Schakelklok

Probleem stelling:

Ik heb een 1 signaal van een zender met ingebouwde accu. (max. 50v 10w uitgaand)
Dit sluiten ik aan in speciale aansluitpunten om een kabels en/of stalen voorwerpen tot ca. max. 1km verderop te kunnen opzoeken met een daarbij behorende ontvanger.
Vaak gaat het om verschillende kabels, waardoor er op een neer gereden moet worden voor het omschakelen van het signaal. Gelijktijdig signaal op beide kabels zorgt voor storing, dat kan dus helaas niet.

De gedachte die ik had is een (mechanische?) schakelklok/relais die na een vooraf ingestelde tijd van het ene voorwerp naar het andere voorwerp schakelt.

Dit lijkt mij geen rocket science, maar toch kan ik een juist oplossing hier niet voor vinden. Het probleem is namelijk dat er geen stroom aanwezig is op locatie en deze dus of geheel mechanisch moet zijn of een eigen stroombron ingebouwd moet hebben.

Wie helpt mij de goede richting op. Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Je zal zelf voor een batterijtje moeten zorgen. Verder een simpele 555 die om de x tijd een puls geeft. Als je dan nog een flip/flop relais gebruikt wordt het helemaal zuinig. Anders een kleine µC met simpel timertje.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik zou het met een mobieltje of gsm relaismodule doen.

De laatste is duurder maar bijna kant & klaar. Bijvoorbeeld met een sms stuur je:
RELAY1 ON
RELAY2 OFF
RELAY3 OFF

Etc...

Met een simpel oud mobieltje kan je bijvoorbeeld via de koptelefoon schakelen.
Met een enkele piep van binnenkomend gesprek/sms laat je dan een stukje elektronica omklappen (flip flop)

Op 17 januari 2019 20:52:47 schreef buckfast_beekeeper:
Je zal zelf voor een batterijtje moeten zorgen. Verder een simpele 555 die om de x tijd een puls geeft. Als je dan nog een flip/flop relais gebruikt wordt het helemaal zuinig. Anders een kleine µC met simpel timertje.

Ik heb gisteravond nog even snel zitten zoeken en dit is een oplossing die wel zou kunnen werken. Ik snap het idee, ik moet me alleen nog verder verdiepen in de details. Van het weekend heb ik hier hopelijk de tijd voor om wat op papier te zetten.

Op 17 januari 2019 21:33:54 schreef K7Jz:
Ik zou het met een mobieltje of gsm relaismodule doen.

De laatste is duurder maar bijna kant & klaar. Bijvoorbeeld met een sms stuur je:
RELAY1 ON
RELAY2 OFF
RELAY3 OFF

Etc...

Met een simpel oud mobieltje kan je bijvoorbeeld via de koptelefoon schakelen.
Met een enkele piep van binnenkomend gesprek/sms laat je dan een stukje elektronica omklappen (flip flop)

Dit is ook een goed idee! ik wist niet dat dit zo simpel kon. Budget is in principe geen probleem. Dus duurdere makkelijkere oplossingen zijn zeker welkom!

Ik heb zelf even snel zitten google en dan kom ik op zoiets:
- https://www.velleman.eu/products/view/?id=387490
- https://www.portacon.nl/webshop/procon-gsm-module-4-ing-1-no-nc-uitg

Is dat wat je bedoeld?

Ja bijvoorbeeld..

Zoek vooral verder want je hebt ze misschien ook wel met ingebouwde accu en behuizing.

https://www.conrad.nl/p/radiografische-module-gate-contol-1000-br-1555…

edit: ook een mooie met 7 uitgangen en DC voeding:
https://www.conrad.nl/p/gx110-gsm-module-5-vdc-24-vdc-functie-alarmere…

Ik denk dat je vooral moet uitpluizen wat handig voor je werkt qua voeding en besturing.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op vrijdag 18 januari 2019 10:34:09 (21%)

Ik heb dankzij jullie in ieder geval al wat extra zoektermen.

Het idee met de timer heb ik los gelaten en focus me nu voornamelijk op GSM schakelrelais modules. Ik denk dat ik daar inderdaad goed in moet verdiepen en uitzoeken wat qua voeding, schakeling(en) en besturing het beste werkt.

Wel heb ik al de indruk dat de meeste schakelmodules alleen in combinatie met een flipflop relais goed functioneren voor hoe ik het wil gebruiken.

Ik ga waarschijnlijk deze aanschaffen:
https://www.conrad.nl/p/cep-terminals-std32-gsm-module-7-vdc-32-vdc-10…
Hiermee zijn 2 relais onafhankelijk van elkaar te schakelen zoals ik zoek, daarbij zit deze in een goede stevige kast.

De GSM module zou moeten werken tussen de 7 en 32v DC. De zender heeft een Li-Ion accupakket van 18v DC 93.6Wh. Wellicht kan ik dat accupakket ook gebruiken voor de voeding van de GSM-Module.

Alleen geeft de specificaties het volgende:
Switching Capacity (Relays): 2x (5A/250V AC, 5A/30V DC,
resistive load)

De zender geeft volgens specificaties max output van 50V DC en 1A. Kan ik hiermee problemen verwachten?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als ik het goed begrijp is je 'zender' iets wat een wisselspanning achtig iets op de lijn zet. Dus geen zuivere DC. Ik verwacht niet direct problemen. In wil je zeker zijn kan je een extra relais met de juiste specificaties laten schakelen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik zou het gewoon proberen. 1A is niet zoveel voor een 5A relais.

Dat dacht ik al, gewoon proberen dus.

Alleen nog kijken voor een stroombron. Een losse accu of aftappen van de zender, maar dat laatste heb ik nog zo mijn twijfels bij of dat zo makkelijk gaat.

Ik hoop ASAP te kunnen testen. Dan kan ik ook kijken hoe of wat met de stroombron.