led toevoegen aan schema overspanningsbeveiliging

Op 21 januari 2019 09:56:31 schreef grotedikken:
En er zijn meerdere zwakke punten in die crowbarschakeling die me daaraan doen twijfelen.

Wat zijn de zwakke punten?
Als je goede kwaliteit materialen gebruikt en bouwt volgens het schema van @SparkyGSX of @Sine, dan kan er nmbm niks mis gaan.

Een scope valt bij mij niet onder "uitvoerig park meetapparatuur", dat is basisgereedschap.

@GD: nog afgezien van de verkrijgbaarheid van zo'n 10W zener, heb ik al voorgerekend dat ook dat niet betrouwbaar is; je gaat RIANT over de 10W, en de spanning wordt al 7V of meer voor langere tijd.

Ik vind het een beetje kinderachtig dat je blijft drammen op een weerstandje dat niet in het voorbeeld schema zit, wat eenvoudig toe te voegen is, en waarbij de zener en de gate van de thyristor waarschijnlijk inherent al genoeg weerstand hebben om de stroom in die korte tijd voldoende te beperken, zeker aangezien de spanning na de eerste ontsteking weer een sinus volgt.

Je hebt nog steeds geen merk/type of datasheet van je voorgestelde zener gegeven, of voorgerekend wat het vermogen en de spanning zou worden. Het is lekker gemakkelijk om mijn oplossing aan te vallen en intussen te weigeren je eigen voorstel fatsoenlijk te onderbouwen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een goede TVS diode met een zekering ervoor doet wonderen.

@SparkyGSX, daar moet idd geen weerstand tussen, de max gatestroom kan maar een heel korte tijd lopen (schakelsnelheid Thyristor ~2 - 20µs).

LDmicro user.