Multikabel die niet uitdroogt

Goedemiddag mensen,

Zit ff met het volgende, mijn vader is aardig op leeftijd en heeft een elektrische sta op stoel met afstandsbediening.

Nu is de krulkabel tussen de afstandsbediening en de control unit erg slecht geworden, deze droogt uit en de mantel barst en scheurt overal. Ik heb deze al eens ingekort maar is nu echt op.

Nu zoek ik een vervangende kabel, het liefst 1 die beter bestand is tegen uitdrogen (deze kabel is nog geen 2 jaar oud)

Betreft een 8 aderige kabel, hoeft geen krulkabel te zijn.

Grt Ruben

buckfast_beekeeper

Golden Member

Zoek eens bij een automarkt. Daar moet je 8-polige krulkabel vinden. Vroeger 7-polige aansluiting + achteruitrijlicht is perfect.
Bijvoorbeeld

Ik denk ook dat spiraal net ietrs handiger is naar struikelgevaar en dergelijke.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 23 januari 2019 17:12:02 (45%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Wat is de dikte van de aders nu? Is het alleen sturing of lopen er ook redelijke stromen?
Want anders zou je kunnen kijken of je in beiden (remote en stoel) een RJ45 kunt bouwen, dan zet je er een stuk kabel tussen. Mocht deze weer eens kapot gaan is het makkelijk te vervangen.

//EDIT: Zoiets:

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er gaan geen amperes doorheen, het zijn echt stuurstroompjes.
8 aderige kabels zijn zat te krijgen, dat is het probleem ook niet, maar omdat de afstandsbediening veel gebruikt word is de kabel binnen een jaar stuk.

Hij heeft nog eenzelfde reserve stoel waar ik al een rj45 aansluiting op de afstandsbediening heb gemaakt (op de controller zit de originele ab ook met een rj45) en een netwerkkabel tussen gezet. Dit werkt prima maar de mantel van deze kabels scheuren nog veel sneller.

De genoemde spiraalkabels voor aanhangers is niet te doen, deze zijn te dik en te stug.
Heb nog een ander plan, om een 6 kanaals relaisboard met afstandsbediening ertussen te zetten van AliExpress.

24 euro met 3 extra reserve afstandsbedieningen.

Ik kon hier in Nederland geen vergelijkbaar iets vinden helaas.

Ja draadloos is wel handig dan, is een veerhaspeltje misschien iets? sleept het niet op de grond.

Sine

Moderator

Kabels worden hard door huid vet/oliën, siliconen snoer heeft daar geen (in ieder geval veel minder) last van.

Arco

Special Member

Siliconen wordt niet hard, maar bij huid/vet/zweet komt er wel een vieze groene drab van de koperdraden, die de draden ook 'wegvreet'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Buiten dat kan ik nergens 8 aderig siliconen kabel vinden met dunne draden, er moet sowieso een RJ45 connector op passen

zoek eens bij roldeuren overhead deuren , daar zitten ook vaak krul snoeren aan voor de aansturing , maar ze zijn wel van goede kwaliteit en zullen langer mee gaan dan de standaard goedkope snoeren .

Das een hele goeie, en laat nou net Crawford (assa abloy) een goeie klant van me zijn

KGE

Golden Member

ÖLFLEX maakt ook allerlei kabels die chemisch en mechanisch bestendig zijn. De PUR versies zijn erg sterk en oliebestendig.
Wordt wel een uitdaging om die te koppelen aan RJ45.

RJ45 is mechanisch (trekontlasting e.d.) ook niet ideaal voor bewegende kabels. Maar indien toch: zoek eens op industrial RJ45

op liftkooien zit vaak rubber kabel meen ik. die loopt over rollen heen mee met de kooi. geen krulsnoeren, die raken in de knoop met die afstanden..

olflex ken ik, bestel die geregeld voor allerhande toepassingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer