D&B P1200L versterker bromt

Hallo Forumleden,

Ik heb een versterker van D&B type: P1200L waar (volgens mij) een voedings brom in zit. Het klinkt als een brom die je wel eens van een tl-bak hoort.
De versterker speelt goed, geen brom over de luidsprekers.
Je hoort de brom ook echt bij de grote condensatoren van de voeding komen.
Ik heb gemeten over de condensatoren. Daar meet ik 97Vdc`. Als ik ac meet dan zie ik 0,04Vac.
Wanneer ik alles bij de condensatoren loskoppel is de brom weg. Wanner ik maar 1 condensator aansluit is de brom er weer, maar minder erg.
Condensatorspanning zakt ook heel erg traag in. de Spanning zakt 1Volt per minuut (ongeveer).

IK heb dus sterk het vermoeden dat het geluid bij de condensatoren vandaan komt. Maar kan ik dat ook bewijzen dmv een amdere meting of een test.
Graag hoor ik van jullie voordat ik ze domweg vervang zonder dat de brom weg gaat.

Groeten,
JeepWJ

Anoniem

De versterker speelt goed, geen brom over de luidsprekers.

Denk dan eerder dat die brom van je ringkern komt

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 28 januari 2019 01:14:14 (46%)

Oke,
De ringkern dat kan natuurlijk ook. Trafo's brommen wel eens.
Als ik alles na de gelijkrichter van de ringkern los haal hoor je niets.
Kan ik na de gelijkrichter bv een gloeilamp 100watt plaatsen om de ringkern belast te testen?

[Bericht gewijzigd door JeepWJ op maandag 28 januari 2019 00:49:15 (19%)

Anoniem

Of voor de brug he?. Uit de losse pols denk ik niet dat je met die lamp wat overbelast.
Aan u om dat even vooraf te checken natuurlijk :-)

ding is uit 1992, nog gemaakt voor 220V wrs, dan gaat een ringkern van dat vermogen wel zoemen op de huidige 240V. probeer de primaire op 240V te zetten als er een tab voor op de trafo zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nu alleen een lamp 100w op de secundaire kant van de ringkern aangesloten. De brom is er nog steeds.
Wanneer je de steker in de wcd omdraait dan klinkt de brom anders en in de eerste paar seconden zelfs weg.

@testman,
Er zit helaas geen omschakeling naar 240v op. Ik heb een beetje gelezen over oude trafo's gemaakt voor 220v dat deze op 240v willen gaan brommen.
Heb hier ook een paar oude bose 1800 versterkers staan met ringkern die hebben nog nooit gebromt.

Betekent het nu dat de ringkern vervangen moet worden (is geen kleine jongen) of zijn er eerst nog andere dingen die ik kan proberen.

Semtexx

Golden Member

Hoe erg stoort het brommen je? Zoals testman aangeeft, zal deze nog voor 220V gemaakt zijn, en harder brommen op bijna 240V. Als je zonnepanelen hebt, kan de netspanning zelfs tegen de 250V geraken.

Als je het zo bekijkt, zal je de trafo moeten vervangen om het probleem op te lossen (tenzij hij meerdere primaire wikkelingen heeft, w.o. 240/250V).

Die versterker is gemaakt om veel lawaai te maken, niet voor Hi-Fi. Het geluid zal het gebrom normaal gesproken overstemmen. Zo bekeken kan je het ook zo laten.

Eventueel hang je de trafo wat flexibel op, of plak je een bitumenmatje of wat gewicht op de behuizing. Dat kan de brom al aardig dempen.

Zo'n dikke ringkern wil ook wel eens flink brommen als de netspanning een dc-component heeft, bijvoorbeeld door een haardroger waarin het element via een diode op half vermogen loopt.

Eenvoudig op te lossen met een "DC blocker" zoals deze door Rod Elliott.

Dit was alleszins de oplossing voor mijn subwoofer (300VA ringkern), brom is sindsdien volledig weg.

Op 28 januari 2019 00:38:40 schreef JeepWJ:
Hallo Forumleden,

Ik heb een versterker van D&B type: P1200L waar (volgens mij) een voedings brom in zit. Het klinkt als een brom die je wel eens van een tl-bak hoort.
De versterker speelt goed, geen brom over de luidsprekers.
Je hoort de brom ook echt bij de grote condensatoren van de voeding komen.
Ik heb gemeten over de condensatoren. Daar meet ik 97Vdc`. Als ik ac meet dan zie ik 0,04Vac.
Wanneer ik alles bij de condensatoren loskoppel is de brom weg. Wanner ik maar 1 condensator aansluit is de brom er weer, maar minder erg.
Condensatorspanning zakt ook heel erg traag in. de Spanning zakt 1Volt per minuut (ongeveer).

IK heb dus sterk het vermoeden dat het geluid bij de condensatoren vandaan komt. Maar kan ik dat ook bewijzen dmv een amdere meting of een test.
Graag hoor ik van jullie voordat ik ze domweg vervang zonder dat de brom weg gaat.

Groeten,
JeepWJ

Meet een smet de scope de rimpelspanning op de elco's. Soms gebeurt het dat er een diode in een brugcel stuk is, waardoor er een gelijkstroomcomponent door de trafo loopt. De rimpel hoort 100Hz te zijn (herhaaltijd 10 milliseconde). Als een van de diodes in een brug niet werkt, heb je een rimpel van 50Hz, (20 milliseconde)

Op 29 januari 2019 15:30:43 schreef subsonik:
Zo'n dikke ringkern wil ook wel eens flink brommen als de netspanning een dc-component heeft, bijvoorbeeld door een haardroger waarin het element via een diode op half vermogen loopt.

Eenvoudig op te lossen met een "DC blocker" zoals deze door Rod Elliott.

Dit was alleszins de oplossing voor mijn subwoofer (300VA ringkern), brom is sindsdien volledig weg.

Dat fenomeen komt alleen voor in het HiFi jargon. De kans dat een fohn met enkelzijdige gelijkrichting het net optilt is verwaarloosbaar. Overigen zijn er talloze apparaten die enkelzijdige gelijkrichters hebben. Dan is het verder zo dat statistisch gezien de ene helft van het de apparaten, de andere helft corrigeert, omdat die juist andersom aangesloten zijn. Er is een levendige handel waarin tegen forse prijzen DC blokkerende filters worden aangeboden, 500 tot 1000 euro. De enige manier om DC te blokkeren is een condensator en die kost echt een stuk minder.

buzzy, er is veel geneuzel in de hifi-wereld maar dit hoort er niet bij. Als je de moeite genomen had om de link te lezen zou je het beter begrijpen. De oplossing die in de link wordt voorgesteld is een condensator.

Of beter: doe (zoals ik) het experiment eens zelf. Men neme een waterkoker, een dikke diode in serie, en luister even wat een dikke ringkern daarmee doet.

Er zit ergens, op het 230V input board, of signaal input board (weet zo even niet meer welke van de 2) een weerstand van 10R welke 2 massa's aan elkaar knoopt. Deze gaan nog wel eens defect en zorgt voor een brom op de voeding.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Probleem is niet gerepareerd maar het is wel opgelost.

Iedereen bedankt voor al jullie tips.
Heb de ringkern helemaal geïsoleerd aangesloten. Primair 220V en secundair een ballast in de vorm van een lamp. De brom komt echt uit de ringkern.
Aangezien ik de versterker nog maar kort in m'n bezit had heb ik contact met de verkoper gezocht en heb hem kunnen omruilen. De nieuwe P1200 is (op de ventilator na) muisstil.

Groeten,
JeepWJ

KGE

Golden Member

Op 29 januari 2019 22:12:54 schreef subsonik:
buzzy, er is veel geneuzel in de hifi-wereld maar dit hoort er niet bij. Als je de moeite genomen had om de link te lezen zou je het beter begrijpen. De oplossing die in de link wordt voorgesteld is een condensator.

De condensatoren in die link worden nagenoeg volledig overbrug door de diodes, DC gaat daar gewoon doorheen (er staan telkens twee diodes in serie). De netto DC spanningsval is dus twee diode overgangen (hooguit 2 Volt). Hoe dat DC moet blokkeren is mij een raadsel (het gaat er gewoon doorheen).

De elco's overbruggen de diodes voor AC en zijn groot genoeg om lage frequenties door te laten dus hoe dit mag werken ???

Oh, maar je hebt echt niet veel DC-offset nodig om een ringkern te doen brommen! In mijn geval was iets van 0.3 volt al goed hoorbaar. Hou er rekening mee dat bv. een 500VA ringkern maar 2 ohm primair heeft, veel DC-offset heb je dan niet nodig om de kern asymmetrisch te magnetiseren.

De diodes doen in normaal bedrijf niks. Ze staan er enkel om de elco's te beschermen tijdens de inschakelpiek en daarbij eventuele resonantieneigingen te dempen.

Anoniem

Hoe dat DC moet blokkeren is mij een raadsel...

Was ook mijn eerste gedacht.

...dus hoe dit mag werken ???

Wist ik na het lezen van het HELE artikel.
Als het op http://sound.whsites.net staat is dat altijd het lezen waard. :-)