Noodnummers niet meer bereikbaar? (Be)

Sine

Moderator

Op 18 januari 2019 10:49:45 schreef grotedikken:
Het leek mij ook zo gek dat ik eerst aan phishing of scam dacht.
Je belt dan verontrust terug naar dat testnummer en eigenlijk bel je naar een duur betaalnummer.

Maar het is wel degelijk echt! Ik heb het nagetrokken.

0800 nummer zijn (ook in Belgie) altijd gratis, dat is al een aardige hint.

Arco

Special Member

Je kunt bij 'geen keuze' ook alsnog naar een telefonist(e) doorschakelen, maar dat kost natuurlijk wel extra tijd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ik meen me te herinneren, dat , juist om de snelheid van het nummerdraaien, toen 112 gekozen is..Als je nu eerst een keuzemenu moet doorworstelen...
Daarbij blijft natuurlijk dat de dekking in het hele land niet aanwezig is..De Veluwe, of het Ijsselmeer, of zulke plaatsen.Maar daar zijn ook geen telefoons met vaste lijnen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik meen me te herinneren, dat , juist om de snelheid van het nummerdraaien, toen 112 gekozen is.

Zo herinner ik me eveneens. Aanvankelijk was het noodnummer 900, tot men zich realiseerde dat zulks juist heel lang duurde om te draaien. Ook toen werd er dus wel eens "eerst gedaan, en dan gedacht" ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Op 18 januari 2019 14:32:59 schreef Arco:
Doet me denken aan de gemeente Eindhoven. Die bestelde in het verleden een aantal nieuwe gelede stadsbussen.
Bij aankomst bleken ze niet om de rotondes in de stad heen te kunnen omdat ze die bocht niet konden maken. Niemand had daar over nagedacht... :)

Die bussen zijn nooit besteld juist omdat die VDL bussen niet veilig over rotondes in de dorpjes zouden kunnen wegens de ver uitzwierende kont. Andere gelede bussen hebben dat probleem niet.

En van zo'n keuzemenu snap ik het probleem ook niet, behalve dat het met een GSM altijd onhandig is omdat je al luisterend niet bij de toetsen kan. En dat ik er zelf gewoon een pesthekel aan heb. Als er na het menu geen input komt krijg ik hier bij de lokale artsen gewoon de assistente aan de lijn. Geen probleem.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 18 januari 2019 16:15:20 (23%)

Als je nu 112 belt wor je toch ook gewoon 3x van meldkamer naar meldkamer doorgestuurd? Alsof dat zo snel is

Welke soort wachtmuziek krijg je te horen bij een brand, een ongeval, of wat anders.

Wat een ophef om niets.

1. Keuzemenu zal vast een reden hebben, zoals sneller schakelen, betere benutting van de bezetting, kosten per dienst etc.

2. Na 5 seconde geen keuze: stuur dan door naar de meest voor de hand liggende keuze.

Laten we nu niet doen of de noodnummers end-to-end een betrouwbaarheid hebben als een atoomraketbasis. Menige modem, dect of zelfs analoogtoestel kan kuren hebben, zeker als het niet vaak gebruikt wordt (ivm mobiel gebruik) en helemaal in geval van brand en boeven (telefoon in andere ruimte wordt van de haak gehaald, lijn wordt onklaar gemaakt of raakt beschadigd).

Op het Nederlands 112 moet je volgens mij ook de gemeente of iets inspreken voordat je een mens aan de lijn krijgt. (of is dat 09008844?)

Arco

Special Member

Welke soort wachtmuziek krijg je te horen bij een brand

'Fire', van Arthur Brown?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 januari 2019 17:58:35 schreef K7Jz:
Wat een ophef om niets.

1. Keuzemenu zal vast een reden hebben, zoals sneller schakelen, betere benutting van de bezetting, kosten per dienst etc.

2. Na 5 seconde geen keuze: stuur dan door naar de meest voor de hand liggende keuze.

Op het Nederlands 112 moet je volgens mij ook de gemeente of iets inspreken voordat je een mens aan de lijn krijgt. (of is dat 09008844?)

Ik snap het idee van een keuze menu heel goed. In Nederland zit er ook een (gesproken) menu in. Ik neem aan dat die automatisch doorschakelt als je geen input levert.

Zeker met de centralisering van de meldkamers is het wel zo handig om de juiste persoon bij de juiste afdeling te krijgen. 1 grote meldkamer die alles doet gaat sowieso communicatieproblemen opleveren (Pietje bij werkplek 12 weet niet dat Marietje bij werkplek 2 een vergelijkbare melding heeft).

En een (spraak)menu zal een stuk sneller werken dan handmatig doorverbinden.

Ik kan me voorstellen dat ze statistieken hebben en als er blijkt dat 90% van de belletjes gewoon veel sneller afgehandeld kunnen worden als er een menuutje is dan is dat eigenlijk helemaal zo gek nog niet.

Misschien verwachten ze wel dat een groot deel van de lolbroek/kinderen al wordt weggefilterd door zo'n menu.

Of dat 90% van de echte belletjes toch wat meer van "kat kwijt" niveau zijn en daar wil je de echte centralist niet mee lastig vallen.

De handvol keren dat ik heb gebeld was er zeker een vorm van spoed maar elke beller voor een ambulance of brandweer mocht van mij zeker voorrang krijgen.

Anoniem

De beslissing van de noodnummers om voortaan voorkeuzemenu's te gebruiken is iets wat we zelf opgemerkt hebben en waarvan een aantal, waaronder ik , het geen goede beslissing vinden. De ervaring leert dat dit vrij traag en omslachtig is. Bovendien zijn bejaarden vaak hardhorend en is iemand die een ongeval gehad heeft in paniek en blijft het best simpel. Direct contact met iemand die het probleem kan inschatten en dan de juiste verdere stappen kan nemen, waaronder de juiste dienst verwittigen, is heel belangrijk.
Vaak is het voor een slachtoffer niet heel duidelik wie nu best eerst
verwittigd wordt, bijvoorbeeld bij brand met slachtoffers. Ambulance, brandweer of politie, of alle drie?
Het gaat hier eigenlijk vooral om het feit dat men de bevolking voor een voldongen feit zet en aankondigt via een medium dat niet iedereen heeft, dat de oudere telefoons niet meer werken met de noodnummers. terwijl, als er iets compatibel moet zijn is het dat toch wel zeker.

Ongetwijfeld is dit een goede gelegenheid om voorgoed af te raken van die kiesschijf.
Zoiets moet echter gecoördineerd opgelost worden. Eerst moeten de telecomoperatoren ruim voordien en uitgebreid aankondigen via de media dat de toestellen met kiesschijf tegen een bepaalde datum buiten dienst gesteld worden en iedereen de kans geven hun toestel te vervangen. En dan kan men achteraf de keuzemenu's bij de nooddiensten invoeren als men dat beter vindt..
En hoelang zal het duren, of misschien is het al zo voorzien, dat je doorverbonden wordt met een call center in Turkije of Pakistan waar de operator je noodoproep maar half begrijpt.

RAAF12

Golden Member

Op 18 januari 2019 17:58:35 schreef K7Jz:
Op het Nederlands 112 moet je volgens mij ook de gemeente of iets inspreken voordat je een mens aan de lijn krijgt. (of is dat 09008844?)

Wat wordt gevraagd is: wilt u de brandweer, politie of ambulance? Als er bijv. wegens tijdgebrek geen adres wordt opgegeven zal de centralist de positie aan de hand van het nummer proberen te traceren. Als er tijd genoeg is zal de centralist ook bijv. vragen of het een binnenbrand is of de vlammen door het dak slaan, ect. Zelf meegemaakt, 2 huizen verderop stond een pand in de fik wegens een oververhitte frituurpan. Niemand thuis.

Je zou het keuzemenu direct aansluitend kunnen maken, bv 1121 brandweer, 1122, anbulance, 1123 politie enz., weet je het niet laat je het bij 112 en krijg je een telefonist(e) zoals het nu is.

Arco

Special Member

Dat kan niet. Enige land waar dat kon zover ik weet was Duitsland (met ISDN)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 januari 2019 17:58:35 schreef K7Jz:
2. Na 5 seconde geen keuze: stuur dan door naar de meest voor de hand liggende keuze.

Weet je hoe lang 5 seconden is als een familielid alle symptomen van een hart-aanval lijkt te hebben? Heel lang.

Op 18 januari 2019 17:58:35 schreef K7Jz:
Op het Nederlands 112 moet je volgens mij ook de gemeente of iets inspreken voordat je een mens aan de lijn krijgt. (of is dat 09008844?)

Dat is bij 09008844. Bij de twee keren dat ik met dat menu te maken kreeg, werkte het bar en bar slecht. Je krijgt iets als 'U wilt de politie spreken voor niet-dringende situaties. Spreek de plaatsnaam van de gemeente waar u de politie wil spreken in.'
'Plaatsnaam B'
'U heeft verzocht om de politie in 'plaatsnaam A'. Klopt dit?'
'Nee.' 'Spreek de plaatsnaam nogmaals duidelijk in.'
'Plaatsnaam B'.
'U wilt de politie spreken in 'plaatsnaam C'. Klopt dit?' > 'Nee.' Stilte.... 'U wordt doorverbonden met de Nationale Meldkamer.'

Wat ik ook echt een manco vind is het feit dat het herkenningssysteem niet in staat is veiligheidsregio's te herkennen: Zaanstreek-Waterland is de veiligheidsregio waar ik me in bevond, maar het systeem was niet zo snugger dat te begrijpen (wat ik ook wel weer snap, maar toch, iedereen is er zo mee doodgegooid in de media)
Helaas hielp de daadwerkelijke plaatsnaam inspreken daarna ook niet. De laatste keer dat het me gebeurde had ik uit pure frustratie bijna wél 112 gebeld, omdat de situatie nogal tussen geen-spoed en spoed in zat.

Op 18 januari 2019 18:21:51 schreef timberleek:
Ik snap het idee van een keuze menu heel goed. In Nederland zit er ook een (gesproken) menu in. Ik neem aan dat die automatisch doorschakelt als je geen input levert.

Ik heb 3 keer 112 gebeld in m'n leven: al die keren kreeg ik vrijwel onmiddelijk een persoon aan de lijn met '112, politie, brandweer of ambulance'?

Op 18 januari 2019 18:21:51 schreef timberleek:
1 grote meldkamer die alles doet gaat sowieso communicatieproblemen opleveren (Pietje bij werkplek 12 weet niet dat Marietje bij werkplek 2 een vergelijkbare melding heeft).

Ik weet niet of je wel eens 'De Meldkamer' hebt gezien van SBS6, maar daar gebeurt het toch regelmatig dat er ergens in dezelfde ruimte iemand dezelfde melding krijgt: die worden ook nogal eens aan elkaar gekoppeld om eventueel extra informatie aan elkaar uit te wisselen.

Het zou mij echt niets verbazen als de systemen erachter slimmer zijn dan wij in eerste instantie verwachten en plaatsnamen en misschien zelfs wel straatnamen onmiddelijk vergelijken met andere data-invoer die op dat moment gedaan wordt.

Op 18 januari 2019 18:21:51 schreef timberleek:
En een (spraak)menu zal een stuk sneller werken dan handmatig doorverbinden.

Zie hierboven. Niet dus.

Ik hoor van veel meer mensen dat ze graag weer zouden zien dat je met losse nummers direct ambulance, brandweer of politie te spreken kan krijgen. Voor zover ik weet heb je zoiets in België al met 'de 100 bellen' (ambulance). Of er ook losse nummers zijn voor brandweer en politie weet ik niet.
In Nederland was dat vroeger ook, maar had elke gemeente voor zover ik weet zijn eigen noodnummers.
Daar ben ik zeker niet voor, maar naast 112 bijvoorbeeld 212, 312 en 412 als directe nummers, zou best wel eens kunnen schelen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
maartenbakker

Golden Member

Bij een klant in de paramedische zorg, hangt het lokale nummer van de ambulancemeldkamer in het zicht achter de balie. Die zullen er wel ervaring mee hebben.

Ik heb om de lokale politie te bellen zonder tussenkomst van 0900-TUIG, wel eens geprobeerd hun oude centrale nummer te bellen. Dat kwam notabene nog wel bij de politie uit maar in de kantine ofzo... Eindigde op 9111 zoals vroeger bij veel bedrijfscentrales gebruikelijk was als centraal nummer, dus weinig gevoel voor traditie dat ze dat zomaar ergens uitgedeeld hebben. Kennelijk hadden ze zoveel jaar na dato weinig last van externe bellers meer op dat nummer want ze waren verbaasd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Op 18 januari 2019 10:37:49 schreef grotedikken:
Eergisteren kreeg ik een mail van mijn telecomoperator met volgende tekst:

De dienst achter de noodnummers 100, 101 en 112 heeft ons laten weten dat zij een wijziging hebben uitgevoerd in hun oproepcentrale. Hierdoor is het mogelijk dat je deze noodnummers niet meer kunt bereiken met je huidige telefoontoestel.

Er werd aangeraden een test te doen door een testnummer te bellen en indien negatief, zo snel mogelijk een andere telefoon aan te kopen.

Eerst dacht ik aan een phishing mail.

Het bleek echter dat de nooddiensten een voorkeuzemenu in hun nieuwe systeem gebouwd hadden, en dat deze niet meer door de alleroudste telefoons met kiesschijf kon bediend worden. Die werken nog met pulsen in plaats van met dtmf tonen. Het inbellen lukt dan nog wel omdat de meeste telefooncentrales de pulsen omvormen, maar eenmaal de lijn doorverbonden
kan de nieuwe binnenhuiscentrale niet overweg met die pulsen.
Een gevaarlijke situatie omdat net heel oude mensen nog zo'n telefoon hebben en die meestal niet via e-mail kunnen bereikt worden en dus
dit pas merken als ze ermee geconfronteerd worden. Het zijn ook net die personen die de meeste kans maken op een voorval met nood aan dringende interventie.

Ook als je ligt dood te bloeden lijkt het niet handig om eerst een heel keuzemenue te moeten doorlopen voor je iemand aan de lijn krijgt. "Welkom bij de nooddiensten , is het voor een ongeval druk 1, voor een hartinfarct druk 2, voor een brand druk 3 enz... Hallo meneer, hallo?...hallo???"

Ondertussen is men er zelf achtergekomen dat dit geen verstandige stap is.
En heeft men vanmorgen in het nieuws verkondigd dat men voorlopig het onzalig plan 'on hold' zet.

Daarvoor is persoons alarmering (https://zcn.nl/zorg-op-afstand) , al ben ik het wel met je eens, dit is zeker geen vooruitgang, een beetje software kan je toch een puls laten tellen :)

Maar ook de nieuwe lijnen zijn niet meer veilig.

oude analoge lijn? Bij een calamiteit als stroom uitval kan je nog steeds bellen, alles word naar modems omgezet, geen stroom = geen internet of telefoonlijn !! maar analoog is exit, de FM gaat eruit, alles voor de data ! :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Jep, nog een reden om een UPS-je in de meterkast te zetten.

mel

Golden Member

Op 18 januari 2019 20:32:55 schreef maartenbakker:
Bij een klant in de paramedische zorg, hangt het lokale nummer van de ambulancemeldkamer in het zicht achter de balie. Die zullen er wel ervaring mee hebben.

Ik heb om de lokale politie te bellen zonder tussenkomst van 0900-TUIG, wel eens geprobeerd hun oude centrale nummer te bellen. Dat kwam notabene nog wel bij de politie uit maar in de kantine ofzo... Eindigde op 9111 zoals vroeger bij veel bedrijfscentrales gebruikelijk was als centraal nummer, dus weinig gevoel voor traditie dat ze dat zomaar ergens uitgedeeld hebben. Kennelijk hadden ze zoveel jaar na dato weinig last van externe bellers meer op dat nummer want ze waren verbaasd.

Kan je nagaan hoe druk het bij de politie is.. ze zitten gewoon in de kantine te wachten :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Heb zelf een oud nr vd politie gehad en nog minstens 10jr zo af en toe een telefoontje voor de politie, langzaam werd het minder.