Als je het vast inbouwt in een voertuig zou ik nooit voor zo'n halve elektrische oplossing gaan.
Wij hebben zo 2 unimog opgebouwd (door een Duitse firma) compleet met joystick besturing etc.
Wat werd er veranderd? hydraulische installatie gemonteerd voor bediening van de cilinders.
Zonder borstel duurt het langer om een bord echt zuiver te krijgen.
De hogedrukpomp loopt met een elektrisch gekoppelde poelie mee met de motor. Hierdoor is ook een droogloopveiligheid etc mogelijk.
Bij het inschakelen van de pomp gaat de motor naar 1500 rpm om voldoende debiet en kracht op te bouwen.
Kosten van het hele systeem, inclusief een zuigpomp om water in de tanks te zuigen vanuit een reservoir was 18K netto, opties waren proportionele bediening, detergent toevoer, vierdelige arm, automatische terugkeer naar de rijstand bij uitschakelen van de machine, camera, werklichten, signalisatieverlichting.
Totale extra gewicht zonder vloeistof was 1830kg inclusief borstel Je hebt dus wel een CE rijbewijs nodig.
Maar ik heb geen idee wat voor borden je moet doen, bij ons vooral werken voor het gewest, dus de grote borden langs snelwegen en gewestwegen alsook fietspadborden, geluidsschermen, reflectorpaaltjes etc.
Dat terzijde, als je enkel druk nodig hebt, een hd pomp kan je makkelijk inbouwen in het motorcompartiment en aandrijven met een riem en elektrische koppeling. Dat deel gaat je geen 3K kosten en is bedrijfszeker.
Moest ik het moeten opbouwen in een camionette ging ik voor persluchtbediening, alu cilinders en arm, pomp en compressor via een riemaandrijving. Maar dan zonder borstel uiteraard, die wil je niet en is lastig goed te krijgen met perslucht + te zwaar om ver uit te strekken bij een camionette. De lucht ga je ook nog gebruiken voor de hulpvering (nodig!). Let ook maar op het waterverbruik, 1000l is 1,5u wassen