Electronisch component gezocht negatief schakelen

Hoi,

Ben op zoek naar het volgende:

Als ik de arduino in slaap modus steek kan ik die laten ontwaken met een interupt.
Dit is een negatieve puls die ik moet geven aan de Arduino. Het mag ook een blijvend negatief signaal zijn.
Nu moet dit automatisch gebeuren wanneer ik het contact overdraai. Hier krijg ik +13.8V. Het eenvoudigste zou met een relais zijn maar dit is veel te groot ook al is het een micro relais id bouwvorm van een een SSR. Ik denk dat er wel een elektronisch component moet bestaan op de markt alleen ken ik het niet.
Een transistor zal volgens mij niet de oplossing denk ik...

mvg

elmowww

Golden Member

Als ik het goed begrijp krijg je een positieve puls van ong 12V, en die moet de reset lijn van je arduino naar beneden trekken?

Npn transistor in open collector.

Emitter aan gnd, basis met een serieweerstand van 10k naar je puls, collector aan je pin, en op dit punt evt een pullup (1k, 10k, 100k oid) naar de io spanning van de arduino. (3v3 of 5v).

Transistor : bc547 (conventioneel) of bc847 (SMD) bijv

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

zie je het zitten om een korte schets te maken?
ik heb idd een ingangspanning van tss de 12v en 13.8v

[Bericht gewijzigd door HSP op maandag 21 januari 2019 11:09:37 (37%)

mel

Golden Member

Het is niet zozeer een negatieve puls, dan wel een pin tegen massa trekken.Dat is verwarrend als je het over negative pulsen hebt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Er is inderdaad niets negatiefs aan... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 januari 2019 11:19:46 schreef Arco:
Er is inderdaad niets negatiefs aan... ;)

[bijlage]

Kan dit zo functioneren als je op de collector geen weerstand hebt die naar de plus gaat? Transistor gaat niet ontploffen ofzo?
De A is de 13.8v het om geen misverstanden te hebben.

mvg

Daar zit de pullup aan de uC ingang. De schakelaar in het plaatje is de transistor. de pullup kan in de uC zitten, maar ook erbuiten.

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op maandag 21 januari 2019 12:02:36 (48%)

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

A is de 13v ja...
Aan de collector van de transistor (boven) komt de Arduino.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

bedankt iedereen! !
gaan we eens testen.

Transistorschakeling werkt. Enkel nog wat fine tunen met de programmatie maar dit komt wel goed.

Transistor gaat niet ontploffen ofzo?

Je kunt er 1300 volt opzetten ofzo? Dan kan de tor misschien ontploffen ja. Waarschijnlijk niet alleen de tor ook.

In zo'n richtimpuls wordt meestal een tijdvertraging ingebouwd om het "kaatsen" van het inschakelcontact te overbruggen, dat kaatsen zorgt ervoor dat de arduino bij het inschakelen een aantal keren snel achterelkaar in en uit geschakeld wordt.
Je kunt kijken of een timer aan het begin van je software dat ook zou kunnen maar gewoonlijk zit het in de richtimpuls.

hoi,

de schakeling werkt zoals het hoort maar nu zie ik wel dat de transistor op 0.5v, voor de weerstand gemeten, wilt schakelen/niet schakelen waardoor ik geflikker krijg aan de interrupt ingang van de arduino.
Wanneer het voertuig uitgeschakeld is heb ik eerst 0.275v en na x aantal tijd, denk 2min, komt er voor 10s 0.5v erop te staan. Daarna daalt dit naar 0v en blijft dit zo.
Kan dit weg gefilterd worden met electronica of doe ik dit best via arduino?
Denk dat het via software moeilijker is aangezien die arduino in de slaap stand staat.

[Bericht gewijzigd door HSP op zondag 27 januari 2019 14:55:22 (22%)

Arco

Special Member

Wat bedoel je met '0.5v op de basis'? Daar staat (via de weerstand) 0.65v (aan) of 0v (uit) op...
Als er 0.5v op staat zweeft de boel (wordt dus niet netjes 0)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 januari 2019 14:45:14 schreef Arco:
Wat bedoel je met '0.5v op de basis'? Daar staat (via de weerstand) 0.65v (aan) of 0v (uit) op...
Als er 0.5v op staat zweeft de boel (wordt dus niet netjes 0)

heb mijn tekst hierboven aangepast en alles eens getest.
de 0.5v is spanning voor de weerstand van de basis.

Arco

Special Member

Als dat in de 'uit' stand is, zweeft de boel. (zou netjes '0' moeten zijn)
Kun je oplossen door een pull-down weerstand naar Gnd aan de 13v zijde (links) van de weerstand.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het is wel 0V maar ik denk dat het voertuig dit doet.
Indien het voertuig uitgeschakeld is heb ik ongeveer 10mA.
Na x aantal tijd heb ik nog 2mA.

Arco

Special Member

Met een 10k weerstand aan de basis kan daar nooit 10mA lopen, hooguit 1.3mA... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die 10mA is op het hoofdcircuit gemeten van het voertuig.

voldoet een 10k pulldown weerstand dan?

heb er een 10K weerstand tss geplaatst.
wanneer nu deactiveer heb ik 0.127v voor lange tijd dan x aantal tijd 0.35v en dan 0V.
De ingang word nu wel niet meer getriggerd...

is wel vreemd naar mijn mening.

Teken eens een schema van hoe je het nu allemaal hebt aangesloten en post dat eens hier.
Want van wat je hier schrijft kan ik in ieder geval geen chocolade meer maken.

Spanning staat en stroom gaat!

Meander,

Hieronder schema hoe het nu is.
De spanning van 0.127v meet ik op klem X5-1.
R1 is de weerstand die ik bijgevoegd heb.