Brandende LED in QUCS

Hoi,

ik heb in QUCS denk ik een mooie Electronica Simulator gevonden die Open Source is (http://qucs.sourceforge.net/). Je kan in QUCS een LED toevoegen, maar ik nergens op Internet of via het programma terugvinden dat deze ook echt gaat branden als deze de juiste stroom/spanning heeft.

Dat is wel des te bevredigender dat simulatiesoftware je ook deze output geeft.

Is er iemand die weet of die uberhaupt mogelijk is?

Arco

Special Member

Voor een euro heb je een 'echte' processor, veel leerzamer en leuker... ;)
(daarbij is iets wat in een simulator werkt geen garantie dat 't in 'real world' ook werkt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoe zou je moeten weten of in simulatiesoftware een led brandt?
Over een led staat spanning en stroom. Dat is afhankelijk hoe je de led in je schema hebt opgenomen en welke (wiskundige) eigenschappen je aan de led gegeven hebt. De led zelf geeft geen licht. Je kunt tijdens het afwikkelen van je simulatie in de tijd wel zien welke spanning en/of stroom over en door de led gaat.

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Wat wil je allemaal simuleren?, alleen maar een led?, of nog meer?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
PE9SMS

Special Member

In zo'n circuitsimulator kun je gerust een spanningsbron van 1 miljoen volt op een weerstand van 1 ohm aansluiten. Zodat er 1 miljoen ampère loopt. En in die weerstand dus (1 miljoen)2 watt gestookt wordt. En er verschijnt dan geen vuur, vonken of rook op het scherm.

This signature is intentionally left blank.

Kijk dat is tenminste veilig dan hoef je ook geen brandweer te bellen, maar of je er wijzer van wordt?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dank allemaal!

inderdaad het echte spul is leuker, heb ook wat spul in huis (BBC microbit & wat oude Philips experimenteerdozen), maar wilde eerst wat 'aanrommelen' op een simulator.

Ik zit ook te denken om de info te delen op YouTube, daarvoor is het handig dat e.e.a. ook te simuleren is.

De LED die ik kan toevoegen heeft niet echt specificaties (terwijl de rest van de componenten redelijk netjes zijn gespecificeerd).

Je kan er ook digitale techniek mee doen en kennelijk ook FPGA.

Heb de virtuele LED al aangesloten zonder weerstand en op 12V, maar nog steeds geen licht. Van de andere kant, is hij ook niet aangebrand, dus ik ben bang dat ik het licht niet zal zien (in ieder geval niet in de simulator)...

Ik wilde eigenlijk via drukknopjes, transistoren en weerstanden richting digitale techniek, maar qua simulatie daarvan is Boolr weer leuk voor (gemaakt door eigenwijze eerstejaars HvA studenten).

PE9SMS

Special Member

Ziet er leuk uit dat Boolr, nooit eerder van gehoord maar ik ga er zeker eens mee spelen. Doet me trouwens denken aan die oude DOS versie van Electronics Work Bench, met die wipschakelaar boven in beeld om je simulatie te starten. :)

This signature is intentionally left blank.