soldeerbout nieuwe aansluiten

Dit topic is gesloten

hoi,

ik heb een goedkope soldeerbout station gekocht bij conrad, en een profecionele, nu wil ik de 2 ver binden maar uit het station komt een blauw bruin en geel/groen draadje en op de profecionele komt 4 draadjuhs groen wit rood zwart

hoe kan ik deze koppelen??

Waarom wil je twee soldeerstations koppelen?

fred101

Golden Member

Blauw/bruin/groengeel is (als het goed is, je weet nooit by Chinezen) de netaansluiting.

4 draadjes doet me denken aan de laagspanning aansluiting tussen bout en station.

Welke merken en modellen praat je over ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Je kunt niet zomaar 2 verschillende apparaten gewoon op elkaar aansluiten. Daar komen ongelukken van. Waarom zou je eigenlijk?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 28 januari 2019 21:52:33 schreef fred101:
Welke merken en modellen praat je over ?

En wat heb je precies voor ogen met het op elkaar aansluiten?
De bout van de ene op het station van de ander? Of...

24 volt 60 watt bout en een zd-99 basetech 48 watss

Arco

Special Member

Zijn beide bouten dan 24v? (bruin, blauw en geel/groen doet anders vermoeden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou vermoeden dat die basetech bout gewoon op 230v werkt met een simpele regeling met een triacje oid. De knop regelt enkel het ingangsvermogen. Niet de daadwerkelijke temperatuur.

Dan kloppen de draadkleuren ook.

Die andere bout heeft waarschijnlijk een ingebouwde temperatuursensor. In de originele basis zit een stukje elektronica om het element te regelen adhv die temperatuur.

Maar als het inderdaad 230v is, kun je ze niet combineren.
En als ze wel beide 24v zouden zijn kan de basetech basis het extra vermogen waarschijnlijk niet aan.

Wat wil je precies bereiken?

maartenbakker

Golden Member

Kijken of hij beter is in het opblazen van soldeerstations dan Dave Jones? Nouja, die werd wel heel erg geholpen door Weller dus da's geen eerlijke competitie.

Overigens is het in geen enkel geval mogelijk om een 24V 60W bout aan te sluiten op die Basetech en niks op te blazen. Als het een 24V station is, dan trekt de bout teveel stroom en zal het station vroeg of laat sneuvelen. Als het een 230V station is, zullen waarschijnlijk zowel de bout als het station het niet overleven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ok heb nu een ebike 24 volt dc en de bout met zwart rood blauw wit en groen ...wat moet ik doen

Arco

Special Member

Wat ben je dan van plan?
Onderweg op de fiets solderen lijkt me geen erg veilig plan... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

wil graag de plus en min van de dc accu aansluiten op de bout

Niet aan beginnen, als je deze vragen moet stellen, zijn Li Ion accu's uitermate gevaarlijk, let op kan dodelijk zijn!

dus zwart rood naar?? zwart rood groen wit blauw???

maake je geen zorgen ik heb een fuse ertussen

Waar komt die blauwe draad ineens vandaan?
Je had eerst Zwart, rood, groen en wit.

Draadkleuren zijn allesbehalve universeel. Zonder te weten wat voor bout het is kunnen we niet meer dan gokken. Er valt misschien wel wat af te leiden door weerstanden te meten, maar heb je een multimeter?

Bovendien, bescherming van een lithium accu is meer dan simpelweg een fuse toevoegen. Zit de originele beschermingsprint nog aan de accu? Zo niet, is er niets wat de accu verder beschermt tegen diepontladen of overladen.

Wat voor fuse ga je er überhaupt tussen zetten?

nu weten we nog niet over welke bout het gaat... (maar wel waar hij thuishoort)

We roepen het voor je eigen veiligheid. Zomaar draadjes ergens aanknopen kun je op youtube ook zien, inclusief het vuurwerk ernaast.

Er zitten 4 draden aan je bout, 2 voor het element, en 2 voor de temperatuursensor. Zonder sensor werkt je bout niet, want hij meet de temperatuur niet. Hij zal op 24v dan gewoon doorstoken tot hij binnen enkele minuten smelt.

Tot zover het kutforum. Succes jongen...

Anoniem

Op 30 januari 2019 22:56:22 schreef Pleiadian:
wat een ***forum laat maar zitten

Gedrag op het forum
Wij als Circuits Online beheerders en moderators streven naar een voor alle gebruikers leuk en zinnig elektronicaforum. Om dit doel te bereiken verwachten we dat de gebruikers zich houden aan de gebruikelijke internet-omgangsvormen, ook wel bekend als netiquette.

maartenbakker

Golden Member

Op 30 januari 2019 22:56:22 schreef Pleiadian:
wat een kutforum laat maar zitten

Wat een kutreactie, blaas die bout maar lekker op. Maar evengoed, als je hulp nodig hebt en je weer normaal kunt gedragen, wat mij betreft welkom. Bedenk wel dat je belangeloos en gratis geholpen wordt, dus een beetje meewerken is handig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 30 januari 2019 22:56:22 schreef Pleiadian:
wat een ...forum laat maar zitten

Als je je binnen 7 dagen na aanmelding al zo gedraagt, denkt dat het hier een "chatbox" is, moet er natuurlijke selectie plaatsvinden.

Actie voor de Moderatoren?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De echte jonge onderzoeker had natuurlijk alle mogelijke combinaties allang uitgeprobeerd, en hier verslag gedaan "ter lering ende vermaeck". :-)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Henry S.

Moderator

De TS mag even nadenken over hoe hij een vraag beter kan formuleren... Dit topic is kansloos.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 31 januari 2019 01:43:19 (18%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten