Beamer op accu voor kunstproject buiten.

Beste mensen,

ik heb al de zoek functie gebruikt voor mijn onderwerp maar omdat ik niet veel weet van elektronica stel ik mijn vraag opnieuw want ik kom er niet uit.

Ik wil dus mijn beamer aansluiten op een accu omdat ik voor een kunstproject buiten wil gaan beamen.

Nu begrijp ik dat ik daar een omvormer voor nodig heb maar kunnen jullie me adviseren welke ik nodig heb?, ik zag deze op marktplaats https://link.marktplaats.nl/m1335926212 is deze te gebruiken?
En zo ja heb ik dan genoeg aan een omvormer en accu of heb ik nog meer nodig?

Ook wil ik eventueel nog wat boxjes aansluiten op de beamer zelf, zou dat kunnen?.

Alvast bedanktvoor de hulp.

?

LetterHenk

Golden Member

38 watt is niet overdreven veel. Hoe lang moet het 'aan' kunnen staan?

Action expresses priorities LH

Hier kun je de binnenkant van het ding zien: https://www.youtube.com/watch?v=eWAM6-FRnTA
Je zou kunnen meten wat de spanning is die de voeding geeft (in de video rechtsboven achter te "spiegel".
Stel dat dat 12V (en al het andere natuurlijk ook) is zou je met een connector en een schakelaar ook een DC ingang kunnen maken, de ruimte is er wel.

//EDIT: Screenshot toegevoegd

Heb je al geprobeerd of die beamer voldoet?

Volgens google zou ie 800-1200 lumen zijn.... Chinese lumen wel te verstaan. Mijn ervaring met dergelijke dingen is dat je die specs vaak nog wel mag halveren.

Tenzij je op 40x30cm projecteert betwijfel ik of dat ding voldoende licht geeft.

In mijn ervaring is 2000 lumen toch snel nodig als je enigszins formaat wilt projecteren, wat contrast nodig hebt, of wat omgevingslicht. Tenzij je <1m wilt projecteren is 1000-1500 lumen meer een flets licht dan een echt beeld.

maartenbakker

Golden Member

800lm is inderdaad best weinig voor gebruik buiten, dus inderdaad eerst heel goed onder diverse lichtomstandigheden testen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op de zaak maken we tegenwoordig gebruik van een kant en klaar product:
https://www.bol.com/nl/p/goal-zero-yeti-150-portable-power-station/920…
of het grotere broertje:
https://www.bol.com/nl/p/goal-zero-yeti-400-lithium-portable-power-sta…

Kant en klaar en geeft op het scherm netjes aan hoe lang je nog door kan.
Kost wel wat, maar dan heb je ook een net afgewerkt product.

Tidak Ada

Golden Member

Wil je soms een haardvuur op de gevel van je overburen projeteren ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 16 januari 2019 16:16:59 schreef tra67:
ik zag deze op marktplaats https://link.marktplaats.nl/m1335926212 is deze te gebruiken?
En zo ja heb ik dan genoeg aan een omvormer en accu of heb ik nog meer nodig?

Ook wil ik eventueel nog wat boxjes aansluiten op de beamer zelf, zou dat kunnen?.

boxjes kun je beter aansluiten op de bron waar het beeld vandaan komt, misschien is zelfs een bluetooth speaker een handige optie, die hebben vaak een ingang extra en hebben een accu aan boord.

De vraag op de omvormer, ja die omvormer kun je gebruiken, je blijft ruim onder het vermogen van je beamer (300w omvormer, 38w beamer)
Let wel op, die omvormers uit je link zijn 24v! Dat betekent dat je 2(!) 12v accu's nodig hebt.
Overigens kosten die omvormers (150w continu) rond de 25 euro nieuw bij de automaterialenwinkel of bouwmarkt.

Je accu is de duurste grap, een normale autoaccu is eigenlijk niet geschikt (tenzij je er een over hebt) omdat die niet verder leeg mogen dan 80% lading, je hebt dus maar 20% van de capaciteit beschikbaar. Van 100Ah is dit dus maar 20Ah.

Ik denk dat je beamer met omvormer (zonder speakers en laptop/dvd speler/etc) al zomaar 5 ampere uit de accu trekt, dus een paar uurtjes op een volledig geladen autoaccu.

*typenummer opgezocht, op google vind ik dat alleen de lamp van de beamer al 40w gebruikt. Het is dus twijfelachtig allemaal.

Dat kan ook maar ik denk vanwege het geluid dat dat geen optie is, en buiten moet je hem ook zekeren tegen diefstal.

Bedankt allemaal voor het meedenken :)

@LetterHenk, het gaat ten eerste om een paar tests van een paar keer 30 minuten.

@DJSmiley, de beamer is inderdaad met wat licht erbij van bv plafondlamp niet super sterk, ik betwijfel of het buiten dus wel gaat werken maar kan hem buiten nu dus niet testen.

@Laurensvane, helaas heb ik zoveel geld niet, zag ook al de pico beamers maar ja hetzelfde probleem.

@Tidak Ada, haha nee, het gaat om wat experimenten dus weet nog niet zeker wat het gaat worden.

@maus0611, bedankt voor je uitleg, dan is het denk ik voor mij nu zinvoller om ff door te sparen voor een (tweedehands?) Pico beamer, dat is veel makkelijker en ook compacter.

Testen kun je makkelijk.

- Pak een oude UPS, draai je toch 15min even op als de accus vol zijn -> genoeg om te testen
- Leen even een aggregaatje ergens
- Pak 1 of 2 verlengsnoeren als je op 50-100m voeding hebt
- Leen een omvormertje en knoop die in een auto of op een autoaccu oid

Mijn persoonlijke ervaringen (onlangs nog met Halloween) is dat een antieke 1300 lumen projector (Geen chinading, een Philips nogwat uit 2002 ofzo) al te weinig was. 2400 lumen was, voor dat doel, prima
( Projecteren op 3 pompoenen - https://atmosfx.com/collections/halloween/products/jack-o-lantern-jamb… )

Een grotere projectie (ongeveer 3x2m) op een (donkere) kasteelmuur ging net met 3000 lumen. Zeker als een achtergrond ook nog eens wat licht-absorberend is of er omgevingslicht is verkijk je je snel op de hoeveelheid benodigd licht

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op donderdag 17 januari 2019 10:28:32 (49%)

Voor de zekerheid; veel zaken zijn ook te huur. Dat kan een betere optie zijn.

LetterHenk

Golden Member

Ik weet niet hoe afgelegen eea moet plaatsvinden. Maar een outdoor projectie op zich testen (als in proof of concept) kan natuurlijk ook met een (flink) verlengsnoer.

Action expresses priorities LH

Vast al genoemd, maar een 12V naar 230V converter werkt best een tijdje op een stevige accu. Desnoods een auto ernaast zetten met een actief start-stop systeem :+

Start stop gaat eenmalig starten en stopt daarna niet meer.