Lampjes verlichting Technics SE-A900S vervangen door Led's

Beste mensen.

Na x aantal keer die lampjes te vervangen ben ik het beu en wil ik deze vervangen door LEd's.

De vraag is wat gebruik ik nu het beste:
- Witte Led's die ik soldeer op de plaats v/d lampjes ( 10 stuks)
- Led strips.

Met Led strips heb ik niets ervaring.
Moet je hier ook voorschakelweerstand gebruiken?
Hoe te koop? Per meter of per cm ... Geen idee.

De Lampjes worden gevoed met 38V AC.
Deze moet gelijkgericht worden veronderstel ik om de Led's aan te sturen.
Spanningsval over elke witte Led is 3,6V>>>> 10 stuks is 36 Volt.
Gaat die voedingsspanning van 38V AC na gelijkrichting voldoende zijn vraag ik me af.
Kan je de Led's rechtstreeks aansturen met de 38V AC? ( met voorschakelweerstand uiteraard).

Bedankt voor de hulp.

Sine

Moderator

Strip of losse leds kan beide, de vraag is wat voor montage handiger is.

36V AC gelijkgericht en afgevlakt wordt iets van 50V DC

50 - 36 = 14V

Stel je wilt ze op 20mA hebben (dan geeft een witte led al VEEL licht) dan heb je een een serie weerstand nodig van 820 Ohm

14V / 20mA = 700 -> volgende E-reeks 820 dan kom je op 17mA

Gelijkrichten met een standaard brugcel en een elcotje van 100uF ofzo.

Op 20 januari 2019 12:47:03 schreef v4lover1:
Dank u

Als je de leds op een brugcel aansluit en daar geen elco over zet, is de effectieve waarde van de gelijkspanning, gelijk aan die van de wisselspanning, minus de spanningsval over de diodes van de gelijkrichterbrug. Omdat leds liever stroomsturing hebben, zou ik in serie met de keten een weerstandje zetten.
10 Ohm of zo groot, dat je ongeveer de oude lichtsterkte hebt.

Het moeilijkste aan lampjes vervangen door leds is niet de voeding, daar valt altijd een oplossing voor te bedenken, maar de keuze voor de juiste leds. Nogal wat leds hebben gaten in hun spectrum en de stralingshoek is een andere zorg. Kortom, zoek eerst naar led met de juiste kleurtemperatuur en lichtbeeld, en dan pas de voeding aanpakken.

aangezien deze versterker hele grote VU meters heeft met strings van lampjes bovenaan denk ik dat ledfilamenten hier op hun plaats zijn.

De eenvoudigste manier om aan strings te komen is een filamentlamp te kopen die je hebt zien branden (voor de temperatuur) en dan de ballon stuk te slaan en de filamenten te recupereren.

Dan testen of je er een mooi lichtbeeld mee kan bekomen. Dat houd onder andere in dat je het niet kan zien dat het geen echte lampjes meer zijn. eens dat goed, dan de voeding oplossen. kwestie van eeuwige ergernis te vermijden over het uitzicht.

Wat Kris al aangeeft.

Persoonlijk zou ik gewoon de originele lampjes steken.
Led gaat misschien wat langer mee maar het word lastig om met led het gewenste effect te krijgen denk ik

High met Henk

Special Member

Ehhmm ik zou in dit geval iets maken op std. Lampvoetjes, dus iets wat je in de bestaande fitting zet.

De reden is simpel de se-a900s serie is een collectors item en de purist wil geen verprutst ding...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Neem lampjes voor een iets hogere spanning. Gaan dan (bijna) nooit meer kapot...
Er schijnen ook kant-en-klare led vervangers te zijn:

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 20 januari 2019 15:43:38 (31%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de info iedereen.
Blijkbaar kan je in België deze lampjes moeilijk vinden.
Op eBay wel.
Had al eens lampjes geplaatst met een hogere spanning maar ze gaan toch nog stuk hoor.
Ga het morgen bekijken in de winkel wat ik er mee doe.

Sine

Moderator

Op 20 januari 2019 13:34:19 schreef buzzy:
[...]Als je de leds op een brugcel aansluit en daar geen elco over zet, is de effectieve waarde van de gelijkspanning, gelijk aan die van de wisselspanning, minus de spanningsval over de diodes vaan de gelijkrichterbrug. Omdat leds liever stroomsturing hebben, zou ik in serie met de keten een weerstandje zetten.
10 Ohm of zo groot, dat je ongeveer de oude lichtsterkte hebt.

Leds hebben niet liever een stroom 'sturing', maar kunnen enkel(!) met een vorm van stroombron gevoed worden.
En leds op 100Hz ga je zichtbaar zien knipperen.

Led upgrades zijn al gedaan, helaas zonder beschrijving.
https://www.youtube.com/watch?v=N4qmlcYqOAk

@Arco
Dan wordt het helemaal makkelijk, als ik dat zo zie is een ledstrip niet eens zo'n slechte optie.

Dan wordt de voeding wel iets kritischer, hoewel, twee stukken 24V led strip in serie?

Ik kocht vandaag:

- led strip 12v (af te knippen op gewenste lengte)
- gelijkrichter
- elco
- velleman kit warmee ik gelijkspanning kan regelen naar 12 volt.

Laat jullie het resultaat nog weten.
kosten: Goei 20 euro met 2m krimpkous bij.

Sine

Moderator

Let even op dat die kit 50V ingangsspanning mag hebben, voor veel regelaars is dat teveel.

Werd goed ingelicht maar ga het zeker bekijken.
Bedankt v d info Sine.

Klopt Sine.
input tussen 3v en 48v.

[Bericht gewijzigd door v4lover1 op maandag 21 januari 2019 21:42:04 (35%)

Anoniem

Misschien krijgen we het nr van die Velleman kit :-)

Op 20 januari 2019 18:04:45 schreef Sine:
[...]

Leds hebben niet liever een stroom 'sturing', maar kunnen enkel(!) met een vorm van stroombron gevoed worden.
En leds op 100Hz ga je zichtbaar zien knipperen.

Ik dacht toch echt aangegeven te hebben om een weerstand in serie te zetten, en die fungeert dan als (een eenvoudige) stroombron. Als de ledspanning wat varieert door bijv opwarming, zal dat minder invloed hebben op de ledstroom door de aanwezigheid van weerstand, dan dat de leds zijn aangesloten op een harde spanningsbron. Voor mij voeg je dus weinig toe.
Dat je 100Hz waarneemt kan inderdaad voorkomen, een elco kan dat verhinderen. de voor te schakelen weerstand krijgt an wel een andere waarde.

Anoniem

Op 21 januari 2019 21:39:04 schreef v4lover1:
input tussen 3v en 48v.

Euh... tussen 3 en 40Vdc bedoel je

Op 20 januari 2019 12:34:30 schreef Sine:
36V AC gelijkgericht en afgevlakt wordt iets van 50V DC

Hmm... dat is dus nog niet kant en klaar

Sine

Moderator

Inderdaad, daar hoort een brug en een elco bij om er DC van te fabrieken.

Er bestaat een LM2596HV die mag 60V hebben, maar de meeste van deze switchers uit het verre oosten hebben die er niet op zitten, terwijl het er vaak wel op staat (!)

@Buzzy,
Lees je eigen post nog eens.

Omdat leds liever stroomsturing hebben, zou ik in serie met de keten een weerstandje zetten.

'Liever' klinkt nogal erg optioneel, leds kun je enkel met een stroombron gebruiken.
Dat een weerstand als simpele stroombron kan werken waren we al achter, die had ik zelfs al eens uitgerekend een paar posts boven je.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 21 januari 2019 22:10:51 (12%)

Anoniem

Op 21 januari 2019 22:09:02 schreef Sine:
Inderdaad, daar hoort een brug en een elco bij om er DC van te fabrieken.

Ja zeker maar...

Op 20 januari 2019 12:34:30 schreef Sine:
36V AC gelijkgericht en afgevlakt wordt iets van 50V DC

en daar is die VMA404 met max 40Vdc ingangsspanning niet blij mee

Enkelzijdig gelijkrichten dan maar :-)

Op 21 januari 2019 22:03:49 schreef anoniem015:
[...]Euh... tussen 3 en 40Vdc bedoel je

Klopt is 40V. Is zo klein geschreven op de doos dat je het bijna niet ziet.

[...]Hmm... dat is dus nog niet kant en klaar

Sine

Moderator

Op 21 januari 2019 22:15:11 schreef anoniem015:
[...]Ja zeker maar...
[...] en daar is die VMA404 met max 40Vdc ingangsspanning niet blij mee

Enkelzijdig gelijkrichten dan maar :-)

Dan hou je nog steeds 50V DC over, met wat meer rimpel ... dat wel.

Is er een oplossing om die module toch te kunnen gebruiken?

Wel straf dat electronica winkel hier niet beter op de hoogte v is.
Erg gesteld als professionele verkoper.
Mijn idee he.

Anoniem

Op 21 januari 2019 22:33:32 schreef Sine:
Dan hou je nog steeds 50V DC over, met wat meer rimpel ... dat wel.

Oeps... klopt. Zat met Udc=0,45xUac voor enkelzijdige gelijkrichting.

Dan maar een LM317HV... (Ja ik ben van de oude stempel)

Sine

Moderator

@v4lover1,
Nee, die switcher stook je op met een te hoge spanning.

@CJ
Dat zou kunnen, maar dat voegt dan eigenlijk niet veel toe ten opzichte van een simpele weerstand.

Of je deelt de strip in vier, en zet die stukken in serie. 48V is erg dicht bij 50, eventueel een weerstandje er tussen om de leds wat te dimmen en meteen die 2V op te vreten.