Timer module schakelt te snel uit

Beste allemaal,

De situatie; ik heb een PID-controller gemaakt om de temperatuur te regelen. Deze PID-controller schakelt een relais aan als er verwarmd moet worden. Aan dit relais zit ook een (groene) lamp ter controle.

In sommige situaties wil ik dat de verbinding naar het warmte-element tijdelijk onderbroken wordt, ca. 2,5 minuut. Ik heb bij Conrad een timer module gekocht hiervoor (zie hier).

Deze timermodule schakelt ook een relais als er tijdelijk onderbroken moet worden. Aangezien dit een relais is dat schakelt tussen twee 'pootjes', bedacht ik me dat het wel handig zou zijn om hier een rode lamp aan te koppelen.

Op zich werkt de schakeling zoals verwacht. De groene lamp gaat aan als het verwarmingselement aangaat en de rode lamp gaat aan als ik de timer aanzet én er een verwarmingsvraag is (dit heb ik bewust zo gedaan).

Nu komt het vreemde: als de temperatuur in de buurt zit van de ingestelde temperatuur, dan wil de PID-controller het element kort in- en uitschakelen. Ook dat is zoals het hoort. Als de timer aanstaat, knippert de rode lamp dus (ca 2 sec. aan, 2 sec. uit). Maar in deze situatie werkt de timer niet 2,5 minuut (zoals ingesteld), maar slechts 1,5 minuut!

Zie bijlage voor het schemaatje.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Door het relais zijn de lampen eigenlijk geheel losgekoppeld van de timerschakeling. Deze wordt rechtstreeks door de 12V gevoed.

Het enige dat ik kan bedenken is dat de 12V niet stabiel genoeg is. Ik heb helaas geen betere voeding beschikbaar momenteel. Hebben jullie nog andere ideeën?

Als ik je getekende schema bekijk, wordt een van beide LED's, afhankelijk van de stand van de relais rechtstreeks zonder voorschakelweerstand aan de 12V gehangen. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Ik gebruik 12V ledlampjes, met ingebouwde weerstand, dus dat zit goed.

Pas je ook blusdiodes toe op je relaisspoel?

Op 18 januari 2019 21:01:57 schreef Balkonplant:
Het enige dat ik kan bedenken is dat de 12V niet stabiel genoeg is. Ik heb helaas geen betere voeding beschikbaar momenteel. Hebben jullie nog andere ideeën?

Voedt de timer via 8 verse (alkaline)batterijen van 1,5V. Kijken of het probleem nog steeds optreedt. Zo niet, dan moet er iets aan de 12V voeding geregeld worden. Zo ja, dan zit er iets mis met de timer of de aansturing van de timer.

Met een betere voeding en daarbij nog een extra condensator over de ingangsspanning is het een stuk verbeterd!

Raakt je PID niet wat in de war door zijn 'output' te manipuleren? Tijdens de tijd dat je de uitschakeling doet blijft je regelkring uitsturen zonder resultaat... wat eigenlijk niet ideaal is, maar dat maakt misschien niet uit voor je toepassing...

Meten is weten

Heb je de voedingsspanning van de Timer geschakeld door de PID? Kan het zo zijn dat het programma in de timer gewoon doorloopt (grote elco ofzo)? Dat je nu toevallig 1.5 min hebt, maar dat het willekeurig is tussen 2.5 minuut en 0?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Maak eerst eens een echt schema, hoe wordt je timer aangestuurd, dat mis ik helemaal.
Wat is het merk en type van de timer?
En hoe werkt de PID regelaar? Aan Uit of PWM?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Volgens startpost van ts is de timer een Velleman K2579
Daar snap ik het nut niet van R2 en R3.
Wel mis ik daar de 10nF aan pen 5 'control voltage'

Wat hangt er nog allemaal aan je 12v voeding?
Volledig schema gaat zeker helpen.

Op 21 januari 2019 13:59:00 schreef Balkonplant:
Met een betere voeding en daarbij nog een extra condensator over de ingangsspanning is het een stuk verbeterd!

Dus 12V niet stabiel en waarschijnlijk nog wat rommel op.
Probeer vlakbij de voedingsconnector van de timer een 1N4007 in serie met de +12V.
Vlak achter die diode een condensator over de voedingsconnector