Autoradio stuk door starten met startkabels

Op 22 januari 2019 22:02:56 schreef anne2:
[...]

de lege accu laad niet gemakkelijk.
de dynamo levert op vollast en bij het loshalen van de startkabels regelt deze te langzaam terug. de laadspanning van de lege accu is sowieso al hoog. resultaat -> piek

zoiets ongeveer

dat lijkt me toch niet te kloppen. als de spanning hoog wordt, neemt de stroom sowieso af. Een lege accu laadt wel met volle stroom, maar de spanning is nog lang niet aan het maximum.

Op 22 januari 2019 22:02:56 schreef anne2:

als je een lege accu laadt met een constante stroom dan zie je de laadspanning gedurende de lading wegzakken en bij bijna vol weer oplopen.

zoiets ongeveer

toch niet voor een Loodaccu?

toch voor een loodaccu
trek er maar eens eentje 80~90 % leeg, accuspanning is dan laag.

ga je dan laden met veel ampere's dan wordt de laadspanning hoog. (tegen de 14 volt aan) deze zakt later wel in als er een beetje lading in de accu zit.

deze uitleg verbaasde mij zeer dus ik heb het een keer geprobeerd. accu leegtrekken en met 40 Ampere laden. en inderdaad de eerste minuten lijkt de accu gewoon vol als je enkel naar de laadspanning kijkt.

de dynamo's leveren tegenwoordig ook bij hoge spanning nog de volledige laadstroom dus er is vermogen zat.

Op 22 januari 2019 22:17:02 schreef kris van damme:
[...]

dat lijkt me toch niet te kloppen. als de spanning hoog wordt, neemt de stroom sowieso af. Een lege accu laadt wel met volle stroom, maar de spanning is nog lang niet aan het maximum.

Tot je de startkabels loshaalt, dan is de stroom bij de hulpauto ineens heel laag, de regelaar stond nog op volle kracht de lege auto te laden, en die is ineens los.

Gaat om de lege auto sorry.

Op 22 januari 2019 22:24:56 schreef anne2:

deze uitleg verbaasde mij zeer dus ik heb het een keer geprobeerd. accu leegtrekken en met 40 Ampere laden. en inderdaad de eerste minuten lijkt de accu gewoon vol als je enkel naar de laadspanning kijkt.

de dynamo's leveren tegenwoordig ook bij hoge spanning nog de volledige laadstroom dus er is vermogen zat.

80 à 90%"leegrekken" ga ik niet doen, kan slecht zijn voor de verdere levensduur van de accu. maar denk dat je het over een koude accu hebt die al een tijdje leeggetrokken is. Die moeten weer "wakker" worden. (beginnend sulfateren) Maar een vers leeggezogen accu, bvb door starten is zo hongerig dat de spanning langzaam de hoogte ingaat, althans mijn ervaring met de 20A voeding. (40 voeding heb ik niet in huis :-) )

@maus0611
Bedankt voor je input. Ik zal morgen even checken, want ik zie wat je bedoelt met F4. Misschien is het de foto die niet helemaal goed is.

De radio zat helemaal goed ingebouwd in de auto toen het gebeurde. Ik heb nog wel een aantal foto's dat er een component los was gekomen (sticker niet lang genoeg) en tegen het metaal was gekomen. Ik zal deze nu ook verzenden.. dat is wel aan de display kant.

Dat "koperen" ding was omhoog gekomen.
En heeft het metaal geraakt erboven. Denk ik. Dat was toen ik hem open schroefde de eerste keer.

Maar is het dan toeval dat het misschien net na het laden is gebeurd of tijdens.. hij zat echt omhoog en op het metaal zie je ook iets zwarte aanslag wat bij geen enkel paneel te zien is.

Anoniem

Offtopic maar wel informatief ivm starthulp waarover het hier ook ging ;-)

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2010/09/piekspanning-fu…

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2017/01/zo-verleen-je-s…

@TS hieronder:
In dit topic wordt duidelijk dat er wel meer mensen zijn die niet goed weten hoe dat nu juist zit met piekspanningen bij starthulp.
Mijn offtopic posts hierover zijn dan ook bedoeld voor de mensen die gebeten zijn om te weten en na het lezen ervan denken:
"Ha zo zit dat dus, we hebben weer wat bijgeleerd"
Maar niet te min hoop ik dat jouw radio in orde komt en dat je van mijn offtopic posts toch ook iets opsteekt. :-)

Op 22 januari 2019 23:06:22 schreef JakieJake:
Maar is het dan toeval dat het misschien net na het laden is gebeurd of tijdens.. hij zat echt omhoog en op het metaal zie je ook iets zwarte aanslag wat bij geen enkel paneel te zien is.

Of het is net aan geweest, en met de startkabels eraan toch net even teveel.

Is overigens gewoon productiefout dus weer mailen naar de verkoper.

@anoniem015
Het gaat over mijn radio die geploft is, niet zozeer over het laden van de auto. Als de accu niet leeg was geweest, had de radio het waarschijnlijk nog gedaan.

Ik wil de radio weer gemaakt hebben.
Dat is er aan de orde.

maar bedankt voor de hulp omtrent het jumpstarten van de accu / auto.
zal voor iedereen wel handig zijn om te weten, maar wanneer je het echt nodig hebt, ben je het weer vergeten.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:37:36 (2%)

Ik zie nu dat het koperen ding een plastic huisje eroverheen heeft en dus geen sluiting heeft kunnen maken.

Van de F4 ook even een foto gemaakt.

@Maartenbakker
Hoe meet ik die?

Op de Ohm stand met radio uit op de twee aansluitingen meten dat mag max een paar Ohm zijn, of op de diode stand en dat mag max een paar tiende volt zijn.
Met de radio ingeschakeld kun je op de Volt stand op beide kanten tov massa meten hoeveel spanning je hebt, dat moet aan beide kanten hetzelfde zijn en een herkenbare spanning bv 12V of 5V of 3,3V.

1e = r26
1.6

2e = F4
Doet niks

Ik heb nog geen externe voeding om aan te sluiten.maar anderen doen ook niks. Moet je altijd een waarde hebben?

Henry S.

Moderator

Die is heel, die had ik ook niet kapot verwacht.

Een spanningspiek kan hele gekke dingen doen, vooral in voedingsgedeelten maar ook op andere plaatsen.

Je kan het beste gaan kijken wat voor ic's er gebruikt zijn, en dan eerst rond de spanningsregelaars, en daar gaan meten. Het is smd, coderingen kunnen lastig zijn. In het wilde weg gaan meten heeft weinig nut.

Btw, even een huishoudelijke mededeling: Een forum werkt wat anders dan whatsapp etc, het snel onder elkaar door posten wordt niet altijd op prijs gesteld.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 23 januari 2019 22:56:15 schreef Henry S.:
Die is heel, die had ik ook niet kapot verwacht.

TS zegt dat hij niks doet, en de meter geeft een getal na de punt, is dat niet gewoon oneindig?

Henry S.

Moderator

Ik weet niet hou jouw meter werkt als doorgangstester... maar de meesten geven een laag getal aan als er een lage weerstand is, in dit geval een spanningsval van 0.001V. Lijkt me niet oneindig ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

bedankt voor alle antwoorden.
heeft er iemand nog zin om er na te kijken? ik heb er te weinig kennis van om dit tot een goed einde te brengen.

kan op zich wel iets meten, maar daar blijft het wel bij.

Ik woon zelf in Dronten.

dank allen voor de info. ik ga denk ik maar even een cursus volgen. Ik vind het wel interessant aangezien we op het werk ook langzamerhand over moeten gaan naar 0 tot 10V (EMC) motoren.

Op 24 januari 2019 00:43:19 schreef Henry S.:
Ik weet niet hou jouw meter werkt als doorgangstester... maar de meesten geven een laag getal aan als er een lage weerstand is, in dit geval een spanningsval van 0.001V. Lijkt me niet oneindig ;)

Nee inderdaad, maar ik vond de weerstand zo ontzettend laag, en mijn Fluke meet met de pennen tegen elkaar al meer.

maartenbakker

Golden Member

Het gaat hier om een ohmstand die ook dienst doet als diodestand. Diodestand is doorgaans nauwkeuriger in dit soort omstandigheden, dus zo'n lage aanwijzing is niet verbazend. Ik vermoed dat het om een zeer lage meetstroom gaat, bij een meetspanning van een voltje of 3.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 januari 2019 21:31:59 schreef JakieJake:
6e foto
Op de bovenzijde niet wat te zien qua verbranding of iets dergelijks.

Zie ik nu links bovenaan opgekrulde printsporen? Dat lijkt mij dan toch een heftige sluiting te zijn geweest.
Uitzoeken hoe de stroom gelopen heeft en dan eventueel de sporen reflowen, met een groot risico dat het niet goed komt, helaas.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 januari 2019 20:49:18 schreef maus0611:
[...]

Nee inderdaad, maar ik vond de weerstand zo ontzettend laag, en mijn Fluke meet met de pennen tegen elkaar al meer.

In de diodestand meet je spanning, meestal met een stroombron van 1mA.

0,01 volt bij 1mA geeft 10 Ohm, dus zo laag is de gemeten weerstand niet. (voor zover de voltmeter bij deze lage waarde juist is, kan algauw een fout van 100¨% opzitten ...)

Ik heb nog eens goed naar de fotos gekeken.Er zijn een paar dingen welke mij opvielen.
In foto Car1 > bij nrs 1 en 2 lijkt het of de printbaan(en) zijn opgekruld / weggebrand

Foto Car2 > bij nr 3 lijkt het of de soldeer is doorgelopen en contact maakt met de ernaast gelegen soldeer punt (miscchien hoort dat zo)

Foto Car3 > bij nr 4 zijn er 4 pinnen in de connector maar er komen er slechts 3 uit ??? Hoort dat zo ??

Foto Car4 > bij nr 6 is er een verkleuring en lijkt het dat de printbaan is onderbroken
> bij nr 7 - zijn dat open gaten of slechte solderingen ??

Misschien kan je hier iets mee (fotos iets vergroten)