3fasen motor met softstarter

Ik heb een electromotor die op 3 fasen draait.
Deze is in ster aangesloten. Ik heb het typeplaatje van de motor toegevoegd.

Bij deze motor wil ik graag een softstarter, hij is 2,2 kW, maar draait een gietijzer lintzaag aan, en dit is nogal wat massa, die ik langzaam op gang wil laten komen om vibratie te voorkomen.
Ik heb hiervoor een telemecanique lh4n212qn7 gekocht

Nu heb ik alles aangesloten mara de motor draait niet.
Er gaat wel spanning de softstarter in en er komt spanning uit.

Nu denk ik dat dat komt omdat dit alleen werkt als de motor in driehoek staat.... klopt dat.

En kan deze motor een sterschakeling aan in nederland waar we 400 volt lijnspanning hebben?

Op de motor staat namelijk dat hij 380 ster en 220 in driehoek aankan, maar online lees ik juist dat 400 volt in driehoek en 230 in ster zou moeten.

Ik ben een beetje in de war.

Hopelijk kunnen julli antwoorden op mijn vragen:
1) kan deze motor in driehoek in nederland
2) kan daardoor de softstarter wel zijn werk doen?

Thanks Aram

mel

Golden Member

Ster is altijd de hoogste spanning..Ezelsbruggetje, een ster is hoog... :P
Driehoek , dan staat de lijnspanning over de wikkelingen, dat is dus de lage spanning.
Dus een 3 fasen net met 400 volt tussen de fasen, dient op ster aangesloten te worden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

1 Ja, maar ik zou het bij jou niet doen, gewoon in ster laten staan.
Ik ga er maar vanuit dat je een algemeen gebruikelijke netspanning van 3x230/400Volt heb.
2 Voor de softstarter maakt het niet uit of de motor in ster dan wel in driehoek staat.

In mijn documentatie staat dat klemmetje 1 met klemmetje 3 moet zijn doorverbonden om de motor te starten.
Dus tussen 1 en 3 kun je de aan/uit schakelaar monteren. Let op dit is alleen een sturing en NIET om de motor geheel spanningsloos te maken.

Er gaat wel spanning de softstarter in en er komt spanning uit.

Wat en hoe heb je gemeten?

Heb je echt 3 fasen, ook gemeten?

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 24 januari 2019 21:19:00 (13%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Motor in ster is goed in dit geval maakt voor de regelaar niet uit.
Welke manier van starten gebruik je voor de soft starter?
Geen doorverbinding vergeten?
Je moet hem natuurlijk wel inregelen op je verbruiker.

allright, ik laat de motor dus in ster staan.

ik heb eigenlijk alleen met verklikkerschroevendraaier gekeken of er spanning was.
niet echt het voltage gemeten of de fase gecontroleerd.

ik ga er wel van uit dat het drie fasen zijn, aangezien het een krachtstroomgroep is uit een meterkast die ook 3 fasen binnenkrijgt, en aangezien mijn motor er nu wel op draait.

ik had me nooit gerealiseerd dat de softstarter ook nog gestart moest worden, ik nam aan dat dit bij inschakelen van de lijnspanning zou gaan gebeuren.
volgens schema van de softstarter zou idd 1 en 3 doorverbonden moeten worden en dan gaat ie softstarten bij inschakelen lijnspanning??

ik heb alleen een drie fasen schakelaar ervoor gemonteerd, die onderbreekt alledrie de fasen.
geen aparte knop voor start of stop

die zou dus ook nog tussen 1 en 3 kunnen, maar kan ook met vaste verbinding?

ik ga dit even proberen..

alvast bedankt... dit is erg leerzaam

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Snap je nu dat die verklikkerschroevendraaier, die we een spanningszoeker noemen ondingen zijn?
Je softstarter is 2 fase geregeld, dat betekend dat 1 fase niet geregeld is. Voor jou toepassing makt het niet uit.
De Softstarter laat dus 1 fase altijd door, dus je meet altijd spanning.
Het is aan te bevelen voor de softstarter nog een motorbeveiligingsschakelaar (PKZM0) te monteren.
Die kun je gelijk als aan/uit schakelaar gebruiken en beveiligt tevens de motor tegen doorbranden bij overbelasting en faseuitval.
Je kunt je motor ook schakelen door een simpel schakelaartje tussen 1 en 3 te maken. Dat kan wel eens handiger uitkomen. 1 met 3 doorverbinden mag ook, dan start de motor op (via softstart) zodra de spanning komt op de softstarter.
In 3 fase netten, oftewel krachtstroom moet je altijd met een meetinstrument de spanningen meten. Dat kan met een universeelmeter of beter met een 2-polige spanningstester, oftwel Duspol. Tussen de fasen meet je als alles goed is ongeveer 400 Volt. dat moet je 3x meten, L1-L2, L1-L3 en L2 -L3. Als er 1 resultat is dat veel minder is dan 400 volt dan is er een fase weg, dan kan er bv 1 zekering defekt zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik snap het...

Ik zal met de universeelmeter de spanning tussen de fasen meten.

ik denk dat voor mijn gebruik, een lintzaag het inschakelen van de softstart bij inschakelen van spanning voldoende is.

ik ben nog even benieuwd naar de motorbeveiligingsschakelaar, die had ik eerst ook niet.... en ik had de motor daarbij ook niet overbelast...
en best wel flink wat gezaagd...

hoe noodzakelijk is dat dan?
en zoals je al leest ben ik geen electricien, en dan weer een component ertussen lijkt mij alleen maar meer kans op fouten....

aan de andere kant is een doorgebrande motor natuurlijk ook niet wenselijk....

en omdat deze motor dan 9 amp trekt moet ik een motorbeveiligingsschakelaar van >9 A hebben of zelfs>16A ??

Plaats eens een foto van de schakelaar die je nu gebruikt, misschien zit dar wel een overlastbeveiliging in.
Jouw motor gaat 5,2A trekken bij vollast.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een motorbeveiligingsschakelaar (PKZM0) is alleen verplicht als een overbelaste motor brand kan veroorzaken.
Als het bij jou een hout-lintzaag is, dan moet dat eigenlijk.
Zon schakelaar kost je de kop niet, en als je er handig mee omgaat is het gelijk een Aan/Uit schakelaar, die heb je toch nodig. Dan zijn de meerkosten niet veel.
100% beveiliging is het niet, maar als de schakeleer maar 1 x uitspringt omdat er een stuk hout tussenzat heb je de kosten al een keer of 20 terugverdient.
De motosbeveiligingsschakelaar stel je af op de nomonaastroom van de motor.
Bij jou krijg je dan een PKZM0-10, die is instelbaar van 6,3 tot 10 ampere.

Eigenlijk hoort er bij de lintzaag nog een nulspanningsbeveiliging, zodat de lintzaag nooit vanzelf kan opstarten als de spanning weggevallen is en weer (onverwacht) terug keert.
Een Nulspanningsspoelgje kan naast de genoemde motorbeveiligingsschakelaar gemonteerd worden (klik je er tegenaan ) Type U-PKZM of zoiets let op de juiste spanning.
Kan het wel voor je opzoeken.
Moet allemaal nog wel in een kassie. Ci-PKZ of zoiets.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik heb deze schakelaar:
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/stationaire-machines/onderdelen-e…

die heeft geen nullast beveiliging... da's dan weer jammer, heb ik overheen gekeken, zo'n paddle schakelaar was al lastig te vinden met 3 fasen...

die heb ik namelijk wel op het andere grote gereedschap (een zaagtafel uit 1939) gemonteerd, maar die is 220V

maar omdat de motor in ster nominaal 5,2A gaat trekken moet ik dan niet een slagje kleiner? bv PKZM0-6,3?

dus dan heb ik nodig:
een schakelaar om alle lijnspanning te onderbreken (heb ik al), bij voorkeur met nullast beveiliging (heb ik niet)
kan dus vervangen worden door een schakelaar met nullastbeveiliging of toevoeging van een nullast beveiliging.
dan een motorbeveiligingsschakelaar (heb ik niet) (voor een nomonale last van 5,2 A??
een softstarter (heb ik al)
eventueel een aan/uit schakelaar voor motorloop
en een kastje waar het allemaal in komt te zitten??

dat zou helemaal zijn zoals het hoort?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zo ben je een heel eind op weg.
Het heet geen nullastschakelaar (die bestaan wel) je moet een nulspanningsschakelaar hebben.
PKZM0-10 is van 6,3 tot 10
PKZM0-6,3 is van 4 - 6,3 A

Verder laat ik het aan jou.
Op de genoemde PKZM0 kan een nulspanningsspoeltje geklikt worden.
Je motorbeveiligingsschakelaar wordt dan tevens een nulspanningschakelaar.
Eventueel kun je de stroom voor het nulspanningspoeltje door je noodstopschakelaar laten lopen.

Of je een motorbeveiliging toe past, een nulspanningsbeveiliging en een noodstop is helemaal afhankelijk van plaatselijke omstandigheden, die kan ik hiervandaan niet voor je beoordelen.

P.S. Ik noem de PKZM0 van Eaton, maar er zijn ook andere merken die vergelijkbare producten in hun programma hebben, denk aan ABB en Schneider.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Een lintzaag is wel de beroerdste belasting die je kunt bedenken voor een softstarter. Ik betwijfel of het fatsoenlijk gaat werken.

Op 24 januari 2019 20:40:40 schreef Aramgreuter:...die ik langzaam op gang wil laten komen om vibratie te voorkomen....

De enige goede reden die ik bij zo'n lintzaag kan bedenken is dat je zekeringen er uit komen bij het starten. Als een lintzaag gaat vibreren is er iets heel ernstig mis

Op 25 januari 2019 11:33:44 schreef Aramgreuter:
Ik zal met de universeelmeter de spanning tussen de fasen meten.

Met een spanningszoekertje zul je daar altijd iets detecteren, ook als ie uit staat. Een softstarter scheidt niet echt namelijk. Ook als je de draad daar zou vastpakken kun je een reuze oplazer verwachten.

GJ, kun je dat toelichten?
waarom is dat de beroerdste belasting? en waarom zou het niet werken?

als ik nu start geeft de motor bij start meteen volle toeren, dit geeft een belasting op de aandrijfsnaren en alle lagers, en bovendien een mechanische trilling (die overigens niet aanhoud)
het woord vibratie is dan ook misschien wat verkeerd gekozen, het apparaat is zwaar en in balans, maar alle draaiende onderdelen hebben ook behoorlijk wat massa wat dus nogal wat mechanische belasting geeft bij start.

een quote van MCABV:
Een bijkomend voordeel van het toepassen van een softstarter is dat uw machine / installatie veel minder mechanisch belast wordt. Mechanische aandrijfcomponenten zoals V-snaren en kettingen worden aanzienlijk minder belast en gaan dus veel langer mee.

en ik had al begrepen dat de spanningszoeker een onding was, en dat ik dus met een universeelmeter/multimeter het spanningsverschil zou nakijken...

GJ_

Moderator

Zelfs als je een frequentieregelaar gebruikt moet je deze overbemeten om die zaag aan de gang te krijgen. De kans dat die zaag pas een beetje op gang komt nadat je aanlooptijd is afgelopen is aanwezig.
Een lintzaag heeft nou eenmaal een ENORME massatraagheid. En het altijd relatief kleine motortje dat er op zit is net genoeg om hem bij DOL op gang te krijgen.
Zolang hij de zekeringen er niet uit trekt zou ik het fijn zonder doen. Overigens maak je met iets duurdere softstarter die echt op drie fasen regelt altijd net een iets betere kans dan met zo'n (antiek) low budget model uit de vorige eeuw.

benleentje

Golden Member

Het heet geen nullastschakelaar (die bestaan wel) je moet een nulspanningsschakelaar hebben.
PKZM0-10 is van 6,3 tot 10
PKZM0-6,3 is van 4 - 6,3 A

Bij een PKMZ kan je eenvoudig een spoeltje toevoegen waardoor het een nul spanningsschakelaar word. Als dat spoeltje geen spanning heeft kan je niet inschakelen.

Mechanische aandrijfcomponenten zoals V-snaren en kettingen worden aanzienlijk minder belast en gaan dus veel langer mee.

Die V-snaren zijn erop berekend en zullen daar echt nauwelijks extra van slijten. Ik onderhoud veel machines en ook machines zoals deze die maar langzaam op gang komen en de v-snaren hoef ik eigenlijk pas te vervangen als ze van ouderdom uit drogen. Het enige wat belangrijk is om ze goed af te stellen niet te strak, want kost het je de lagers en niet te slap.

Wel is een PKMZ erg belangrijk want die beschermt gewoon de motor als het ding door bv een versleten lager nog trager opstart.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 25 januari 2019 15:34:20 schreef benleentje:...ook machines zoals deze die maar langzaam op gang komen....

Dat bedoel ik maar. Het vermogen is net genoeg om de machine "van nature" langzaam op te starten. Daar gaat een softstarter niks meer aan toevoegen.
Zoals ik al zei: bij een lintzaak alleen het overwegen waard als de zekeringen je om de oren vliegen.

benleentje

Golden Member

Zo hebben we bv excenpersen die 15 Ton aan kracht kan genereren terwijl er maar een 250W motortje op zit met een groot en zwaar vliegwiel. Daarvan heb ik wel een keer de snaren vervangen en die zaten er denk ik al 30 jaar op, dus in 2035 zal ik ze nog een keer vervangen :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.