Airpress 25L compressor

Wellicht weet iemand een antwoord op mijn probleem.

Ik heb een airpress 25L compressor staan die normaal start maar als die in de buurt komt van 3,5-4 bar druk begint hij heel moeilijk te draaien (pompen)en wil bijna stoppen waarop ik hem zelf maar uit doe. De zuiger draaid licht en soepel.
Kan dit de condensator zijn?

klopt je druk meter wel ?
als die 5 bar te weinig aangeeft dan zit hij al tegen de 10bar aan te draaien en dus logisch dat hij het moeilijk heeft .
als dat niet het geval is , dan is de condensator een mogelijke veroorzaker , alleen loopt de motor met defecte condensator niet , of niet makkelijk aan .
verder kun je de motor even door meten of alle wikkelingen nog goed zijn .
een verbrande motor hebt je met dat soort compressortjes snel als die niet tijdig afslaat of de condensator defect is .

kan ook een slecht contact zijn ergens waardoor spanningsval ontstaat. eens ergens anders insteken en dan kijken of dat scheelt. de aanloopcondensator is ook een kanshebber, start het ding wel goed op als de tank op druk is?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

Ik gok ook op de condensator.

De condensator op 230 Volt 50Hz aansluiten en de stroom door de condensator meten met een ampère tang. De gemeten stroom (in ampères) vermenigvuldigen met 13.8 geeft je de capaciteits waarde (in microfarad). Deze waarde vergelijken met hetgeen vermeld wordt op de condensator.

Dus als je een stroom meet van 2.9 A heb je een 40 µF condensator (2.9 x 13.8 = 40.0)

Opgelet, deze meting kan je enkel doen bij BEDRIJFS condensatoren, NOOIT bij STARTcondensatoren; Deze laatste mogen niet langdurig onder spanning staan.