stopcontacten op/af zetten met sleutelschakelaar

Hey iedereen,

ik was van plan om een blokje te maken dat de stopcontacten op en af gezet kan worden dmv een sleutelschakelaar. ik dacht dus om een gewone stekker aan te sluiten op een sleutelschakelaar, dan verder gaan naar een relay om dan vanaf de contacten van de relay naar een stopcontact te gaan om zo dan eventuele stekkerblokken die hierop aangesloten worden aan en uit te zetten.
ik heb thuis nog een sleutelschakelaar van Velleman liggen ( 250VAC 0,5A)
op de stopcontacten worden er 2 TL lampen, een ledstrip en een stereo met 4 speakers en af een toe een telefoon oplader op aangesloten. Een schema heb ik al, maar nu vroeg ik me af of ik eventuele beveiliging in het circuit moet steken ( zekeringen, automaten, mss weerstanden ofz) maar heb hier geen idee van. heeft iemand een idee? :)

benleentje

Golden Member

Ik begrijp je schema niet. Komt er enkel op de stekker spanning binnen? dan gaat dit schema niet werken. of komt er op op L1 En N bovenin spanning binnen. Dat mag je geen stekker plaatsen en moet daar een contrastekker. Dat is nogal een belangrijk detail.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

voeding komt langs boven in, en het tekeningetje rechts moet een stopcontact voorstellen om de stekkerblok in te steken :) mijn tekenlunsten zijn niet zo geweldig

Wat mij opvalt is dat L1 en N van de contactdoos beiden door K1 worden geschakeld maar dat de L1 ook achter de sleutelschakelaar zit.
De sleutelschakelaar mag maar 0,5 A hebben.
Volgens jouw schema zou er dus ook niet meer dan 0,5A uit de contactdoos gehaald mogen worden.

Als je nu allen de relaisspoel achter S1 zet en de aftakking naar de contactdoos er voor zet dan is alleen het relais nog beperkend.

https://i.imgur.com/wvy1qM2.jpg

juist ? dat was een tekenfoutje, het was de bedoeling dat het schema zo was. maar qua beveiliging zou het zo in orde zijn of zou je er toch iets bij zetten?

benleentje

Golden Member

Dat waar stekker frigo stond een stopcontact was begreep ik al. Het gaat mij om de onderste die via K1 geschakeld word dat moet een contrastekker zijn of ook een stop contact.

Voor de rest zijn er geen beveiligingen nodig want die zitten al in je groepenkast.
Daarom moet de bedrading nar de stopcontacten en de relais dan ook minimaal 2,5mm2 zijn en moet het relais het liefst een 16A type zijn.

Je mag ook intern een zekering gebruiken van bv 6A dan mag de bedrading iets dunner en mag het relais ook wat kleiner.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

hetgeen onder dat van de frigo is ook een stopcontact ja :) en bedankt voor het helpen ?