Hogedruk reiniger in auto

Beste techneuten,

Ivm het reinigen langs snelwegen van verkeersborden ben ik een proef opstelling nodig op stroom.

Houd in:

Dat er een 230V 2600watt hogedruk reiniger op de auto staat welke een piekstroom van allicht wel 15000 watt heeft.
Hoe gaan we dit normaal laten draaien op een bus met als basis een 12V accu van 60ah, de hogedruk reiniger word maximaal 30 seconden bij elke stop gebruikt, je stopt ongeveer 15/20 keer per uur om vervolgens 30 seconden te reinigen en weer door.

Bestaan er inmiddels simpele accu’s/oplossingen die dit makkelijk kunnen hebben of moet er een condensator bij tussen etc?

Ik hoor graag jullie ideeen en vooral oplossingen, de gene met de beste, goedkoopste en efficiëntste oplossing krijgt van ons een cheque uitgekeerd van € 250,-.

Dank voor jullie input alvast!
Gelieve geen meningen of antwoorden als waarom gebruik je geen gemotoriseerd materieel, dat wil ik ook wel maar mag niet, dus daarom deze vraag en hoop dat jullie denken in oplossingen?

[Bericht gewijzigd door Offshoretiger op dinsdag 29 januari 2019 20:50:42 (11%)

Op 29 januari 2019 20:30:18 schreef Offshoretiger:
Beste techneuten,

Ivm het reinigen langs snelwegen van verkeersborden ben ik een proef opstelling nodig op stroom.

Houd in:

Dat er een 230V 2600watt hogedruk reiniger op de auto staat welke een piekstroom van allicht wel 15000 watt heeft.
Hoe gaan we dit normaal laten draaien op een bus met als basis een 12V accu van 60ah, de hogedruk reiniger word maximaal 30 seconden bij elke stop gebruikt, je stopt ongeveer 15/20 keer per uur om vervolgens 30 seconden te reinigen en weer door.

Bestaan er inmiddels simpele accu’s/oplossingen die dit makkelijk kunnen hebben of moet er een condensator bij tussen etc?

Ik hoor graag jullie ideeen en vooral oplossingen, de gene met de beste, goedkoopste en efficiëntste oplossing krijgt van ons een cheque uitgekeerd van € 250,-.

Dank voor jullie input alvast!

Niet aan beginnen met een accu maar gewoon een aggregaat gebruiken. Deze op een aanhangertje zetten bij je hogedrukspuit

dijkmane

Golden Member

dat gaat op die accu niet werken, met dat vermogen op 230V heb je het over hele hoge stromen in 12V.
is een aggregaat niet een betere oplossing ?

In no Sense, Nonsense

Het kan prima, hoe rijd een tesla dan?
Als de basis een andere accu moet worden is dat ook geen probleem.

een tesla rijd op een 400V accu, niet op 12
en een auto wekt nergens zo'n spanningen op, of je moet een generator aan de krukas gaan binden, maar dan heb je gewoon een aggregaat gebouwd

verder kun je het proberen met zo'n standaard 12>230 omvormer, geloof er geen reet van dat dat ding 15kW piek trekt/nodig heeft,
maar ook zuiver 2600W dat lijkt me niet lange tijd goed gaan, zonder dat je dynamo's etc gaat aanpakken, een auto heeft niet zomaar 200A over

een een aggregaatje is een veelvoud goedkoper dan je halve auto modificeren

dijkmane

Golden Member

een omvormer die je 3000W secundair geeft, trekt al meer dan 250A uit je accu.
jij hebt het over een piek van 15000W dan heb je het al over een ruime 1000A aan de 12V zijde.
een autoaccu kan dat niet leveren, buiten de benodigde bekabeling en de dure omvormer en de beheersing van zulke stromen.

vandaar het advies voor een aggregaat.

u komt het hier aan de techneuten vragen, maar stelt meteen de gegeven antwoorden ter discussie...

In no Sense, Nonsense

maar ff, stel:

12v auto accu> condensator>speciale accu voor dit soort dingen> condensator> omvormer> HD reiniger.

Denk ik nu veel te makkelijk of is dit onredelijk?
Of de HD reiniger 15000 trekt lijkt me ook niet maar 10/12 piek denk ik wel, ik heb liever wat overkill erop.

Ik heb ooit ergens eens accu’s gezien die deze vraag in zich opgeslagen hebben, ik kan ze zo 123 niet vinden...0

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Akkoord met eerdere: aggregaat op basis van een of ander aardoliederivaat ligt voor de hand, met kop en schouders. Het kan misschien zonder, maar dat wordt dan complex, vol van onbekende verhalen en dus risico's, en bovenal heel erg duur.

Op zijn allerminst zou je dan een aparte batterijset moeten meesleuren, met heel wat meer dan 12V, en die op een of andere manier opladen vanuit het 12V= boordnet en allicht ook andere laadmechanismes voorzien. 400V= zoals in een Tesla moet het dan misschien niet zijn, dat brengt weer andere problemen mee. Maar vanuit de 12V= lukt dit echt niet, de stromen worden al te groot.

Wees ook heel erg bedacht op grote aanloopstromen! Om de zoveel tijd komen er hier jammerklachten van lieden die hun 100W koelkast maar niet kunnen laten draaien op een omvormer van 300W.

En denk niet aan condensators, een condensator is niet meer dan een kleine batterij. Wat je niet opgelost krijgt met een batterij krijg je net zo min opgelost met een batterij plus condensator - of je moest de condensator groter maken dan de batterij 8)7

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 29 januari 2019 21:24:52 (14%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 29 januari 2019 20:30:18 schreef Offshoretiger:
Ik hoor graag jullie ideeen en vooral oplossingen, de gene met de beste, goedkoopste en efficiëntste oplossing krijgt van ons een cheque uitgekeerd van € 250,-.

Ik laat je in een pm even mijn paypal account weten.

okee, het kan.

bestelbus/vrachtwagentje met 24 V boordspanning, die bestaan. (12V mag ook)

gelijkstroomelectromotor met zwaar viegwiel
klauwkoppeling
hogedrukpomp

gebruik de periode tussen twee reinigingsbeurten om het vliegwiel weer op toeren te krijgen. met een gelijkstroommotor met veldregeling kan dat geen probleem zijn.

bij het te reinigen verkeersbord aangekomen, vliegwiel aan hogedrukpomp koppelen en bord reinigen.

koppeling uit, doorrijden en weer op toeren brengen.

de enige onbekende is de koppeling maar daar is wel het een en ander te fabrieken voor een handige jongen.

succes

[edit]
gezien onderstaand antwoord het geheel nog eens gelezen. kan ook met een bakfiets en een accubatterij.

de koppeling kan je vervangen door een omloopleiding met kogelkraan die je op moment supreme dicht gooid -> en druk.
de pomp draait dan wel altijd mee maar kan muv wat energieverlies geen echt probleem zijn.

hier wordt een 21 ltr V12 aangeslingerd
https://www.youtube.com/watch?v=ROnb5ouBjNc

vanaf 5:03 een FW180
https://www.youtube.com/watch?v=uf7nyTdwsHU&t=449s

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nu lees ik pas de toevoeging:

waarom gebruik je geen gemotoriseerd materieel, dat wil ik ook wel maar mag niet

...tsja, ga je dan met een bakfiets van bord naar bord pedaleren? Iets zegt me dat de vraag niet echt nauwkeurig gesteld is.

En op het gevoel weg ga ik ook helemaal mee met de opmerking hieronder, maar het zou inderdaad moeten becijferd worden. Rekenblad, iemand? Hoeveel kWh in per uur, hoeveel uit?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 29 januari 2019 21:44:48 (26%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

lol een gyroscoop in een rijdend voertuig? gaat dat nog lekker de bocht om?

maar heb het niet nagerekend, maar eenste indruk zegt me dat je dynamo minder terug in je accu duwt, dan dat je hogedrukspuit eruit probeert te trekken, conclusie, maakt niet uit wat je er aan constructie's tussenhangt, uiteindelijk sta je met een lege accu

Op 29 januari 2019 21:41:03 schreef DK:
lol een gyroscoop in een rijdend voertuig? gaat dat nog lekker de bocht om?

maar heb het niet nagerekend, maar eenste indruk zegt me dat je dynamo minder terug in je accu duwt, dan dat je hogedrukspuit eruit probeert te trekken, conclusie, maakt niet uit wat je er aan constructie's tussenhangt, uiteindelijk sta je met een lege accu

1. leg de gyroscoop eens plat met verticale as
2. reken het vermogen van 3000W gedurende 30 sec @ 20 keer per uur eens uit in relatie tot 12V 90Ah dynamo

Hier in de gemeente rijd af en toe een busje rond, bak warm water erin kopstubber er naast en wassen bij elk bord.

Ik wasmijn auto ook wel eens schoon met hogedruk, blijven toch are vieze strepen achter. Borstel en beetje zeep wordt schoner en blijft langer schoon.
Bovendien blijft je zlef ook droger dan dat gewapper met een hd slang.
edit , kopstubber
http://siemonreker.nl/wp-content/uploads/2018/10/KOPSTUBBER-212x300.png

In de VS is stroomuitval in sommmige streken redelijk standaard. Menigeen heeft daar een UPS van 5kW op zijn Prius accu om toch zijn huis van stroom te kunnen voorzien.

Ja, het is niet veel meer dan een veredelde, zelf startende generator op dat moment, maar het werkt (daar) prima.

Accu is echter 200V, prima voor een 115V~ UPS, niet voor een 230V~ UPS...

De 'generator' kan zo'n 20kW leveren aan deze accu, dit zou makkelijk voldoende moeten zijn voor deze toepassing.

Op een ex-ambulance met 12V boordsspanning zat een Victron 3kW inverter met twee 100Ah accu's met gesoldeerde 50mm^2 bekabeling en ik meen een 200A dynamo. Werkte prima, maar werd uiteraard nooit een hogedruk reiniger op aangesloten...

In de auto-audio scene is een 250A dynamo, of zelfs meerdere dynamo's geen uitzondering, evenals 20kWrms aan geluidsvermogen geen uitzondering is. Hier wordt echter altijd een fikse dynamo in combinatie met meerdere flinke accu's gebruikt. Condensatoren, die begin jaren 90 opeens in auto's opdoken waren daar 10 jaar later al weer uit verdwenen omdat ze weinig nut hadden.
Deze flinke dynamo+accu in combinatie met een hoge kwaliteit inverter die bovendien overbemeten is, zou mijns inziens prima kunnen werken. Er zit echter wel een flink kostenplaatje aan.

Niet in de gedachte van dit forum. Maar dit moet je helemaal niet elektrisch willen oplossen. Afhankelijk van type bedrijfswagen, PTO erop en die hogedrukreiniger hydraulisch aandrijven. Hydrauliek is niet goedkoop maar mijninziens stukken eenvoudiger en betrouwbaarder. En 15kW voor die verbrandingsmotor is een lachertje.

maartenbakker

Golden Member

Op 29 januari 2019 21:13:57 schreef Offshoretiger:
maar ff, stel:

12v auto accu> condensator>speciale accu voor dit soort dingen> condensator> omvormer> HD reiniger.

Denk ik nu veel te makkelijk of is dit onredelijk?
Of de HD reiniger 15000 trekt lijkt me ook niet maar 10/12 piek denk ik wel, ik heb liever wat overkill erop.

Ik heb ooit ergens eens accu’s gezien die deze vraag in zich opgeslagen hebben, ik kan ze zo 123 niet vinden...0

Geen 15kW, maar wel steeds 2,6kW. 20 keer 30 seconden per uur. Stel een 12V accu, een omzetrendement van 80% (dus 3,25kW belasting) en een rit van 3 uur. 3,25kW / 6 = 0,54kWh energiebehoefte. Omgerekend voor een 12V accu is dat 45Ah. Ik weet niet of een rit 3 uur duurt, en het is sowieso niet goed om de accu aan het einde van de rit helemaal leeg te hebben. Misschien dat je ook geen 80% rendement haalt en je moet nog een marge inbouwen voor steeds het aanloopvermogen.

Al met al zit je wel ergens in het bereik van een gangbare tractie-accu (een gewone startaccu is na een paar ritten wel stuk als je pech hebt). Lithium ion is qua piekstroom nog een betere keus wellicht. Je zou trouwens beter kunnen kijken of je geen hogedrukspuit op bijvoorbeeld 24V kunt vinden, dat spaart een omvormer uit en tractie-accu's zijn ook prima in 24V verkrijgbaar. Ik ga er wel van uit dat je de accu niet tijdens het rijden laadt, maar met een lader in de garage.

Sowieso zijn de accu en als je voor 230V gaat de omvormer (sinusomvormer met overdimensionering, 5kW misschien?) vrij prijzig. Ik verwacht een beetje dat er wel goedkopere en betere oplossingen zijn, maar de gekozen richting is zeker niet onmogelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 29 januari 2019 20:30:18 schreef Offshoretiger:
Beste techneuten,

Ivm het reinigen langs snelwegen van verkeersborden ben ik een proef opstelling nodig op stroom.

Ik hoor graag jullie ideeen en vooral oplossingen, de gene met de beste, goedkoopste en efficiëntste oplossing krijgt van ons een cheque uitgekeerd van € 250,-.

Dank voor jullie input alvast!
Gelieve geen meningen of antwoorden als waarom gebruik je geen gemotoriseerd materieel, dat wil ik ook wel maar mag niet, dus daarom deze vraag en hoop dat jullie denken in oplossingen?

Stap nou af van dat enorme vermogen! Dat gaat hem echt niet worden! :(
(zonder motoren niet haalbaar of super enorm duur, koop dan een tesla en bouw die om!
Maar ook dat is "gemotoriseerd" materiaal en dat wil je niet)

Gebruik een drone! :)

Neem gewoon een draaiende borstel die groot genoeg is aan een grote steel al dan niet mechanisch (hydraulisch/pneumatisch) gestuurd.
Bevestig daaraan een watersproeimechanisme, watervoorraad en een pomp en zorg dat die over de hele breedte water spuit.
Zoiets als de borstels in een autowasstraat die het dak van je auto doet en de zijkanten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mvdk

Golden Member

Gevonden op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=crUAtWf62jA
en
https://www.youtube.com/watch?v=zkCkDgXOoec
ik weet niet of het leuker gemaakt kan worden, maar echt niet veel eenvoudiger.

Hensz

Golden Member

Als je toch persé iets elektrisch wilt neem dan zoiets:

gecombineerd met een klein elektrisch pompje (bijv.: https://www.obelink.nl/reich-dompelpomp-powerjet-22l.html?category_par… ) om het water op te voeren. Zoiets gebruikt 75W en hang je gewoon in je waterbak. :D

Gaat het nu om verkeersborden of om ANWB-borden, scheelt nogal in het oppervlak?

Don't Panic!
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 29 januari 2019 22:26:58 schreef maartenbakker:
[...] Je zou trouwens beter kunnen kijken of je geen hogedrukspuit op bijvoorbeeld 24V kunt vinden, dat spaart een omvormer uit en tractie-accu's zijn ook prima in 24V verkrijgbaar. Ik ga er wel van uit dat je de accu niet tijdens het rijden laadt, maar met een lader in de garage.

Geen slecht idee!

https://www.toolnation.nl/karcher-oc-3-mobile-outdoor-cleaner.html

High met Henk

Special Member

Er zijn ook mechanische omvormers.

Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.whisperpower.com/4/7/165/products/alternator-systems/w-bd-…

Deze kan 1/3 sec dus 85A aan: das meer dan jouw 15 kw
En continu red hij ook makkelijk

Is een volledig gescheiden systeem van de rest van je auto, dus geen gekut met batterijen. De belasting van je boordnet is slechts voor de excitatie van het magnetische veld...

Dit zou ik gebruiken dus.

EDIT: @ testman: daarom zou ik de batterijen buiten sluiten en begin al met een hogere spanning vanaf de alternator.

Enige nadeel is: je moet mechanisch iets op je motorblok erbij plaatsen en echt heel goedkoop is dit systeem niet!

EDIT 2:
hier nog 1, maar daarvan is de piek niet bekend:
https://www.magneticinnovations.com/nl/projecten/alternator-omvormer-s…

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

een hogedrukreiniger trekt een gezonde opstartstroom, die 65A kan best, ik zou denken dat die nog wel hoger is.. echter is dat een opstartpiek die op de standaard 12V 60A bus accu waar de hele bus op draait niet te doen is, je boordnet krijgt elke keer zo'n knauw, dat de elektronica snel van slag gaat raken.

als je overigens een systeem met warm water en reiniger gebruikt, heb je veel minder druk nodig om een verkeersbord schoon te krijgen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 29 januari 2019 20:52:07 schreef Offshoretiger:
Het kan prima, hoe rijd een tesla dan?
Als de basis een andere accu moet worden is dat ook geen probleem.

Wat kost een tesla accupack? Die zou je toch kunnen laden via de boord installatie?

Ik denk dat ik wel een beetje weet uit welke hoek één en ander komt, nu worden die borden gereinigd met een (grote) tractor, met zo'n hydraulische arm eraan. Zo'n tractor rookt, het verrijden naar het volgende bord kan het overbruggen van een grote afstand betekenen, houdt in: lange afzetting van rijstrook. Met een sneller en kleiner voertuig zou de afzetting kleiner kunnen, en het werkt schoner, in de beleving van de opdrachtgever.