Laptop:start wel op accu, niet ook met lader

Het betreft een oude laptop met XP en wat werkende software die niet op windows 10 draait.

Als ik de laptop met de AAN-knop opstart met alleen de accu, deed deze dit één van de drie keer. Als ik daarnaast ook de lader aangesloten had, dan eigenlijk nooit. Meteen na het (succesvol) opstarten kan ik wel de voeding aansluiten en is alles prima (accu wordt ook prima opgeladen).
Overigens krijg ik hem nu even helemaal niet meer aan maar de accu was ook leeg.

Ik vermoed dat er ergens een probleem zit en de interne voedingsspanningen daarom niet goed opkomen, maar ik snap niet helemaal waarom dit op de accu beter zou gaan dan op de voeding: andersom zou ik makkelijker te snappen vinden. Laptop vertoont op alle externe voedingen (minimaal 3 getest) precies hetzelfde probleem.
Wel hoop ik dat bovenstaand gedrag juist een idee kan geven waar de fout zit... Wishful thinking...

Dus ik druk de AAN-knop, er gaan wat ledjes aan en je hoort de fan van de processor spinnen en als ik dan de HD hoor opstarten, weet ik dat het goed zit. Als ik een pieptoontje hoor dat in frequentie omlaag gaat, is het mis. Dit *zou* een piep van een schakelende voeding kunnen zijn, maar ik gok maar wat. Op zich weet ik dan al dat het niet gaat lukken, dus deze pieptoon is er alleen als de laptop NIET opstart.

Overigens is de videokaart stuk, bekend probleem (externe monitor werkt prima, interne monitor doet 1 in de 10 keer iets en 1 in de 30 keer werkt hij goed, de rest is ie helemaal dood) maar ik heb dus geen idee of dat er iets mee van doen heeft.

De belangrijkste info ontbreekt...
Merk, type?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 22 januari 2019 22:17:26 schreef Ledlover:
De belangrijkste info ontbreekt...
Merk, type?

Dell Latitude D620

Het leek mij een (waarschijnlijk) algemeen schakelende voeding probleem, maar je hebt gelijk dat ik het er zonder deze info niet duidelijker op maak ;)

haal de batterij er eens uit en dan op de net voeding op starten
wat doet i dan

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Op 22 januari 2019 22:20:56 schreef Guy.v2:
haal de batterij er eens uit en dan op de net voeding op starten
wat doet i dan

Dan start hij NIET op, ook niet op het moment dat ie nog wel vrij vaak normaal opstartte. Toen het probleem zich voor het eerst manifesteerde heb ik dit volgens mij getest en toen nooit zonder accu aan de gang gekregen.

Als extra info op het noemen van het merk/type was ik op zoek naar het nvidia probleem en kwam ik deze link tegen waarin één van de symptomen wordt benoemd van de defecte video kaart, namelijk het niet opstarten van de laptop... Dat had ik niet eerder gelezen...

Edit: ik heb net de HD eruit gehaald en het probleem blijft. Dus het is niet de opstartstroom van de harddisk.

Op 22 januari 2019 22:19:39 schreef r-p:
[...]

Dell Latitude D620

Het leek mij een (waarschijnlijk) algemeen schakelende voeding probleem, maar je hebt gelijk dat ik het er zonder deze info niet duidelijker op maak ;)

Ha! Daar heb ik ervaring mee :)

In mijn geval deed een D620 helemaal niets meer. Een spanningsregelaar-chipje was opengebarsten. Ik weet niet meer welke het precies was, maar het was een BGA chipje en ik kan die niet vervangen. Ze waren wel nog via de grote chinese handelaars te verkrijgen.

Wellicht is die in de jouwe ook aan het sterven, maar nog niet helemaal geexplodeerd.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Een kleine BGA kun je vervangen met alleen een heteluchtbout, geen ingewikkelde reworkspullen nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Al met een andere voeding geprobeerd? (als de elco's in de voeding 'op' zijn levert hij nog wel spanning, maar bij belasting kakt 'ie in...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die laptop ken ik ook, leg eens een potlood onder 1 hoek en duw de behuizing schuin naar beneden en druk tegelijk de aan knop in. met wat proberen met juiste plek en hoek gaat de laptop dan vaak toch aan. na een seconde of 10 draaien kun je loslaten, ding blijft vaak draaien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

probeer eens een andere adapter. als ik me goed op heb, bestaan er 2 versies van die D620 laders. een 60 en een 95W (is al ff geleden dat ik die nog herstelde).
als die lader half dood is, kan die misschien de nodige stroom niet leveren dat de laptop verreist bij een boot.
die laders hebben ook een kortsluitbeveiliging, de lader gaat gewoon uit als die een kortsluiting ziet. misschien trekt de laptop net iets teveel stroom waardoor de lader zichzelf afschakeld.
het gepiep die je dan hoort zakken is de schakelende voeding intern de laptop die op een leeglopende elco draait

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 23 januari 2019 02:38:23 schreef Arco:
Al met een andere voeding geprobeerd?

Drie verschillende zegt ie.

Ik zou denken dat een schakelende voeding in het ding stuk is. Daar wordt van de 11.1 of 14.8V nominaal 5V, 3.3V en 0.9V gemaakt. Als de spanning HOGER is dan loop je tegen andere problemen op als wanneer de spanning laag is. Dus met de lader er bij draait ie op een (iets) hogere spanning en werkt het net niet.

IK verwacht dat het niet lang duurt voordat ie het helemaal niet meer doet. Nu is er iets "op het randje" en dat gaat binnenkort stuk.

Ik zou denken dat het de ESR en/of capaciteit van de elkos in de secondaire van de switcher zijn. Dus: Open maken condensatoren vervangen lijkt me niet een onzinnig plan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Haal de accu er eens uit en nog niet op de adapter aansluiten. Dus volledig "spanningsloos" en houdt dan eens de powerbutton 30 seconden ingedrukt, dit reset de system management chip als het goed is, misschien werkt het dan weer.

Op 23 januari 2019 09:33:38 schreef rew:
[...]Drie verschillende zegt ie.

dat heb ik gemist.
kan misschien wel een detectie probleem zijn. die D620's hebben een centrale pin in de lader waarmee die weet welke eraan zit.
zou kunnen dat daar iets fout loopt waardoor de bios niet wil doorstarten dan. maar dan wel in het gedeelte IN de laptop. dacht dat die 200k moest meten tussen VCC en die centrale pin

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik kon het ook niet meer terugvinden en begon aan mezelf te twijfelen.
Toch gevonden:

Laptop vertoont op alle externe voedingen (minimaal 3 getest) precies hetzelfde probleem

Op 23 januari 2019 10:17:48 schreef fcapri:
zou kunnen dat daar iets fout loopt waardoor de bios niet wil doorstarten dan.

Wordt de voeding niet herkend, dan weigert ie te laden. Niet wat er nu gebeurt: Wel 1/3 opstarten op de accu en daarna gewoon accu laden als de netstekker er bij geprikt wordt.

Het feit alleen al dat je 3x moet proberen voordat ie opstart is een hint dat er iets niet jofel is in dat ding.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 23 januari 2019 10:41:03 (55%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/