Op 18 januari 2019 17:58:35 schreef K7Jz:
2. Na 5 seconde geen keuze: stuur dan door naar de meest voor de hand liggende keuze.
Weet je hoe lang 5 seconden is als een familielid alle symptomen van een hart-aanval lijkt te hebben? Heel lang.
Op 18 januari 2019 17:58:35 schreef K7Jz:
Op het Nederlands 112 moet je volgens mij ook de gemeente of iets inspreken voordat je een mens aan de lijn krijgt. (of is dat 09008844?)
Dat is bij 09008844. Bij de twee keren dat ik met dat menu te maken kreeg, werkte het bar en bar slecht. Je krijgt iets als 'U wilt de politie spreken voor niet-dringende situaties. Spreek de plaatsnaam van de gemeente waar u de politie wil spreken in.'
'Plaatsnaam B'
'U heeft verzocht om de politie in 'plaatsnaam A'. Klopt dit?'
'Nee.' 'Spreek de plaatsnaam nogmaals duidelijk in.'
'Plaatsnaam B'.
'U wilt de politie spreken in 'plaatsnaam C'. Klopt dit?' > 'Nee.' Stilte.... 'U wordt doorverbonden met de Nationale Meldkamer.'
Wat ik ook echt een manco vind is het feit dat het herkenningssysteem niet in staat is veiligheidsregio's te herkennen: Zaanstreek-Waterland is de veiligheidsregio waar ik me in bevond, maar het systeem was niet zo snugger dat te begrijpen (wat ik ook wel weer snap, maar toch, iedereen is er zo mee doodgegooid in de media)
Helaas hielp de daadwerkelijke plaatsnaam inspreken daarna ook niet. De laatste keer dat het me gebeurde had ik uit pure frustratie bijna wél 112 gebeld, omdat de situatie nogal tussen geen-spoed en spoed in zat.
Op 18 januari 2019 18:21:51 schreef timberleek:
Ik snap het idee van een keuze menu heel goed. In Nederland zit er ook een (gesproken) menu in. Ik neem aan dat die automatisch doorschakelt als je geen input levert.
Ik heb 3 keer 112 gebeld in m'n leven: al die keren kreeg ik vrijwel onmiddelijk een persoon aan de lijn met '112, politie, brandweer of ambulance'?
Op 18 januari 2019 18:21:51 schreef timberleek:
1 grote meldkamer die alles doet gaat sowieso communicatieproblemen opleveren (Pietje bij werkplek 12 weet niet dat Marietje bij werkplek 2 een vergelijkbare melding heeft).
Ik weet niet of je wel eens 'De Meldkamer' hebt gezien van SBS6, maar daar gebeurt het toch regelmatig dat er ergens in dezelfde ruimte iemand dezelfde melding krijgt: die worden ook nogal eens aan elkaar gekoppeld om eventueel extra informatie aan elkaar uit te wisselen.
Het zou mij echt niets verbazen als de systemen erachter slimmer zijn dan wij in eerste instantie verwachten en plaatsnamen en misschien zelfs wel straatnamen onmiddelijk vergelijken met andere data-invoer die op dat moment gedaan wordt.
Op 18 januari 2019 18:21:51 schreef timberleek:
En een (spraak)menu zal een stuk sneller werken dan handmatig doorverbinden.
Zie hierboven. Niet dus.
Ik hoor van veel meer mensen dat ze graag weer zouden zien dat je met losse nummers direct ambulance, brandweer of politie te spreken kan krijgen. Voor zover ik weet heb je zoiets in België al met 'de 100 bellen' (ambulance). Of er ook losse nummers zijn voor brandweer en politie weet ik niet.
In Nederland was dat vroeger ook, maar had elke gemeente voor zover ik weet zijn eigen noodnummers.
Daar ben ik zeker niet voor, maar naast 112 bijvoorbeeld 212, 312 en 412 als directe nummers, zou best wel eens kunnen schelen.