relais, met lage spanning een hoge spanning schakelen

Hallo allemaal,

Uiteraard heb ik al een tijd zitten lezen. Helaas kom je dan al snel veel technische termen tegen en moet ik afhaken. Om mijn doel te bereiken heb ik al testen gedaan met een arduino UNO en een relais schakelmodule. Zo kan ik simpel een magneetcontactje van 12V DC (maximaal 1,5 Amp) schakelen met de 5V DC spanning van de arduino. Dat is zo simpel omdat op de relais module een signaal aansluiting zit. Dat heb ik me al uitgevlooid. Maar kan dat ook ZONDER arduino? Want een arduino moet je programmeren en eigenlijk wil ik alleen een simpele (maak) schakelaar gebruiken. Dus een relais nemen (geen module) en aan de ene kant 5V DC zetten en hiermee aan de andere kant 12V DC mee schakelen??? De 5V DC dan eventueel schakelbaar maken door er een simpele schakelaar tussen te zetten of de voeding te onderbreken???

Dus kort:

Voeding 5V DC (schakelvoeding)
Last: magneetcontact 12V DC (max 1,5 Amp)
relais ????

Ik lees graag uw bijdragen.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Gewoon een relais kopen met een spoelspanning van 5V in plaats van 12V....!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Als je een goed relais hebt, kan je gewoon netspanning er mee schakelen..Wel voorzichtig ermee zijn ,met expertimenteren, :) maar dat kan. Met 5 volt een schemerlamp aanzetten of zo.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je kunt gewoon dat Arduino Relais moduuletje gebruiken zonder Arduino als je dat wenst.

Sorry voor mijn late reactie!!!!

Iedereen hartelijk dank voor de reactie. Ik pik er even 3 uit.

Mel:
Uiteraard pas ik op.

Arco:
Ik denk dat ik het schema snap. Op één ding na... Wat moet die diode over die +5 heen?? Als ik het even (voor mij) simpel bekijk, kan die diode toch gewoon weg blijven. Plus op plus en massa aan massa (min). Klaar toch? Of heeft die diode een speciale belangrijke functie?

Gij Kieken:
Als dat zo is vraag ik me af hoe de aansluiting dan is. Het relais doet namelijk niets zonder SIGNAAL. Als je de draden allemaal aansluit zoals het hoort (zowel primair als secundair) doet het relais niets. Sluit je echter de arduino aan en laat hiermee een SIGNAAL door, dan doet het relais het uiteraard wel. Het relais heeft aan de één zijde 2 aansluitingen (voor bijvoorbeeld 220V wissel te schakelen) en aan de andere kant heeft ze 3 aansluitingen. (1 voor de plus, 1 voor de min en 1 voor het signaal van de arduino)

Sorry als ik heel erg naief over kom. Ik probeer het alleen te begrijpen maar mis (en dat merken jullie) alle basisvaardigheden van de elektro. Maar ergens wil ik toch eens beginnen. Het duurde al een hele tijd voordat ik duidelijk had hoe dat met ledjes (en hun kleuren) in de haak zat aangaande weerstanden e.d. Maar daar ben ik nu een BEETJE uit...

Voor zover weer mijn dank

Thevel

Golden Member

Wat moet die diode over die +5 heen??

Als de relaisspoel uitgeschakeld wordt ontstaat er inductie waardoor er kort een hoge spanningspiek ontstaat (kan honderden volts zijn!)
Zo'n hoge spanningspiek kan elektronische componenten welke op de schakeling zijn aangesloten doen sneuvelen.
De diode "blust" de spanningspiek waardoor er geen schade kan ontstaan.

Welk Arduino Relais moduuletje gebruik je?

Op 27 januari 2019 22:21:29 schreef marcel273:
Sorry voor mijn late reactie!!!!

Iedereen hartelijk dank voor de reactie. Ik pik er even 3 uit.

Mel:
Uiteraard pas ik op.

Arco:
Ik denk dat ik het schema snap. Op één ding na... Wat moet die diode over die +5 heen?? Als ik het even (voor mij) simpel bekijk, kan die diode toch gewoon weg blijven. Plus op plus en massa aan massa (min). Klaar toch? Of heeft die diode een speciale belangrijke functie?

Gij Kieken:
Als dat zo is vraag ik me af hoe de aansluiting dan is. Het relais doet namelijk niets zonder SIGNAAL. Als je de draden allemaal aansluit zoals het hoort (zowel primair als secundair) doet het relais niets. Sluit je echter de arduino aan en laat hiermee een SIGNAAL door, dan doet het relais het uiteraard wel. Het relais heeft aan de één zijde 2 aansluitingen (voor bijvoorbeeld 220V wissel te schakelen) en aan de andere kant heeft ze 3 aansluitingen. (1 voor de plus, 1 voor de min en 1 voor het signaal van de arduino)

Sorry als ik heel erg naief over kom. Ik probeer het alleen te begrijpen maar mis (en dat merken jullie) alle basisvaardigheden van de elektro. Maar ergens wil ik toch eens beginnen. Het duurde al een hele tijd voordat ik duidelijk had hoe dat met ledjes (en hun kleuren) in de haak zat aangaande weerstanden e.d. Maar daar ben ik nu een BEETJE uit...

Voor zover weer mijn dank

Kun je een foto posten of een link van jou relais?

Als er een jumper zit op Vcc JD-Vcc deze verwijderen.
In0 en massa tesamen (dit is dan de gnd van jou schakeling)
Vcc is jou +5Volt
en JD-Vcc jou +12Volt
De massa(gnd) van jou 5Volt en de massa(gnd) van jou 12Volt tesamen aansluiten op (In0 en massa).
De klemmen 1-2-3 zijn de wissel contacten.(No-Com-Nc), deze zijn potentiaal vrij en kan je mee schakelen wat je wilt.(Zolang je de max spanning en max stroom niet overschrijd)dit staat op het relais vermeld.

[Bericht gewijzigd door Gij Kieken op zondag 27 januari 2019 23:40:40 (28%)

Arco

Special Member

Ik begrijp de bedoeling niet helemaal... ('t is in ieder geval iets heel anders als TS wil)
Bedoeling is om een relais te schakelen met een gewone schakelaar, ik zie niet in wat die opto en transistor daar aan bij dragen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 januari 2019 22:21:29 schreef marcel273:
Sorry voor mijn late reactie!!!!

Als dat zo is vraag ik me af hoe de aansluiting dan is. Het relais doet namelijk niets zonder SIGNAAL. Als je de draden allemaal aansluit zoals het hoort (zowel primair als secundair) doet het relais niets. Sluit je echter de arduino aan en laat hiermee een SIGNAAL door, dan doet het relais het uiteraard wel. Het relais heeft aan de één zijde 2 aansluitingen (voor bijvoorbeeld 220V wissel te schakelen) en aan de andere kant heeft ze 3 aansluitingen. (1 voor de plus, 1 voor de min en 1 voor het signaal van de arduino)

signaal en VCC samen nemen. als je daar 5V op samen samen met massa, dan schakeld het relais.
dat 'signaal' in is niks meer dan 5V op die lijn zetten.
0V op signaal: relais uit
5V erop: relais aan

een gewoon relais kan je ook aansturen met 5V. bij die arduino printjes hebben ze nog een kleine stuurtransistor gezet zodat de arduino een signaaltje kan sturen en niet de volledige stroom van het relais moet leveren (dat komt dan via de VCC).
een arduino kan maar een 30mA leveren op een uitgang en zo een relais vraagt wel meer
dit staat ongeveer op dat printje
http://www.arduino.nu/Relais/relais1.png
met 5V op dat 'signaal' te zetten gaat die transistor T1 schakelen en zorgt die ervoor dat het relais ook massa krijgt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 27 januari 2019 23:51:08 schreef Arco:
Ik begrijp de bedoeling niet helemaal... ('t is in ieder geval iets heel anders als TS wil)
Bedoeling is om een relais te schakelen met een gewone schakelaar, ik zie niet in wat die opto en transistor daar aan bij dragen...

@Arco ik had begrepen dat TS reeds een relais moduletje had,bijgevoegde tekening is in grote trekken wat zich op zo een pcb bevind.
Als TS hem heeft kan die hem zowel gebruiken.

Hallo mensen,

Wederom mijn hartelijke dank voor jullie reacties.

Het verhaal van Fcapri is duidelijk aangaande die VCC aansluiting. In principe is het dus VCC en + samen zetten. Ik vat hem.... Kijk dat wist ik dus niet dat dit kon.

Ook het verhaal van Thevel is mij duidelijk (diode over de 5V). Ook hier weer iets geleerd waar ik nog dingetjes bij ga zoeken. Google is je best friend zeggen ze wel eens. Maar soms is het ook TE VEEL info....

Er zijn me ook wat vragen gesteld.
Ik heb een Arduino Uno R3. (maar moet nog alles uitzoeken). Progjes die kant en klaar zijn kan ik wel al laden en ben nu langzaam bezig wat "parameters" te veranderen en dan kijken wat een schakeling doet. Zo leert men denk ik.

Het relais is de: TONGLING KY-019 5V - 10A 250VAC
Maar er is ook een versie met 5V - 12V. Ik denk dat ik die ook eens bestel. 12V lijkt me iets minder "gevaarlijk" dan 230V om dingetjes te proberen.

Groet,
MK

mel

Golden Member

De 230 V uitvoering is alleen de kontakten. Die zijn steviger.
En 230 volt kontakten kun je ook met 12 V gebruiken :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..