Sony afstandsbediening werkt alleen van dichtbij

Ik heb een Sony stereo set waarvan de afstandsbediening zoek was. Hoe groot was mijn vreugde toen ik laatst bij de kringloop exact de juiste vond (RM-S325).

Thuisgekomen bleek al snel dat hij alleen werkt tot een centimeter of 50. Zeg maar de afstand waarbij je ook gewoon op aan de knoppen kunt draaien. Ik heb ook een Logitech Harmony geprogrammeerd voor deze set en die werkt wel vanaf de bank dus mijn conclusie is dat het aan de remote ligt.

Er zit een verse set batterijen in. Kan ik hier iets aan fixen?

apkay

Golden Member

maak hem eens open.
kan zijn dat het ir ledje verbogen is,(door val).

groeten van apkay.

Ik heb hem net uit frustratie even stevig tegen de bank aan geswaffeld en nu doet hij het feilloos.

mel

Golden Member

Goedzo. de universele oplossing.. Pleur weg :P >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Een ab is tegenwoordig geheel smd, behalve de IR led die in een klassieke 5mm behuizing zit.
Na een val komt die vaak los te zitten. Een tweede klap kanhem soms voor enige tijd terug contact laten maken.

Het komt ook vrij vaak voor dat de contacten voor de battterijtjes
vuil of licht geoxideerd zijn.
Als mijn ab het minder doet, dan is mijn eerste reactie: klepje eraf en even met de vinger de batterijtjes ronddraaien. Vaak is het dan opgelost tenzij de batterijen vrijwel leeg zijn natuurlijk.

Op 18 januari 2019 10:16:34 schreef grotedikken:

Als mijn ab het minder doet, dan is mijn eerste reactie: klepje eraf en even met de vinger de batterijtjes ronddraaien. Vaak is het dan opgelost tenzij de batterijen vrijwel leeg zijn natuurlijk.

idem. zelf in een nieuwe afstandsbediening met nieuwe batterijen gehad. insteken, 5keer doordraaien en werkt feilloos.
als daarna het low batterij ledje soms oplicht, batterijtjes 5keer ronddraaien en weer gaan voor maanden

er wordt ook zo weinig stroom getrokken door die dingen dat een slecht contact snel optreed. bij iets dat veel stroom trekt, wordt dat contact telkens vernieuwd door de hogere stromen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 18 januari 2019 00:59:28 schreef GerardN:
Ik heb hem net uit frustratie even stevig tegen de bank aan geswaffeld en nu doet hij het feilloos.

Dus er zaten vieze chipsvingers op het ledje. :D

Op 18 januari 2019 13:33:11 schreef maus0611:
[...]

Dus er zaten vieze chipsvingers op het ledje. :D

Paprikachips nog wel.

Op 18 januari 2019 10:16:34 schreef grotedikken:
Een ab is tegenwoordig geheel smd, behalve de IR led die in een klassieke 5mm behuizing zit.
Na een val komt die vaak los te zitten. Een tweede klap kan hem soms voor enige tijd terug contact laten maken.

Het probleem is weer teruggekomen en ook niet meer te verhelpen op de manier die de eerste keer wel lukte, ongeacht de smaak chips.

Ik heb voor 80 cent bij de kringloop een soortgelijke ab van Sony gehaald, alleen is deze voor een videorecorder. Als je met een telefooncamera naar de led kijkt zie je gelijk dat deze veel feller brandt. Ik heb ze allebei opengemaakt en de multimeter op de pootjes van de leds gezet. Bij de versterker ab (de defecte) is dat ongeveer 450 millivolt en bij de video ab is het iets boven de 300 millivolt.

Mag ik concluderen dat de led van de versterker ab kaduuk is?

Zo ja, kan ik de led van de videorecorder ab transplanteren naar de versterker ab?

apkay

Golden Member

vaak wel,let wel op de aansluiting.
een led heeft een + en een -

groeten van apkay.

Op 10 februari 2019 00:40:07 schreef apkay:
vaak wel,let wel op de aansluiting.
een led heeft een + en een -

Net gedaan, goed gelet op het platte kantje, die zat bij de donor net andersom erop gesoldeerd. Resultaat 1 perfect functionerende ab.

mel

Golden Member

Op 10 februari 2019 01:26:01 schreef GerardN:
[...]

Net gedaan, goed gelet op het platte kantje, die zat bij de donor net andersom erop gesoldeerd. Resultaat 1 perfect functionerende ab.

Goedzo, weer een ding gered van de kliko :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 10 februari 2019 08:26:21 schreef mel:
[...]
Goedzo, weer een ding gered van de kliko :P

Nou nog niet helemaal. Vanochtend waren de batterijen leeg.

Gemeten, multimeter ertussen in serie. Als je batterijen aansluit verbruikt hij geen stroom. Als je drukt op een knopje dan werkt hij (ir led brandt) en hij verbruikt stroom. En flink ook, 0,6 ampere. Als je het knopje loslaat blijft hij dezelfde stroom verbruiken. Stroom eraf en weer erop en hetzelfde herhaalt zich.

Als ik naar de ir led kijk blijft deze niet branden als je de knop loslaat, het is dus niet dat deze blijft hangen en het gebeurt bovendien bij elk willekeurig knopje.

In de donor zal ook nog een elco met dezelfde waarde als de patiënt. Die heb ik overgezet, geen verschil.

Ideeën?

En wat als je de IR led los maakt?

En als je de oude terug zet?

TonHek

[Bericht gewijzigd door TonHek op zondag 10 februari 2019 16:14:52 (27%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Op 10 februari 2019 16:13:42 schreef TonHek:
En wat als je de IR led los maakt?

En als je de oude terug zet?

TonHek

Herstel, de ir-led blijft wel branden maar zendt geen signaal meer uit dat wordt begrepen door de versterker.

Het oude ledje overbrugde een flinke afstand naar zijn punten op de printplaat met zijn beentjes dus die heb ik kort afgeknipt en laten zitten. Het donor ledje met zijn te korte beentjes daarop gesoldeerd. Dus de oude terugzetten gaat niet.