bipolaire condensators

Goeden dag allemaal,vraag als ik een bipoler condensator in serie voor hogere spaning > bvb. 2 x 4,7 100v wordt dat dan 200v ? en blijft die dan 4,7 qf

dijkmane

Golden Member

de waarde wordt dan de helft.
bij parallel kun je de waarde verdubbelen ( net andersom als bij een weerstand ).

In no Sense, Nonsense

Mijn dank voor snel antwoorden,u schrijft :bij parallel kun je de waarde verdubbelen,bedoeld u 4,7 + 4,7 = 9,4 of volt 100 + 100

2 x 4,7 100v wordt dus 200v, 2,35µF

GMT+1

a dank u..goede uitleg,had het probleem dat de pa boxen elco meeste ontploft waren,zat 4 stuks in van 4,7 160 v kon ik niet aan komen,wel 4,7 100 volt

Als je(in het geval van 8 Ohm luidsprekers) niet boven de KW instuurt is die 100v versie ook voldoende.
In 4 Ohm word dat over de 2KW...

maartenbakker

Golden Member

In plaats van bipolaire elco's zou je foliecondensatoren kunnen gebruiken. Die gaan niet makkelijk meer stuk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Let wel even op, niet alle condensatoren zijn gelijk. Hierdoor kan het voorkomen dat de spanning niet perfect 50/50 verdeeld over beide condensatoren. Hierdoor wordt de spanning op een van de twee wellicht te groot en gaat deze nog meer afwijken tov de andere condensator. Hierdoor wordt het spannings verschil nog groter totdat een van de twee condensatoren het begeeft.

Dit geld ook voor diodes in parallel.

@hieronder, Ik zie zo snel niet terug dat het over AC gaat? Ik had begrepen dat het bij bijvoorbeeld afvlakken van AC naar DC wel eens fout kan gaan.

[Bericht gewijzigd door hardbass op vrijdag 25 januari 2019 12:00:28 (16%)

PE2BAS
Anoniem

Hardbass, dit klopt niet. Condensatoren in serie kun je niet vergelijken met diodes in parallel.Condensatoren vertonen geen avalanche effect, ze gedragen zich voor wisselspanning net als weerstanden. De spanning wordt evenredig verdeeld naargelang de capaciteit.
Door de grote tolerantie op de capaciteit bij elco's kan de spanning wel wat afwijken , maar je verwacht bij nieuwe condensatoren toch geen verschillen die zo groot zijn dat één van beiden doorslaat en de andere meesleurt?

De reacties hier slaan op huisstereo ketens, maar dit gaat blijkbaar over een PA systeem. Die werken met 100V lijnen.
Om daar iets zinnigs over te zeggen zou je details over schakeling moeten kennen.

Gaan rommelen met serieschakeling is omslachtig.
Als je twee condensatoren in serie zet verdubbelt de werkspanning, maar halveert de capaciteit.
Je hebt er dus 4 nodig om 1 condensator te vervangen.

Omdat jantje het over 4 condensatoren heeft is dit misschien al zo'n schakeling, tenzij hij het over 4 verschillende boxen heeft.
Wat meer uitleg kan zoals altijd wat betere oplossingen bieden.

Bij serieschakeling van condensatoren geldt;

C totaal = (C1 * C2) / (C1 + C2)

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Grotedikken, wat is er verschillend tussen het filter van een 100v of huiskamer luidspreker?
Het filter zit dan altijd nog na de aanpassingstrafo.

Op 25 januari 2019 09:03:18 schreef hardbass:
@hieronder, Ik zie zo snel niet terug dat het over AC gaat? Ik had begrepen dat het bij bijvoorbeeld afvlakken van AC naar DC wel eens fout kan gaan.

Het gaat over bipolaire condensatoren, dan denk ik automatisch aan AC.

Anoniem

R3m, Niet alle PA luidsprekers zijn 4 of 8 Ohm. 16 Ohm en hoger komt ook voor. PA's zijn vaak voor spraak ontworpen en hebben dus een ander filteropbouw . Soms zijn er zelfs hoornluidsprekers met ingebouwde transfo . Maar eigenlijk is dit bijzaak. Ik vind alleen dat een huisstereoketen als uitgangspunt nemen bij een fout aan een ander soort installatie geen goede aanpak is.

Het is vooral niet duidelijk of de 4 elco's in 1 box zitten en dus al een serie-parallelschakeling zijn, en of het een oude installatie betreft waar de elco's van ouderdom en weersomstandigheden versleten zijn, of een recente die onvoldoende degelijk ontworpen is.

Maar het is toch eigenlijk simpel, als het iets stokoud is, vervang dan de condensatoren door dezelfde waardes en als het een nieuwere onderbemeten installatie is, kies dan een hogere werkspanning.
Als je dezelfde elco's niet vindt, is het wellicht beter om voor deze niet zo grote capaciteit gewone condensatoren te nemen, 4.7µF waarde is zowel in 100 als in 400V versie vlot te verkrijgen. En bipolaire elco's zijn relatief duur.

Het verwondert me wel dat men iemand die dergelijke basic vragen stelt aan een PA installatie laat prutsen.
Zelfs als het voor muziekdistributie in een winkel is, hebben die een veiligheidsfunctie om iets te kunnen omroepen. "Brand, gelieve u naar de uitgang te begeven" of "Jantje is zijn mammie kwijt, af te halen aan het onthaal".

Op 25 januari 2019 10:09:46 schreef grotedikken:
Gaan rommelen met serieschakeling is omslachtig.
Als je twee condensatoren in serie zet verdubbelt de werkspanning, maar halveert de capaciteit.
Je hebt er dus 4 nodig om 1 condensator te vervangen.

Omdat jantje het over 4 condensatoren heeft is dit misschien al zo'n schakeling, tenzij hij het over 4 verschillende boxen heeft.
Wat meer uitleg kan zoals altijd wat betere oplossingen bieden.

dat is een beetje kort.
stel dat ik 10µF 100V wil maken, en ik heb enkel condensatoren van 50V.
dan KAN ik er idd 4 van dezelfde capaciteit nemen, 10µF/50V in serie/parallel gaan zetten.
maar kan er evengoed 2 van 22µf/50V in serie zetten

als ik een 10W weerstand wil van 10ohm, ga ik er ook geen 4 van 10ohm/5W gaan nemen maar 2 van 20ohm/5W of 2 van 5ohm/5W

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hartelijk dank voor alle info die ik lees,leer ik van: de boxen die ik gebruik zijn van KODA 4 stuks > 3 weg passieve speaker
bas ( 18 inch 4 mid 1 hoorn per box ) max bij 4 ohm 475 W. per box, aan gestuurd door 2 x Kraus versterker 450W 4 ohm per versterker 2 boxen > lange tijd mee gedraait al denk ik zelf ouderdom van de boxen, de 4 Scheidingsfilter waar de meeste condesators
van bol of uitelkaar gespat zijn ben ik aan het vervangen, de rest van de print plaat zitten 8 groote spoelen op 2 steenweerstanden en een 55 wat 12 volt lamp op gesoldeert denk voor overbelasting > eind versterkers heb ik nooit op max staan.

dijkmane

Golden Member

dan zouden 100V types ruimschoots moeten voldoen met dit vermogen.

In no Sense, Nonsense

Zo gezien ben ik misschien wat kort door de bocht idd.
Maar in het geval van delen vervangen gewoon praktisch gedacht, bij deze vraagstelling eerder de verwachting van een 'discobox'.

Maar 16 Ohm of hoger in deze tijd? Daar kan ik zelf wel vrolijk van worden eigenlijk, maar was er van overtuigd dat dit al enkele tijd niet meer gebruikt werd.

Ik had sneller op het knopje moeten drukken...

Op 25 januari 2019 17:09:24 schreef r3m:
Maar 16 Ohm of hoger in deze tijd? Daar kan ik zelf wel vrolijk van worden eigenlijk, maar was er van overtuigd dat dit al enkele tijd niet meer gebruikt werd.

Minimaal 80% van de 5, 7 of 9 kanaals thuis-versterkers kan niet eens overweg met 4 ohm luidsprekers ("minimaal 6 ohm"), dus de bandbreedte wordt steeds smaller...