kippenhok opener

Arco

Special Member

Het ligt eraan wat je makkelijk en moeilijk noemt... ;)
Is waarschijnlijk gewoon een servo met een profieltje eraan geschroefd.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Als je handig genoeg bent is het niet moeilijk. :)

mvdk

Golden Member

Lambiek

Special Member

ligt eraan hoe handig je bent. :) Lijkt mij niet echt moeilijk.

Is dit weer voor school, of ben je daar inmiddels klaar mee?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Als je de materialen al hebt liggen, ja. Als je spullen moet gaan kopen, en de samengestelde delen werken niet lekker samen, en je moet wéér spullen gaan kopen, ik weet 't niet. Loopt gauw op.
Als 't om iets gaat wat niet zo direct te koop is, ontkom je niet aan proberen en zelf bouwen, zoals dat topic over die motorfiets, arduino en relais'tje.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Er zijn goedkopere methodes om hetzelfde te bekomen.

Een niet te brede gang met een bocht van 180° in is minstens even efficiënt. Tenzij voor Marters.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Neen de materialen heb ik niet... Zou ook niet weten waar je deze allemaal kan kopen.
Is gewoon duur voor zo'n motortje...
Iemand raad voor een oplossing?

Lambiek

Special Member

Iets met een ruitenwissermotor maken, die heb je voor een paar tientjes. Paar eindschakelaars erbij en klaar. Kun je ook nog verder automatiseren met bijv. een controller om allerlei zaken te regelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Ruitenwisser motor?
Het hoeft geen kippen door midden te duwen :P

Gewoon een vertraagd DC motortje en iets van een schakelklok met een paar eindcontacten.

Een middagje hobbyen at best als je een beetje handig bent.

Thevel

Golden Member

Kippenhok deurtjes en luikjes zijn op dit forum al heel vaak voorbij gekomen.
Met de zoekfunctie kun je het een en ander vinden: https://www.circuitsonline.net/forum/search?query=kippenhok&mode=a…
Misschien kun je er iets mee..

En raad om daar aan te beginnen?
Welke motor?
Hoe kan deze motor steeds 180 graden links en rechts draaien.
Welke batterij?
Welke schakelklok? Uur of licht?

Arco

Special Member

Zoals gezegd: servomotor: https://nl.banggood.com/JX-Servo-PDI-9180MG-12g-180-Degree-MG-Metal-Ge…
Moet een controller aan om 'm aan te sturen. (kun je ook gebruiken om tijd te schakelen en licht/donker te detecteren.
Hoewel ik (gezien de vragen) me afvraag of zoiets bouwen niet te hoog gegrepen is voor je...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 29 januari 2019 23:08:38 schreef Sine:
Ruitenwisser motor?
Het hoeft geen kippen door midden te duwen :P

Dat kan prima, je kunt natuurlijk iets van een stroomregeling toepassen voor als er een kippenboutje tussen komt. :)

Maar met bijv. een RB35 kan het ook, of een ander motortje met vertraging.

Op 30 januari 2019 02:52:38 schreef Arco:
Zoals gezegd: servomotor.

Dat kan ook, is ook lekker klein.

Moet een controller aan om 'm aan te sturen. (kun je ook gebruiken om tijd te schakelen en licht/donker te detecteren.

Precies, dat had ik ook voorgesteld.

Hoewel ik (gezien de vragen) me afvraag of zoiets bouwen niet te hoog gegrepen is voor je...

Daarom had ik de vraag al gesteld of het voor school was, maar de TS geeft daar geen antwoord op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Neen is gewoon omdat het in de winkel heel duur is...
Maar moet natuurlijk haalbaar zijn om het zelf te maken.
Ga het eens bekijken.
Bedankt

fred101

Golden Member

Op 30 januari 2019 17:06:56 schreef jee_r:
Neen is gewoon omdat het in de winkel heel duur is...

Dan verkoop je toch gewoon wat kippen :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Als dat werkelijk 180 euro is zoals op de website staat, dan valt met dat eerlijk gezegd nog mee.
Zeker voor iets wat duidelijk in kleine oplage hand gemaakt wordt, en waar nog support op geleverd moet worden.

Als je dit exact wilt namaken (incluus voeding met een zonnepaneel / accu) dan is dat nog steeds best te doen, maar een beetje (gevorderde) kennis van elektronica is dan toch wel nodig vrees ik.

@lambiek,
Stroom meting lijkt het ding inderdaad te doen, ook om zijn dicht en open stand te vinden.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 30 januari 2019 19:30:17 (12%)

Anoniem

Een niet te brede gang met een bocht van 180° in is minstens even efficiënt.

Een bocht van 180°? :+
Edit: Is inderdaad niet rechtdoor :+

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 30 januari 2019 20:26:49 (14%)

Op 30 januari 2019 00:20:33 schreef jee_r:
En raad om daar aan te beginnen?
Welke motor?
Hoe kan deze motor steeds 180 graden links en rechts draaien.
Welke batterij?
Welke schakelklok? Uur of licht?

Motor omdraaien kan met een simpel tuimelschakelaartje, die kun je zelfs laten bedienen met het mechaniekje.

Welke motor hangt af van je kippenhok. Dat plastic deurtje op het filmpje gaat heel licht, een houten deur zwaarder. Tevens moet er een kip tegenaan kunnen vliegen zonder dat het meteen breekt.

Welke batterij, hangt af van je motortje, aantal openingen per dag, wat je voedingsbron verder is (opladen of zonne-energie?)
Welke schakelklok, euh iets op accu? Prijskaartje?

Je kunt het ook op de zon laten schakelen. Als het motortje het deurtje vast houd, gaat met lage stroom prima, en een simpel veertje duwt hem weer dicht als het motortje geen spanning meer krijgt uit de zon...

Maar heb je al aan een kippenteller gedacht? Stel dat er nog een buiten zit, er zit géén deurbel op het huisje, hoe komt die dan binnen?

Ja het is zo'n licht deurtje.
Dus kleine motor met batterij en schakelaar op licht en klok dacht ik.

Op 29 januari 2019 17:45:22 schreef buckfast_beekeeper:
Er zijn goedkopere methodes om hetzelfde te bekomen.

Een niet te brede gang met een bocht van 180° in is minstens even efficiënt.

ik tracht er me iets bij voor te stellen... efficiënt zal het zijn want met een bocht van 180° tegen het hok lopen de kippen van binnen naar binnen.. en de andere beesten bliven buiten :-)

Anoniem

Op 30 januari 2019 20:22:05 schreef anoniem015:
[...] Een bocht van 180°? :+
Edit: Is inderdaad niet rechtdoor :+

Op 31 januari 2019 00:14:42 schreef kris van damme:
[...]ik tracht er me iets bij voor te stellen... efficiënt zal het zijn want met een bocht van 180° tegen het hok lopen de kippen van binnen naar binnen.. en de andere beesten bliven buiten :-)

Je hebt ook prijs :-)
Edit: Merde... ben weer de kip zonder kop :+

Arco

Special Member

Ik heb zoiets wel eens getimmerd voor een paar duiven... (waren er vrij snel aan gewend)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een belimo motortje kan ook die draaid mooi je hoek en rustig zonder ze te halveren.

fred101

Golden Member

Waarom willen zoveel mensen zo'n kippenhok opener ?

Wij hadden vroeger ook kippen (niet veel, een stuk of 10-15 en een haan en een eend die dacht dat hij een kip was) maar de staldeur stond gewoon altijd open. Als het donker werd gingen de kippen vanzelf naar binnen en op stok (de schapen en geiten gebruikte de zelfde deur). Er is er al die jaren nooit een buiten op het erf gebleven. Alleen zomers gooide ik s-avonds in het weekend de staldeur soms wel dicht omdat de schapen dan om 6 uur s-ochtends onder mijn raam stonden te blaten dat ze voer wilde.

Ik zeg niet dat het flauwekul is, ik ben gewoon benieuwd naar de reden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs