giant twist go+ trapondersteuning werkt niet meer

fred101

Golden Member

Mijn zoon heeft een giant twist go+ waarvan de trapondersteuning niks meer doet. Dit begon gisteren.

Deze fiets heeft achter twee 40V accus. Ik meet bij beide accus 40V op de buitenste polen.
.
De motor zit in het voorwiel. Er zit zo te zien een connector op de voorvork poot.

Op het stuur zit een display en bij de handvaten zit een bedien paneeltje. Onder de bagage drager zit een kastje waar alle draden binnen komen in een warboel van connectors. Verder zit er een metaal doosje in met electronica. Dat doosje is gepot met een soort siliconen potting.

Onder het krankstel zit een sensor. Ik denk dat daar de pedaalkracht wordt gemeten.

Op het achterwiel een magneetje aan een spaak en een sensor op de accuhouder, ik denk voor de snelheid meting.

De snelheid wordt aangegeven. De display is gewoon aan, de lampen werken ook. De computer reageerd op de knoppen.

De accu wordt nagenoeg niet leger tijdens gewoon fietsen (iets van 2% maar dat zullen de lampen zijn)

Maar normaal geeft de display in een balkje de pedaal-kracht weer maar nu niet meer. (Volgens mijn zoon, ik heb er nooit mee gefietst dus ik weet niet wat die precies weergeeft).

Hoe kom ik er achter wat het probleem is ? Mijn eerste gedachte een defecte pedaal-kracht sensor maar ik weet niet wat voor type/soort sensors dat zijn, dus ook niet hoe ik hem kan testen.

Kan ik ongestraft connectors los trekken om te meten of gaat de electronica dan mauwen en moet het ding terug naar een dealer ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs