tijdsrelais trappenhal

Beste mensen,

Tijdens werken in de hal heeft onze oude tijdrelais voor de verlichting van de trappenhal in ons appartementenblok de ziel gegeven. Volgens de syndicus is er exact dezelfde relais opnieuw gekocht maar nu werkt het systeem niet meer. De relais trekt 1 maal aan en blijft de gekozen tijd werken. Dan slaagt hij af zoals het hoort. Echter bij het opnieuw indrukken van een drukknop in de hal springt de relais niet meer terug aan. Als ik het wiel voor de tijd in te stellen verzet dan springt die erna wel terug aan met een drukknop. Maar als hij daarna terug afspringt doet hij het dus weer niet meer tot ik met die tijd speel.
Volgens een elektricien die hier nog niet in persoon is geweest zou het aan 1 of meerdere van de drukknoppen moeten liggen. Nu ben ik inmiddels 13 jaar afgestudeerd als elektricien en ben hier nooit werkzaam in geweest waardoor ik inmiddels al veel vergeten ben van mijn opleiding. Iemand die hier zijn gok over wil wagen waar het probleem ligt? IK heb de oude timer niet gezien dus ik kan niet verifiëren of ze überhaupt wel dezelfde gekocht hebben en ik denk eerder aan een incorrecte aansluiting van de relais. Wat denken jullie?

alvast bedankt voor de input!

een foto van het relais met de aansluitingen helpt wel. vaak idd verkeerd aangesloten, of er moet een nul op de timer, of werkt alleen met gloeilampen terwijl er die niet inzitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Lastig om er hier vandaan wat ze zeggen zonder het te zien.
Als je het relais weer voor 1 keer aan het werken kunt krijgen door er aan te zitten denk ik aan 2 optiesM
a: er zit een draadje los in een van de aansluitingen. Dat gebeurt wel vaker, draadje wordt net onder de klem gestoken en zit niet vast, Isolatie te kort weggehaald zodat geen goed kontakt oid.
b: het relais is defekt, Gevalletje garantie, het kan natuurlijk altijd voorkomen dat een nieuw apparaat defekt is, daar is garantie ook voor bedoeld. Jammer als het jou nu net treft!maar het is niet anders.

De bedrading verkeerd aangesloten lijkt me niet van toepassing, dan zou het relais nooit meer gaaan werken als je het beroerd.

Meer kan ik met jou informatie niet bedenken.
Wellicht als ik een merk en typenummer heb, en misschien een fottooootje van de aansluitingen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Er zou ook een opstart vertraging in kunnen zitten. Dus hij wacht een X aantal minuten nadat je op de knop drukt, als je draait reset je die tijd. Kijk even aan de zijkant van het relais, heel vaak staat er een schematische tekening op van de tijd instellingen.

https://sub.allaboutcircuits.com/images/04044.png

Ziehier.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op woensdag 16 januari 2019 23:35:36 (13%)

Misschien zit er in enkele drukknopjes een lampje dat het relais vasthoudt, (laat "kleven" op een klein stroompje).
Even met de voltmeter kijken wat voor signaalspanning je meet tijdens indrukken en als er geen knop ingedrukt is.

Shiptronic

Overleden

Was de oude wel defect?? grote kans dat het niet werk, relais vervangen is en het nog steeds niet werkt, blijkbaar toch een andere oorzaak :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Afhankelijk van de drukknopjes kan er ook een gecombineerde NO/NC in zitten, dat een knop niet helemaal terugkomt. Na de 'werkzaamheden' kan er een geraakt zijn en daardoor defect, of vol met stof. Zo'n schakeling zit er ook soms in liften.

of tijdens de werken is er een draad doorgehakt in de muur ergens, kun je ook lang naar zoeken als je dat niet weet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Sommige merken trappehuisautomaten hebben de mogelijkheid om verschillende "modi" in te stellen.
Dit d.m.v. dipswitches of zo iets.
Is dit misschien aanwezig, en staat het goed ingesteld?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

"tijdens werken in de hall" Begint het topic.
Dus is er grote kans dat de bekabeling ergens beschadigd of foutief gewijzigd werd.

Dat er een functionele inschakelvertraging zou aanwezig zijn in een trappenhuisautomaat die vermoedelijk al bejaard is, en vervangen door een identiek exemplaar is onwaarschijnlijk. Ik zie er het nut niet van.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 17 januari 2019 13:24:27 (15%)

Er zijn ook automaten waar je dag en nacht; tijd ;daglicht enz kunt instellen. hier moet ook de actuele tijd worden ingesteld. Als de spanning er voor de werkzaamheden er af is geweest kan deze instelling niet meer op tijd lopen!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

In dit soort onderhoudswerk passen wij ook bij voorkeur het zelfde merk en type trappenhuisrelais toe om het her-aansluiten makkelijker te maken.
Echter, een merk en type relais van toen kan nu nog steeds leverbaar zijn maar soms met net even een andere pin-out waardoor je fouten kunt maken.
Ik zou het oude relais (mits nog aanwezig) even vergelijken met de nieuwe.

Als je de pulsdrukkers in het trappenhuis wilt controleren, of deze de oorzaak van de storing zouden zijn, koppel deze parallelstreng dan van het relais af en maak zelf een kortstondige maak-verbinding over de contacten voor de pulsdrukkers. Werkt dit het zelfde dan zijn de pulsdrukkers goed.

Anoniem

Op 17 januari 2019 13:21:35 schreef grotedikken:
"tijdens werken in de hall" Begint het topic.
Dus is er grote kans dat de bekabeling ergens beschadigd of foutief gewijzigd werd.

Dat er een functionele inschakelvertraging zou aanwezig zijn in een trappenhuisautomaat die vermoedelijk al bejaard is, en vervangen door een identiek exemplaar is onwaarschijnlijk. Ik zie er het nut niet van.

Ook mijn eerste gedacht

Op 16 januari 2019 22:01:35 schreef Stephmeister:
Volgens de syndicus

Het belangrijkste is dus al gevonden.
Misschien weet hij wel wie de werken in de hall heeft uitgevoerd...
... en heel misschien zelfs wie de trappenhuisautomaat heeft vervangen.

Shiptronic

Overleden

Op 17 januari 2019 07:38:32 schreef maus0611:
Afhankelijk van de drukknopjes kan er ook een gecombineerde NO/NC in zitten, dat een knop niet helemaal terugkomt. Na de 'werkzaamheden' kan er een geraakt zijn en daardoor defect, of vol met stof. Zo'n schakeling zit er ook soms in liften.

Normaal: Door verbonden voor de hoofdstroom 16A
geset: door verbonden naar een hul contact, voor signalisering dat hij getript is bv. struurstroom dus daar mag maar 5A doorheen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Beste

Ik heb een vraag. Weten jullie soms hoe ik via een arduino een leje kan laten branden tussen 10;00u en 12:00u?
Ps: Ik gebruik een arduino uno

Alvest bedankt voor het antwoordt

Anoniem

Het beste is om hier geen vragen te stellen die geen verband houden met het topic. Start je eigen draadje.
En als je dergelijke basale vragen moet stellen, noem jezelf dan geen meester in die materie. Dat komt slecht over.

pa3gws

Golden Member

@arduino master.

beter even een nieuw topic hiervoor aanmaken.
GD was sneller. :-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op donderdag 17 januari 2019 19:47:53 (14%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.