Afstandssensor voor auto - muur

Ik zou graag mijn auto zo dicht mogelijk tegen de muur willen parkeren. De auto is wel voorzien van een parkeerhulp maar deze begint al met piepen wanneer je 20cm van de muur verwijderd bent. Ik zou graag een indicatie willen hebben wanneer je +/- 2cm van de muur verwijderd bent.

Het systeem moet ook werken met verschillende voertuigen, een uitstekende trekhaak moet bijvoorbeeld opgemerkt worden.

Wat voor type sensor zou je hiervoor kunnen gebruiken? Ik zit zelf te denken aan een sensor die vanaf het plafond recht naar beneden schijnt en een signaal geeft wanneer de (brede) straal onderbroken wordt. Bestaat zoiets?

Heb verder wel ultrasone sensoren gevonden maar die zal een uitstekende trekhaak niet altijd kunnen detecteren, de trekhaak moet dan namelijk maar net toevallig voor de sensor komen te zitten.

Ik heb al jaren een oude autoband als buffer tegen de achtermuur,
trekhaak kan er doorheen.
Wel de juiste dikte selecteren

Guus@Sint-Michielsgestel

of een touwtje aan het plafond, met een moertje eraan. Als het moertje je voorruit raakt: stoppen.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Autoband is een goed idee, maar wel een beetje "boers".
Een elektronische detectie lijkt mij netter.

Een touwtje heeft geen zin, dat werkt alleen als je altijd met hetzelfde voertuig op dezelfde manier parkeert. Ik wil een detectie die op verschillende auto's en aanhangers werkt.

Arco

Special Member

Iets electronisch is wel mooi, maar niet erg praktisch op afstanden van 2cm...
(vroeger of later gaat dat mis en zit je alsnog tegen de muur)

Hang een paar rubberen terrastegels op, zijn maar 25mm dik (50x50cm). Simpel en veel effectiever.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Het simpelste is een spiegel . zodat je kan zien hoe ver je bent..
Als je die tegen het plafond hangt, blijft hij ook nog heel..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 28 januari 2019 13:44:48 schreef mel:
Het simpelste is een spiegel . zodat je kan zien hoe ver je bent..
Als je die tegen het plafond hangt, blijft hij ook nog heel..

Ik zou het inderdaad zo simpel mogelijk houden.

Je kan naast de spiegel misschien nog iets doen met een paar ledlampjes of ledstrip zodat je de schaduw kan gebruiken of de ledstrip duidelijk in de spiegel ziet.

Het probleem met laserstralen, radar en lichtsluisen is dat je toch ook de juiste hoogte en breedte moet hebben. Bij de ene auto zit de bumper wat hoger, er is de trekhaak en bij andere autos of iets scheef inrijden heb je het eerste contact weer meer naar links of rechts. Ik weet ook niet hoe precies een lichtsluis nog is op een bumper met waterdruppels, je wil niet dat de IR straal een paar cm kan buigen dankzij wat druppels :)

Mechanisch zou je iets kunnen verzinnen met een schuimrubberpaneel op een verende schakelaar. Al kan een belletje of bungelend blikje natuurlijk ook werken.

Hensz

Golden Member

Op 28 januari 2019 14:28:28 schreef K7Jz: Bij de ene auto zit de bumper wat hoger, er is de trekhaak en bij andere autos of iets scheef inrijden heb je het eerste contact weer meer naar links of rechts. Ik weet ook niet hoe precies een lichtsluis nog is op een bumper met waterdruppels, je wil niet dat de IR straal een paar cm kan buigen dankzij wat druppels

Je hebt inderdaad bijkans een camera en computer met beeldbewerkingssoftware nodig om echt goed te bepalen wanneer je die magische 2 cm bereikt hebt. Die computer moet vlot genoeg zijn om jou op tijd te waarschuwen, ik weet niet of een Rpi oid voldoet.

Neem een tennisbal die van het plafond hangt en bijna de vloer raakt zodat hij altijd door een bumper geraakt wordt. Voorzien het ding van een kwikschakelaar die op scherp staat. Om draaing van de bal te compenseren kun je er 2 (of zelfs 3) schakelaars inzetten éf de bal aan 2 touwen ophangen. De kwikschakelaars bedienen de alarmapparatuur die jij wenselijk acht.
Hang de bal zó op dat je ruimte overhoudt voor een trekhaak óf maak een gat in de muur. O-)

Don't Panic!
Anoniem

Een marge van +/-2cm is niet haalbaar.
De reactiesnelheid van de mens laat dit al niet toe.
Ook als je er wat voor vindt zal het meer mislopen dan goedlopen.
En voor verschillende auto's, al dan niet met trekhaak is al helemaal een utopie ;-(
Als ik me goed herinner is hier nog al eens een topic over geweest.

Arco

Special Member

Een auto met milimeterprecisie verplaatsen is al een hele opgave. (voor de een meer dan de ander... :) )
Rubbertegels aan de muur is het makkelijkst en het veiligst. Biedt ook gelijk gescherming tegen 'doorschieten' (met mate uiteraard)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 28 januari 2019 15:33:43 schreef anoniem015:
Als ik me goed herinner is hier nog al eens een topic over geweest.

Je hebt het topic niet helemaal gelezen zeker. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 januari 2019 15:40:21 schreef Arco:
Een auto met milimeterprecisie verplaatsen is al een hele opgave. (voor de een meer dan de ander... :) )
Rubbertegels aan de muur is het makkelijkst en het veiligst. Biedt ook gelijk gescherming tegen 'doorschieten' (met mate uiteraard)

In een hierboven gelinkt topic zei ik hier al iets over. Een gibo muurtje gaat het niet leuk vinden om af en toe via een stuk rubber een trekhaak (met auto) tegen te houden.

Als je het echt comfortabel en makkelijk wil (bijvoorbeeld om nog achter de kofferbak te kunnen. Zei ik toen ook al:
"Maak twee rijplaten die met twee motortjes kan verstellen. Bijvoorbeeld met zo'n unit van een verstelbaar bed of stoel. Je rijdt met de standaard truukjes (spiegel, parkeersensor, tennisbal) op z'n plek en daarna zet je hem met een paar knopjes (of volautomatisch) perfect recht op 2 maal 1mm vanaf de muur. "

Anoniem

Op 28 januari 2019 15:43:43 schreef Lambiek:
[...]
Je hebt het topic niet helemaal gelezen zeker. :)

Lap... nu maak ik zelf de fout die ik hier wel vaker merk |:( :Z 8)7

Lambiek

Special Member

Nou zo erg is het nu ook weer niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Klopt, het is al vaker besproken maar de geopperde oplossingen werken niet (altijd) in mijn situatie. Een spiegel zie ik bijvoorbeeld niet als ik achteruit in wil parkeren of wanneer er een aanhanger achter hangt.

Een lichtsluis lijkt in de richting te komen. Ik zou alleen een volledig vlak moeten kunnen meten in plaats van een enkele lichtstraal. Zal straks even een schetsje proberen te maken.

Op 28 januari 2019 16:17:41 schreef Toverstaf:
Klopt, het is al vaker besproken maar de geopperde oplossingen werken niet (altijd) in mijn situatie. Een spiegel zie ik bijvoorbeeld niet als ik achteruit in wil parkeren of wanneer er een aanhanger achter hangt.

Een lichtsluis lijkt in de richting te komen. Ik zou alleen een volledig vlak moeten kunnen meten in plaats van een enkele lichtstraal. Zal straks even een schetsje proberen te maken.

Ik weet wel dat ze voor liftdeuren van die +/- 2 meter lange IR arrays gebruiken. Die lijken me niet gratis.

Arco

Special Member

Een gibo muurtje gaat het niet leuk vinden om af en toe via een stuk rubber een trekhaak (met auto) tegen te houden.

Kom,kom,
Je moet ook niet met 20kmh je garage binnenrijden... :)
Die tegels is sowieso aan te raden, ook als je nog electronische hulpmiddelen gaat installeren.
Bij parkeren op 2cm van de muur schiet je gegarandeerd soms door en dan is dat een aangename buffer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hatsekidee, zo uit de toverstaf:
Een lasergordijn https://dutch.alibaba.com/product-detail/lntech-type-4-security-light-…

TonHek
[edit] En dan kan je er natuurlijk meerdere plaatsen. Vertikaal, horizontaal, diagonaal.

[Bericht gewijzigd door TonHek op maandag 28 januari 2019 16:39:34 (21%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
EricP

mét CE

Neu. Maar Gibo kan niks hebben :)

10 cm voor de muur stoppen (dat ga je redden met een spiegel aan het plafond), uitstappen, er tegen aan duwen, handrem erop. Klaar. :+

Die 2cm klinkt redelijk onrealistisch. Zeker met verschillende automobielen, met en zonder trekhaak.

De band of de plaat hout lijkt de meest effectieve oplossing te zijn.

Lambiek

Special Member

Op 28 januari 2019 16:34:57 schreef TonHek:
Hatsekidee, zo uit de toverstaf:

Hatsiekiedee, trek je portemonnee maar. :)

Die prijzen die erbij staan "100 Euro, categorie speelgoed" is weggegooid geld. Voor een degelijk gordijn ben je minimaal 1500 Euro kwijt, en dan heb je geen grote.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bij mij moet de zijspiegel gelijk met het streepje op de muur staan.

alles wat ik maak, kan beter.
Arco

Special Member

Als je zo hard teggen een wandje aanrijdt dat die ontzet raakt of instort, dan kan ik dat geen parkeren meer noemen. (meer een 'gecontroleerde botsing'...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Je zoekt een lichtgordijn, zo heet dat.

Ik heb zelf in mn parkeerplekje een 2” stalen buis op de grond geschroefd. Daar rijd ik met de wielen net tegenaan, werkt perfect, ook voor mijn vrouw.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

https://www.internet-bikes.com/producten/original/m-wave_veiligheidsvlag_150_cm_34485.jpg

€ 3,75. Zal wel niet fancy genoeg zijn.

Gr.

Erik