2X Hi8 camera's geen geluid rechter kanaal.

Hallo, zoals in de titel al staat heb ik 2 al wat oudere Hi8 videocamera's die beide het zelfde probleem hebben namelijk geen geluid uit het rechter kanaal bij het afspelen van bandjes. De bandjes zijn in ieder geval wel stereo opgenomen des tijds met een ccd-tr2000, heb ik gecontroleerd.
Het gaat om de ccd-tr718e en een ccd-trv78e, deze laatste is wat luxer en heeft TBC en DNR. Die wil ik graag proberen te behouden, heeft ook een mooi strak beeld.
Dat beide camera's het zelfde probleem hebben valt wel op maar weet hier iemand toevallig de oorzaak van? De trv78e heeft ook een hoofdtelefoon uitgang en ook daar komt alleen uit het linker kanaal geluid.
Ik kan natuurlijk bij het over zetten van bandjes het linker kanaal door lussen naar het rechter kanaal maar zou graag weten waar dit aan ligt en of iemand dit al eens aan de hand heeft gehad.

Mvg Tien.

als je ermee opneemt in stereo is het geluid bij afspelen dan wel stereo? zo ja is het ding niet stuk, maar wrs problemen met de testtape. eerst een andere proberen, kan ook bandhoogte op de videokop zijn, tenminste in een vhs zit het stereo geluid in de koppentrommel. de geluidskop heeft alleen het band tracksignaal en mono geluid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het geluid komt er maar aan een kant uit, links. Volgens mij wordt het geluid opgenomen in pcm,(dus digitaal).
Als ik er een stukje mee opneem hoor ik tijdens de opname het geluid wel aan 2 kanten met de trv718e. bij afspelen van het net opgenomen deel maar aan een kant. Links.
De bandjes die omgezet moeten worden zijn opgenomen met de eerder genoemde tr2000 in de jaren 90 en 2000 en spelen in die camera gewoon links en rechts af alleen deze camera stopt iedere keer na een paar minuten daarom kan ik die niet meer gebruiken.

Mvg Tien.

RTFM! De TRV78e heeft een mono audio-uitgang.

[Bericht gewijzigd door Hunter op zaterdag 19 januari 2019 08:35:11 (17%)

Damn the torpedoes, full speed ahead!
maartenbakker

Golden Member

Zou best kunnen (als dat zo is heb je inderdaad links geluid meestal), maar dat staat daar toch helemaal niet?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 19 januari 2019 05:05:02 (33%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het staat in de specificaties, ik vond het plaatje leuker. Maar hier de TRV-817e. Hetzelfde verhaal.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Beste Hunter, je hebt helemaal gelijk. Het woord "stereo" wordt inderdaad nergens gebruikt in de manual.
Het is een mono apparaat.
Ik ben op het verkeerde spoor gebracht doordat er een kabeltje bij zit met geel rood en wit stekkers, dus dacht ik automatisch stereo geluid.
Jammer dan, splits ik het geluid naar de computer maar naar beide ingangen zodat het toch straks uit beide luidsprekers uit de tv komt.
Ook de hoofdtelefoon aansluiting op de trv78e is mono.
Mooi dat het duidelijk is maar vindt het voor een camera als de trv78e met dnr en tbc wel een sony misser, terwijl mijn oude vertouwde tr2000 uit 1995 wel stereo is.
In ieder geval bedankt, ik kan aan de gang met overzetten en de volgende keer moet ik inderdaad eerst de gebruikers handleiding lezen!

Mvg Tien.

je kunt het ook zien aan de microfoons op de camera, je hebt er dan 2 of zelfs 4, aangeduid in L en R microfoons..

waar rook was, werkt nu iets niet meer