Golden Member

Offtopic... dat "made in Poland" logo is hilarisch! Toch als je Roland kent... Blijkbaar zelfbouw TR-909 kloon, mooie synth hoor!
Henry S.

Moderator

Op 15 januari 2019 13:20:37 schreef KlaasZ:
[...]Ik zou het hele spul dan ook nog vastzetten aan de werkbank, met lijmklemmen of zo iets. Dan heb je beide handen vrij om de boormachine vast te houden.

En leg tussen de klemmen en je plaatmateriaal wat laagjes keukenpapier tegen het krassen.
73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Schimanski

Golden Member

Maak het niet moeilijker dan het is. Centerpuntje slaan, scherp boortje in de accu tol en boren... Verzinken doe je met verzinkboor (tophoek 90o)

Sommige dingen moet je niet teveel over nadenken maar gewoon doen, in de tijd dat dit topic loopt had je al vele gaatjes kunnen boren :)
What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Toch is het soms verstandig om even "stil te staan" bij dingen die je niet dagelijks doet en in 1x goed wil hebben. Hier: Moet mooi zijn (vind ik niet belangrijk, maar er zijn mensen die dat wel vinden. Mij best) en is duur om 2x te doen als het de 1e x niet mooi wordt.

Je kan het blanko ding als mal gebruiken (is al gezegd). Of je kan dat ding gebruiken om een houten mal te maken (is ook al gezegd). Lijkt me toch echt betrouwbaarder dan met een pons een klein putje slaan. Ik heb zat vaak dat de boel toch gaat lopen.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
LetterHenk

Golden Member

Optische centerpunt, altijd raak.
Action expresses priorities LH
Shiptronic

Golden Member

beide platen op elkaar in een 19"rack monteren, dan kan de boel niet meer verschuiven.


boortje zoeken wat exact in het Gat van de mal past, 4x boren en klaar, eventueel kan je met een soevereinboor nog even de boel netjes verzinken.

PS, probeer niet te verzinken met een gewone boor ! je krijgt 3 kante gaten, en het resultaat van verzinken is ook bedroevend , dan zijn 4 bolkopjes of 4 mooie inbusjes netter.(, en onderlegringetjes zijn je redding :) )


@Letterhenk, heb je een link? Optische centerpunt, ik jen het niet.

Gevonden : https://www.hogetex.com/optische-centerpunter-6868

handig, maar als ik zo nauwkeurig moet boren deugt het ontwerp niet, ooit geleerd van een oud collega grote gaten past altijd! :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 15 januari 2019 23:26:44 (16%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Probleem is boren in aluminium plaat.
Zodra de gatdiameter meer is dan de plaatdikte krijg je driekante gaten, bult aan de onderkant, ook bij de wat hardere soorten aluminium.
Het probleem zit 'm in de tophoek en de spaanhoek van een gewone boor.
Normaal is die 118 graden, voor aluminium is de ideale hoek 130-140 graden en de spaanhoek moet ook iets anders zijn.
Vroeger (40 jaar geleden) waren die gewoon te koop bij de gereedschapshandel, kan ze nu niet meer vinden.
Alternatief is plaatboren, die zijn er wel met een tophoek van 135 graden. Ook geschikt voor rvs, titaan, gietijzer enz. vraag eens bij Fabory.
Wel eerst sparen, setje kost zo € 200
Zo'n plaatboor kan ik nou juist wél krijgen bij de gereedschapshandel (Gunters en Meuser).
Wel opletten: ik heb er voor m'n werk 1 gekocht met een spiraalgroef en dat is dus een gruwelijke miskoop geweest. Welke idioot dat ding bedacht heeft weet ik niet, maar in het kort komt het er op neer dat het ding enorm de neiging heeft te happen zodra de 6 mm punt door het materiaal is.

Dan doet m'n boor thuis, die een rechte spaangroef bezit, het 10 keer beter.

@ Shiptronic: het is meer de vraag of je zo nauwkeurig uit de hand wil boren. Een computergestuurde kruistafel lijkt me voor dat soort precisiewerk eerder het aangewezen gereedschap. Zo nauwkeurig boren is geen ontwerpfout, soms kan het niet anders. Onder andere in de bestralings-industrie (bestralingsmachines) komt van alles voor met enorm kleine toleranties. Bij een millimeter afwijking worden de meeste monteurs van die dingen al erg zenuwachtig...
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Shiptronic

Golden Member

klopt, ik gebruik wel eens een hout boortje, aluminium er vrij zacht, rustig boren en koelen , ik krijg er mooie gaten mee.
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maus0611

Golden Member

Op 15 januari 2019 21:51:38 schreef Henry S.:
[...]
En leg tussen de klemmen en je plaatmateriaal wat laagjes keukenpapier tegen het krassen.


Leg het inderdaad goed vast, want als de boor vastslaat krijg je een rondvliegend stuk front.

Overigens, een kolomboor is redelijk aan de prijs, een boorstandaard is een goedkopere optie, en daar kun je allerlei machines in kwijt, ook als je later wilt upgraden naar een zwaardere boormachine.
@weardguy,
ik bedoel dus korte boren die eruitzien als een gewoon spiraalboortje maar dan met een andere tophoek.
Niet van die getrapte boren met een bereik van 6 tot 20 mm of zo.
Lambiek

Special Member

Op 16 januari 2019 17:35:50 schreef peterzoetermeer:
Probleem is boren in aluminium plaat.

Nou, dat valt reuze mee in geanodiseerd aluminium. Geanodiseerd aluminium heeft niet alleen een vrij harde top laag, maar is intern ook iets harder. Dus met die driehoekige gaten zal het wel mee vallen. Goed smeren en gewoon boren. Niet geanodiseerd aluminium is een ander verhaal, daar krijg je inderdaad geen mooie ronde gaten. Plus dat het snel verloopt.

In de tijd dat het topic loopt had de TS al 500 gaten kunnen boren. :)
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Op 17 januari 2019 09:48:07 schreef Lambiek:
[...]
In de tijd dat het topic loopt had de TS al 500 gaten kunnen boren. :)


Misschien heeft ie dat al gedaan, om te oefenen😃😃😃
Haha, 500 gaten inderdaad :) Frontpaneel is best prijzig dus wil graag in een keer goed.

Maten opgemeten, diameter gaten in de mal zijn 4,3mm. De boutjes hebben een diameter van 3,8mm. Als ik met een boor van 4,3mm doorboor heb ik dus 0,5mm speling per gat, denk niet heel wenselijk. Paneeldikte is overigens 3mm.
Wat geeft dat nou?
Onder de kop van de bout zie je die speling toch niet.
Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
LetterHenk

Golden Member

Op 17 januari 2019 14:38:39 schreef ohm pi:
Wat geeft dat nou?
Onder de kop van de bout zie je die speling toch niet.
Bovendien kan een beetje speling nog wel eens handig zijn bij het zoeken/vinden van de moer/schroefdraad in de behuizing.
Action expresses priorities LH
Lambiek

Special Member

Op 17 januari 2019 14:14:06 schreef sake909:
Als ik met een boor van 4,3mm doorboor heb ik dus 0,5mm speling per gat, denk niet heel wenselijk.

Val je over een 0.5mm, heb je op een schuifmaat wel eens gekeken hoeveel dat is? Die 0.5mm is alleen maar wenselijk in jou geval.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kan makkelijk 2-5x beter. Begin met nauwkeurig uitmeten, papier bv.
Putje tikken met kleine center. Voorboren met 1.5mm. Dan pas echte gat boren.

Gebruik een boorstandaard. Als je die niet hebt, boren door iemand ander laten doen. Uit de hand boren is voor hout, niet voor metaal.
Op 17 januari 2019 16:56:41 schreef Lambiek:
[...]
Val je over een 0.5mm, heb je op een schuifmaat wel eens gekeken hoeveel dat is? Die 0.5mm is alleen maar wenselijk in jou geval.


Dat is ook wel weer zo.
GJ_

Moderator

Op 17 januari 2019 17:12:06 schreef markce: Uit de hand boren is voor hout, niet voor metaal.
Welnee, ik boor al 40 jaar perfecte gaten uit de hand in alle soorten metaal. Soms wel een paar honderd op een dag.
Maar om eerlijk te zijn, in dit geval wellicht veiliger, alleen al omdat TS de vraag stelt.
Welnee, ik boor al 40 jaar perfecte gaten uit de hand

Doe ik ook, zelfs liefst met een handboor, maar ook al xx jaren. Dat is niet iets om mee te beginnen.

Op 0.1-0.2mm uit de hand boren in alu plaat blijft een uitdaging.

[Bericht gewijzigd door markce op 17 januari 2019 21:11:58 (17%)]

Henry S.

Moderator

Op 17 januari 2019 08:35:51 schreef maus0611:
Leg het inderdaad goed vast, want als de boor vastslaat krijg je een rondvliegend stuk front.

Overigens, een kolomboor is redelijk aan de prijs, een boorstandaard is een goedkopere optie, en daar kun je allerlei machines in kwijt, ook als je later wilt upgraden naar een zwaardere boormachine.

zorg iig voor een boorklem.
73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Als je er hout onder legt schiet de boor ook minder snel door, help ook weer een beetje.
Op 17 januari 2019 15:45:46 schreef LetterHenk:
[...]Bovendien kan een beetje speling nog wel eens handig zijn bij het zoeken/vinden van de moer/schroefdraad in de behuizing.

Volgens mij is de huidige situatie precies andersom. Hij gaat met een 3.8mm boor boren waar in een "mal" dus 4.3mm gat zit. Dan kan je nieuwe gat dus max 0.25mm off-center staan. Als je die 3.8 gekozen hebt om dat je schroef daar precies inpast, dan kan ie wel eens iets scheef zitten.

Maar ik denk dat er 4mm nominaal boutjes in moeten. De buitenkant van het draad kan dan best wel eens 3.8mm zijn. Dan zie je dus dat de commerciele jongens kiezen voor een 4.3mm gat om 0.5mm speling te hebben: Als je contra-gat 0.2mm op de verkeerde plek zit past je boutje nog steeds.

Als dit zo is, verwacht ik beter resultaat van het boren van een 4.3mm nominaal gaatje.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/