Hogedruk reiniger in auto

toch zie je dat nooit, hydrauliek welke op druk blijft in een buffervat, het is naar gelang de hoeveelheid om er nog iets mee te kunnen, dus er is al snel een grote buffer nodig, beter systeem als met lucht, op die graafmachines en dergelijk lomp spul zit 350bar oliedruk. oudere vrachtwagens hebben perslucht voor de remmen, eerst 3min stationair draaien voor ze weg konden rijden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb niets hier gelezen, muv de openingspost
Op een accu gaat dit allemaal niet werken denk ik.
Het beste is een hogedrukreiniger met een klein verbrandingsmotortje erop.
Vanwege het korte en veelvuldig gebruik moet je voor de motor een opstelling hebben waarbij de verbrandingsmotor van de spuit door kan blijven draaien als je naar de volgende positie rijd.
Dat kan door de hogedruk op een aanhanger te plaatsen, maar een auto met een open bakkie kan natuurlijk ook.
Er zijn ook oplossingen te maken met de verbrandingsmotor in de auto ( achterin de bestelbak) maar dan moet er ventialtie bij komen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

door laten draaien van de brandstofmotor is wel nodig idd, ik heb vaker die blokjes op hoogwerkers zien haperen omdat ze altijd maar kort draaien. dat geeft problemen, zeker bij een dieseltje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman, op zwaar verkeer zit nog steeds perslucht als medium, simpelweg omdat dit bij lekken aangevuld wordt door de compressor. Je wil echt niet met 45t effe zonder remmen vallen omdat de olie wegloopt...
Ook zit er een veiligheid op (cilinder met veer) waardoor je idd druk nodig hebt voordat de remmen vrij komen.

Waarom wil iedereen toch zo graag een extra motor voor die HD-pomp? Heb je al eens gekeken hoe klein zo'n pompje is? De gemiddelde airco pomp is zelfs groter.
Zeker bij bedrijfsvoertuigen is er wat ruimte in het motorcompartiment om dit kwijt te geraken. Een voorzetlagertje is wel wenselijk bij een riemaandrijving.
En een elektrokoppeling is ook courant spul.
Bij een hoogtewerker van ons op de zaak is ook een zware compressor bijgebouwd. Neemt 10KW op, via een elektrokoppeling te bedienen.

Hou het simpel het gaat zo ook nog vaak genoeg stuk. Al die overbodige toeters en bellen bezorgen enkel ergernis.

High met Henk

Special Member

Hd pomp. Koppeling. Bracket..
Alles custom aan elkaar maken.

Weinig uitwisselbaarheid. Dus als je eraf ligt is dat vaak langer.

Als je een alternator neemt kan elke elektrische pomp.
Omvormers liggen op de plank vaak. Zowel bij victron als bij dynapower of whisper. Dat zijn geen hobbyclubs, maar als ze niet leveren, wissel je hun product uit voor een ander. Hooguit moet je een nieuwe bracket laten maken...

Als je custom gaat moet je alles op elkaar engineeren en bij overstap alles opnieuw engineeren..

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

toch zie je dat nooit, hydrauliek welke op druk blijft in een buffervat,

Omdat het ook niet op eenvoudige manier mogelijk. Als je met perslucht een 250 liter vat op 8 bar brengt dan zit daar 8 x 250 liter is 2000 liter samen geperste lucht. Als je daar 250 liter uithaalt dan zit er nog steeds 7 bar in.

Nu met hydrauliek proberen? Een vloeistof in niet samenpersbaar dus als je een 250 liter vat op 8 bar gaat brengen word je drukvat minimaal opgerekt dus naast de 250 liter zal er zeg maar 0,1 liter bij komen. Het vat is nu dus 250,1 liter groot en staat op 8 bar. Hoera je vat staat op druk, nu ga je die druk gebruiken. Al na 0,1 liter uit het vat is je druk weg.

Er zijn wel hydrauliek drukvaten die kunnen bufferen. Daar zit in een cilinder een zuiger gemonteerd. Boven de zuiger want 90% van de ruimte inneemt zit dan hydrauliek en daaronder komt dan vaak stikstof. Het systeem wat ik zag stond de stikstof op 1200 bar is dus geen speelgoed wat je zomaar even installeert.

Naast het voordeel van opslag en altijd voorradig zijn heeft perslucht bij ons een groot voordeel bij het wassen van bv pv panelen in waterwinningsgebieden.
Dan moeten de machines kweetniet hoe zuiver zijn, enkel bio degradeerbare smeermiddelen gebruiken en elke lek is een reden tot paniek.
Een machine op perslucht haalt het dan in elke overheidsopdracht makkelijk tegenover hydraulisch aangedreven machines.
De verbrandingsmotor wordt zelfs voorzien van een grote lekpan die dagelijks gecontroleerd en gewassen wordt. Het water is 'osmose-water' wat aangeleverd wordt door een externe firma...
Of hoe een bepaalde keuze soms doorslaggevend kan zijn.

Lambiek

Special Member

Op 10 februari 2019 20:12:21 schreef Appel:
Testman, op zwaar verkeer zit nog steeds perslucht als medium, simpelweg omdat dit bij lekken aangevuld wordt door de compressor.

Precies, en niet alleen dat. In de rembooster zit een veer, "daar wordt mee geremd" als er geremd wordt ontsnapt er lucht uit de rembooster en de auto remt. Als er een grote lek in zou zitten komt de rem niet eens vrij, is gelijk een stuk beveiliging tegen los geschoten luchtleidingen of grote lekken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dat systeem veroorzaakt ook vaker files, vrachtwagen slaat zo op de rem als er een leiding is gescheurd of ketel lek raakt,een groter lek als de capaciteit die de compressor kan leveren. de oude vrachtwagens moesten eerst 3 min de tanks op druk laten komen, tegenwoordig blijft de perlucht in de tanks langer op druk, je hoeft na een nacht staan dus niet eerst 3min te draaien voor weg te kunnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 februari 2019 08:56:42 schreef Lambiek:
[...]
Precies, en niet alleen dat. In de rembooster zit een veer, "daar wordt mee geremd" als er geremd wordt ontsnapt er lucht uit de rembooster en de auto remt. Als er een grote lek in zou zitten komt de rem niet eens vrij, is gelijk een stuk beveiliging tegen los geschoten luchtleidingen of grote lekken.

Hier moeten we wel verschil maken tussen de bedrijfsrem en parkeerrem. Voor de parkeerrem geldt bovenstaande. De bedrijfsrem wordt bediend door luchtdruk niet door een veer. Bovenstaande is een noodvoorziening en parkeerrem.

Lambiek

Special Member

Ja, je hebt gelijk. :) Het zijn twee aparte kamers, één wordt op druk gezet om de parkeerrem/noodrem, "de veer in te drukken" en één om te remmen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb het wel als volgt geweten:
-) in rust: veer drukt rem actief, voertuig staat vast
-) motor draait, luchtdruk voldoende, parkeerrem actief: nog steeds drukt de veer de rem dicht, voertuig staat vast - zoals men van een parkeerrem verwacht
-) indien voldoende luchtdruk EN parkeerrem gedesactiveerd: luchtdruk "langs de andere kant" overwint veer, voertuig kan bollen
-) bestuurder remt: luchtdruk "langs de ene kant" gaat in tegen tegen luchtdruk "langs de andere kant", veer begint weer haar ding te doen, voertuig remt.

Er wordt dus wel degelijk geremd met de veer, toch minstens in sommige voertuigen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Ledlover

Golden Member

Er zijn vast meerdere systemen, maar het systeem wat ik ken, heeft één actuator met twee kamers. Eentje met een sterke veer voor het parkeren en voor nood. Deze kamer wordt onder druk gezet om de rem te lossen. Valt de druk weg, dan remt ie automatisch.
De tweede kamer is de 'normale' rem. Hier zit alleen een kleine veer in, om te zorgen dat de zuiger/diafragma zich naar de 'remmen los' positie herstelt. Luchtdruk zorgt hier voor het remmen.

Zie voor een heldere uitleg deze video: https://youtu.be/3mrUMTP4thI?t=359
Gehele video is te moeite waard, maar hier zie je de rem-actuator.

Het YouTube filmpje geeft inderdaad prachtig de principewerking van een rembooster weer. De rest in het filmpje is inmiddels al jaren achterhaald. Tegenwoordig wordt de remdruk d.m.v speciale modulatoren volledig elekt rtonisch geregeld. Alleen bij uitval kan het systeem nog werken volgens het 'traditionele normaal systeem' geheel offtopic natuurlijk maar gezien de voorgaande reakties een aanvulling denk ik. ;-)