Enkelfasige gelijkrichting met opamp.

Mijn opamp kennis is zeer roestig en daarom deze vraag.

Ik wil de resolutie meting met een PIC van een SCT013-030 (1Vrms output) stroomtrafo verhogen door deze spanning enkelfasig gelijk te richten zoals in onderstaand schema.
Ik heb rail to rail opamps besteld en zou dus die halve golf willen meten van 0v - ~4V8 (0-1023) zoals in de afbeelding, wat overeenkomt met ongeveer x2 gain.
De 0V is belangrijk in mijn geval, dus geen offset door een extra diode.

Kunnen alle opamps die negatieve sinushelft (-1.41V) zomaar verdragen op hun inputpin?
Of waar moet ik op letten in de datasheet?

LDmicro user.
Sine

Moderator

Je weet dat bij een actieve opamp gelijkrichter (met diodes dus) de Vf van de diode gecompenseerd wordt?

Was het niet zeker, maar dat vroeg ik mij ook niet af, de vraag of die pin zover negatief mag worden is iets waar ik mee worstel.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Je kunt bij de pic natuurlijk ook een lagere referentiespanning kiezen...
(meeste nieuwere hebben ook een 1.024v referentie)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 27 januari 2019 18:09:45 (26%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Daar had ik ook al aan gedacht en het probleem blijft, de wisselspanning zou dan aan de input van de pic liggen.
Een opamp is hoedanook te verkiezen om beter te kunnen afregelen op max output van de opamp ipv de Vref te regelen.

LDmicro user.

De negatieve helft zien ze niet, dan blijft de ingang via de terugkoppeling op 0V
Het is de positieve helft waar de terugkoppeling niet werkt omdat de uitgang vastloopt tegen gnd. De ingang loopt dan mee met het signaal via de spanningsdeler. Met MOhm's zul je de meeste opamps met normale spanningen niet snel kapot krijgen.

Wat wil je precies meten ? Geen standaard RMS meting over een aantal periodes begrijp ik ?

Het negatieve deel wordt over je ingangsweerstand weggewerkt door de terugkoppeling.
Edit: zie Aart hierboven

[Bericht gewijzigd door rwk op zondag 27 januari 2019 18:19:07 (13%)

Op 27 januari 2019 18:08:16 schreef MGP:
de vraag of die pin zover negatief mag worden is iets waar ik mee worstel.

Als de input negatief wordt, dan zal de uitgang omhoog gaan zodat de opamp input nul blijft. Wordt de input positief, dan zal ie ook proberen om dat voor mekaar te krijgen, maar dat lukt niet, want z'n uitgang kan niet onder nul. Duss... In dit circuit wordt de input van de opamp niet negatief (als alles goed werkt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een project dat lange tijd heeft stilgelegen ben ik stilletjes terug aan het oprapen en te verbeteren.

Ik wil enkel weten of de opamp, een LMV358 of MCP602 niet kapot gaat door die negatieve spanning, ze ligt wel 1.41V onder de GND, die opamp wordt gevoed met 5V.

LDmicro user.

Je kunt altijd twee antiparalle dioden schakelen tussen de min van de opamp en de ground

In deze schakeling is de negatieve ingangs-spanning geen probleem. De schakeling heeft dan wel een negatieve ingangsspanning, maat op de opamp wordt de gecompenseerd. Elke r2r opamp moet dat kunnen verwerken.

Maar de positieve ingang is een ander verhaal. Dan moet de -ingang van de opamp met de ingangsspanning van de schakeling mee omhoog. En dat kan een probleem zijn want sommige opamps hebben een stel diodes anti-parallel tussen de beide ingangen.

Dus toch maar beter even de datasheet erbij halen.

Sine

Moderator

@deKees

Dat is geen probleem, deze opamp staat inverterend.