Weer een technisch museum naar de ratsmodee

TinusTech

Golden Member

Na de eerste modernisering was er al weinig meer van over, maar nu willen ze de collectie ook nog kwijt....
https://www.ftm.nl/artikelen/museum-verbouwd-en-gesloopt-door-directeu…

High met Henk

Special Member

ik heb er in 2003 of 2004 een tentoonstelling ZieZo mogen bouwen, Was toen een museum waar je eenvoudig en goed kon eten.

Ook was er afgezien van de immer lekkende hydraulische liften geen sprake van achterstallig onderhoud!

De collectie was wel oudbollig en sprak weinig aan. Maare die Ziezo was voor 5 jaar bedoeld, heeft meen ik 8 jaar gelopen!!!

en was best populair meen ik.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik herinner me vaag dat ik daar geweest ben. Stonden daar niet twee Siemens telexen waarmee je met elkaar kon chatten?

Ik heb nog steeds het ponsbandje daarvan, was van plan om een keer terug te gaan om dat ponsbandje 15 jaar na dato nog eens uit te lezen, maar ben dus blijkbaar te laat :(

Van al deze financiële excessen begin ik toch een beetje de Internationale te neurieën...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

Tobias Walraven heeft gewoon de boel leeggezogen. Hij heeft nooit de intentie gehad er iets van te maken en is er in gesprongen met als doel zoveel mogelijk geld er uit te trekken.

Schimanski

Golden Member

Het bekende verhaal. Niet technisch geïnteresseerde "bestuurders" die goed voor de zaak en nog beter voor zichzelf zorgen en zo een stuk geschiedenis om zeep helpen. Bah...

Ben er begin jaren '70 meermalen geweest, was een leuk museum (volgens mij toen zelfs gratis toegang) met een mooie, ook technische, collectie. Veel radio-omroep en telefonie maar ook de PCII kortegolf zender van Jesse waarmee in 1924 de eerste transatlantische kortegolf radioverbinding werd gemaakt.

Later verdween al veel van de technische spullen in het depot en werd het museum minder interessant voor de techneuten.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 18 januari 2019 15:58:20 schreef Ledlover:
...Stonden daar niet twee Siemens telexen waarmee je met elkaar kon chatten?

Ja klopt! Ik ben er ergens eind jaren 80 geweest als MTS excursie. Je kon inderdaad een telexbericht van de ene naar de andere telex sturen (chatten noemt ie dat, haha!). Zal ongetwijfeld Siemens zijn geweest, want dat waren de meeste/alle telexen in die tijd. In elk geval de door PTT verhuurde.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
TinusTech

Golden Member

Ik was voor het laatst in het PTTmuseum in 2012. De meeste apparaten waren door beeldschermen vervangen. Alleen de tijdelijke tentoonstelling (over grafische vormgeving) was nog met echt oude dingen. Daar kom ik dus niet voor. Thuis heb ik een beter beeldscherm als in dat museum... Een beeldscherm kan hoogstens een aanvulling zijn op een echt oud voorwerp zoals vroeger in Museum Boerhaave of om bijzondere details in een oud schilderij te verduidelijken (Rijksmuseum). Als een museum denkt dat ze met beeldschermen kunnen volstaan kunnen ze beter helemaal op internet gaan en het gebouw opheffen. Oftewel het bestaansrecht van het museum gaat daarmee teloor.
Maar het PTTmuseum is blijkbaar nog verder gegaan. Je vraagt je af hoe het in G.naam mogelijk is om voor zoveel geld een museum totaal te gronde te richten.
De techneuten zie de geschiedenis zien verdwijnen hebben bij zo'n proces niets meer in te brengen want 'achterhaalde nerds'.
Technische musea in Nederland een moeizaam onderwerp.

Je kunt nog beter naar zo'n radiobeurs gaan met een paar tafels met demonstraties met mannen in blauwe stofjassen die een kind echt weten te boeien en die in hun leven genoeg anecdotes verzameld hebben om ook de pappa's te vermaken interesseren.

Op 18 januari 2019 15:58:20 schreef Ledlover:
Van al deze financiële excessen begin ik toch een beetje de Internationale te neurieën...

Gewoon nul toezicht, althans niet door mensen die de intentie hadden om verantwoordelijk met de boel om te gaan.

We zien dit zo vaak in de semi-publieke sector, gehaaide jongens en meisjes die gewetenloos de boel leegroven en alles afbreken wat andere mensen hebben opgebouwd.

Overigens gebeurt dit ook in het bedrijfsleven, heb het meerder malen al meegemaakt en je kan er niets tegen doen. Deze mensen weten haarfijn waar de mazen in de regelgeving en statuten zitten.

Zakkenvullers hebben een neus voor dit soort organisaties, werken zich daar naar binnen en dan kan het leegzuigen beginnen.

This is the world we know best, the world of madness
Tidak Ada

Golden Member

Hét probleem met (ex)interimmanagers, overal. :r :(

@TinusTech:
Hé wanner is die beurs? Hij staat niet vermeld in de agenda van ON4LEA.be (agenda 2019 nog niet voltooid), maar ik ben die beurs er ook nooit eerder tegengekomen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 18 januari 2019 15:52:26 schreef High met Henk:
ik heb er in 2003 of 2004 een tentoonstelling ZieZo mogen bouwen, Was toen een museum waar je eenvoudig en goed kon eten.

Ook was er afgezien van de immer lekkende hydraulische liften geen sprake van achterstallig onderhoud!

De collectie was wel oudbollig en sprak weinig aan. Maare die Ziezo was voor 5 jaar bedoeld, heeft meen ik 8 jaar gelopen!!!

en was best populair meen ik.

Wauw, van wie mocht dat? Dat ik degene misschien kan vinden en zijn hielen likken, dat die mij ook zoiets vergunt, phhuuhuhuh.

Op 18 januari 2019 16:23:26 schreef GJ_:
Tobias Walraven heeft gewoon de boel leeggezogen. Hij heeft nooit de intentie gehad er iets van te maken en is er in gesprongen met als doel zoveel mogelijk geld er uit te trekken.

En vooral nog schijnheilig doen dat de BV'tjes die je ingeschakeld hebt voor je plannen, waar diezelfde Walraven directeur en aandeelhouder van is, geen belangenverstrengeling is.

Op m'n pa's werk is het ook zo gegaan. Nieuwe directeur, maar die was alleen maar aangesteld om het bedrijf om zeep te helpen en dat is dan ook gebeurd. Gelukkig is de collectie van dat museum grotendeels overgenomen door een universiteit. Enkele oud-medewerkers zullen ook wel delen van de collectie veilig gesteld hebben: het was nogal een clubje met hart voor de zaken waar ze aan/voor werkten, dus een mogelijke vernietiging van materiaal zal wel voorkomen zijn.

Ik vind het wel weer buitengewoon schrijnend dat de Raad van Toezicht van dat bedrijf ook al zo exorbitant verdient en dat je van dat Museumregister blijkbaar ook niet al teveel moet verwachten: nu na 2 jaar komen ze in actie en verlangen ze openheid van zaken van zowel de directeur als de Raad van Toezicht, maar dat is gezien de extreme uitgaven, veel te laat.

EDIT: ik ben er in 1995 of zo met m'n grootouders geweest. Ik vond het toen erg leuk, al weet ik er niet veel meer van. De door het hele pand zichtbare buizenpost-installatie was wel interessant om te zien, je kon geloof ik digitale puzzels oplossen, telegrammen versturen... ik weet het niet precies meer allemaal. Überhaupt er per tram, trein en weer een tram helemaal heen gaan was al een ervaring op zich ;)

@ G.W.: oud zeer?

[Bericht gewijzigd door weardguy op zaterdag 19 januari 2019 12:57:58 (14%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Tidak Ada

Golden Member

Op 19 januari 2019 11:43:36 schreef G.W.:
[...] Wauw, van wie mocht dat? Dat ik degene misschien kan vinden en zijn hielen likken, dat die mij ook zoiets vergunt, phhuuhuhuh.

Pas maar op: Hij heeft zweetvoeten en voetschimmels....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Op 19 januari 2019 11:17:58 schreef Tidak Ada:
...
@TinusTech:
Hé wanner is die beurs? Hij staat niet vermeld in de agenda van ON4LEA.be (agenda 2019 nog niet voltooid), maar ik ben die beurs er ook nooit eerder tegengekomen.

Radio Onderdelen Markt Assen

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ben er een paar jaar geleden (voor de verbouwing, blijkbaar) eens geweest omdat ik er toch in de buurt was. Het viel me tegen.

Het is een behoorlijk ruim pand en er was vrijwel niets te zien. Beneden stond het interieur van een oud postkantoor opgesteld en was er een zaal met 3D-geprinte dingetjes. Op een verdieping was een klein stukje depot opengesteld waar je achter glas dingen als een postzegelautomaat kon zien. En helemaal boven draaide een film over iets wat ik niet meer weet, maar interessant was het niet.

Voor een communicatiemuseum was er eigenlijk niet veel communicatiefs te zien. Waar was de radio, de tv, de telefoonhistorie, of voor mijn part de drukpers? Niets.

Dus om nou te zeggen dat het museum nu over de kop gaat, ik denk dat het al heel lang op het randje balanceerde. Met een beetje geluk komt de collectie (in delen) ergens terecht waar het wel te zien is.

pa3gws

Golden Member

Ik ben er heel lang geleden met een school excursie geweest toen was het wel interessant.
De laatste keer dat ik er was met een van de kleinkinderen was er niets te beleven en zeker niet voor de jeugd.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
TinusTech

Golden Member

Op 19 januari 2019 11:17:58 schreef Tidak Ada:
Hét probleem met (ex)interimmanagers, overal. :r :(

@TinusTech:
Hé wanner is die beurs? Hij staat niet vermeld in de agenda van ON4LEA.be (agenda 2019 nog niet voltooid), maar ik ben die beurs er ook nooit eerder tegengekomen.

Dag Tidak. De foto's zijn van het NAT, het Noordelijk Amateurtreffen. Tegenwoordig heet dat GRORAT en wordt het door anderen en op een andere locatie georganiseerd. Dit jaar op 9 februari (staat wel in de door jou genoemde lijst).
De man met de telexen (pe1ard) staat er al enige jaren niet meer. Het was altijd de leukste en meest informatieve demonstratie, Heb daar al heel wat neefjes en zoontjes van vrienden met verwondering naar zien kijken.

Lucky Luke

Golden Member

Dezelfde link, zonder &campaign=facebook meuk: https://www.ftm.nl/artikelen/museum-verbouwd-en-gesloopt-door-directeu… (Hmm. Dan krijg je een "wordt lid van ons"-muur. Leuk :()

Het gaat dus om het "musuem voor communicatie". Als dat voorheen het ptt-museum was, ben ik er als kind wel geweest. Dat was toen ontzettend gaaf.

Elkaar bellen met een oude telefooncentrale, en de relais zien werken. Elkaar post sturen met zo'n vacuümbuizensysteem en per flessenpost in een dergelijk buizensysteem maar dan met water. Misschien zelfs een demo met een teslacoil, maar dan plak ik misschien 2 musea aan elkaar. (Ik had nog een single-digit leeftijd... Het is lang geleden...)

([taalkundig uitstapje]Trouwens, ik kende al de Filistijnen, die haaien als huisdier houden, op de maan, naast de Gallemiezen die graag met vaantjes zwaaien. Waar ze een beetje mee moeten uitkijken, want het onweert erg. Op diezelfde maan wonen ook nog de grootouders van de een-of-ander, die zijn daar een keer naartoe gelopen met allemaal kapotte spullen en vervolgens blijven hangen ofzo... Maar de ratsmodee is nieuw in het lijstje "naar {de Haaien/Filistijnen/Gallemiezen/maan/vaantjes/ratsmodee/bliksem/donder*}|z'n grootje". Wat gaat er veel stuk, defect, kapoerewiets en kaduuk dan, dat we er zo veel woorden voor hebben... Is er echt zoveel kapot, aan barrels, aan gort, aan gruzelementen of in puin(poeier)? Ik dacht dat we veel woorden hadden voor "regen" en "sneeuw"...

* en dan laat ik de minder nette opties nog weg (Naar de kl*te(n), naar de {diverse ziektes})
[/taalkundig uitstapje])

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op donderdag 24 januari 2019 14:07:00 (13%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Shit, mijn ogen :( Ik heb in plaats van Noorderlijk Noordwijk gelezen. Ik moet of cornealenzen òf een cornea transplantatie hebben. Wel een excuus dus ;( (Dit is serieus en geen dyslexie).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 januari 2019 22:03:24 schreef Lucky Luke:
Dezelfde link, zonder &campaign=facebook meuk: https://www.ftm.nl/artikelen/museum-verbouwd-en-gesloopt-door-directeu… (Hmm. Dan krijg je een "wordt lid van ons"-muur. Leuk :()

Helaas, ook zij werken niet gratis.

Op 19 januari 2019 22:03:24 schreef Lucky Luke:
Het gaat dus om het "musuem voor communicatie". Als dat voorheen het ptt-museum was, ben ik er als kind wel geweest. Dat was toen ontzettend gaaf.

Elkaar bellen met een oude telefooncentrale, en de relais zien werken. Elkaar post sturen met zo'n vacuümbuizensysteem en per flessenpost in een dergelijk buizensysteem maar dan met water. Misschien zelfs een demo met een teslacoil, maar dan plak ik misschien 2 musea aan elkaar. (Ik had nog een single-digit leeftijd... Het is lang geleden...)

Precies dit. Maar die Tesla herinner ik me echt niet ;)
Dat was het PTT-museum, toen de gevel dat ook nog in PTT-huisstijl vermeldde en de post ook nog gewoon door dat bedrijf verzorgd werd.

Op 19 januari 2019 22:03:24 schreef Lucky Luke:
([taalkundig uitstapje]...]
Maar de ratsmodee is nieuw in het lijstje "naar {de Haaien/Filistijnen/Gallemiezen/maan/vaantjes/ratsmodee}|z'n grootje". Wat gaat er veel stuk dan, dat we er zo veel woorden voor hebben... [/taalkundig uitstapje])

Volgens mij is het eigenlijk ratsmoedee ;)
Gallemiezen komt uit het Joods als ik het me goed herinner.

@ Tidak Ada: Keratoconus? Ik heb het zelf gehad en weet daardoor wat cornealenzen zijn (en ook wat een corneatransplantatie is, want die heb ik gehad... scleralenzen/cornealenzen waren al een gepasseerd stadium bij mij...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Robin F.

Golden Member

Ik was er vorig jaar nog, en vond het niet geweldig. Ten eerste was het onduidelijk ingericht, zodat je niet in één keer ziet hoe je moet lopen om alles te kunnen zien (hebben helaas veel musea last van). Ten tweede kwam alles nogal druk en schreeuwerig over, maar dat zie je vaker bij musea die zich (grotendeels) op kinderen richten.

Ten derde waren de begeleidende teksten slecht geschreven en vol halve waarheden en trivia.

Maar het irritantste vond ik nog dat de meeste historische objecten achter een soort hekwerk zaten, zodat je er niet dichtbij kon komen en ze dus niet goed kon bekijken en de begeleidende teksten lezen :-(

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Tsja, een museum moderniseren... Da's toch een contradictie?

maartenbakker

Golden Member

Dat niet, maar dit heeft weinig met moderniseren te maken. Dit is gewoon prutsen en incasseren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat is een museum zonder collectie? Een regulier zalencentrum toch?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
maartenbakker

Golden Member

Jep... En daar zijn er al best veel van. Even los van de onwenselijkheid op museumgebied, moet je op zijn minst "unique selling points" hebben. Bij het Autotron en het Evoluon is dat nog wel gelukt, maar verder?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 22 januari 2019 19:00:40 (94%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Ze hebben niet eens een fatsoenlijke tuin voor de CO BBQ

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???