video met harde schijf blijft hangen in zelf check

@MNM(tm),

Daarom heb ik ook gezegd : "dat ik het apparaat niet ken en er ook niet zoveel over kan zeggen."

Of de Panasonic geen bios heeft , ik durf het niet zonder meer te
bevestigen.
De hdd moet herkend worden (door het systeem) en ook benaderd kunnen worden.

Leg eens uit hoe dat in zijn werk gaat ... (in de Panasonic)

Hangt een beetje van de gebruikte firmware af. In oudere HDD recorders is dat vaak dedicated firmware (geen bios).
De firmware zoekt bij opstarten naar een HDD en gebruikt die indien in orde.

Bij nieuwere recorders is het meestal een shell die op iets linux-achtigs draaien. Daar verzorgt linux de communicatie en detectie van de HDD's
Apparaten met Windows als OS zie je eigenlijk niet (op Media PC na). Dit vooral omdat er licentiekosten voor Windows betaald moesten worden, voor Linux niet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Let ook even op dat je bij bepaalde filesystems het hele bestandssysteem en de opnames om zeep kunt helpen door hem simpelweg aan een windows machine te hangen. En dan hoef je er nog niet eens zelf bewust naar te lezen of schrijven.

@Arco ,

Bedankt voor de uitleg.Toegegeven om de term Bios te gebruiken voor een hdd recorder is misschien een beetje teveel van het goede.
Er hangt tenslotte geen keyboard en muis aan de recorder.

Toch verschilt de werking , in vergelijking met een PC niet zo erg veel.De dedicated firmware (zoals jij die noemt) moet ook de hdd herkennen en dan beschikbaar maken voor gebruik.

Met dedicated firmware bedoel je waarschijnlijk , dat sommige bedrijven , speciale code toevoegen aan hun product of software.Ik weet dat sommige fabrikanten , een speciale partitie en code , op hun hard disc zetten.Hiermee wordt voorkomen dat gebruikers , een willekeurige HDD , in hun apparaat kunnen plaatsen.

Kan te maken hebben met de snelheid waarmee de schijf moet worden gelezen , draaien en ook met de schrijf snelheid.Deze HDD kan je dus ook alleen bij deze fabrikant kopen of laten plaatsen.

Vroeger , ja , met een ander Windows OS , kon het weleens helpen , om de Bios te resetten , wanneer mijn harde schijf niet meer werd herkend.Bios resetten doe je door de knoopcel batterij te verwijderen.Of door 2 punten op het moederbord te kortsluiten.

Ook als je het password was vergeten kon dit helpen.Tegenwoordig zijn de bios chips anders van opzet (vooral bij laptops).
Daar heb je soms meer dan 1 bios chip.

Ik heb zelf nog niets met Linux gedaan.Moet niet zo erg ingewikkeld zijn , vergeleken met Windows , als ik sommige mensen moet geloven.Maar misschien komt dat nog een keer.

@TS --

Ik weet niet of er een oplaadbare batterij op de print zit.Moet haast wel , om de datum en tijd vast te houden.Zo ja , kan je proberen om de batterij eruit te solderen (geen kortsluiting maken).

En dan kijken of je de harde schijf (weer) kan benaderen.Verder is het van belang , of de firmware is veranderd sinds de vorige reparatie.Indien in de tussentijd de firmware is ge-update , is de kans groot dat deze laatste reparatie , niet meer wil helpen.

Het kan ook zijn dat de schijf nu echt defect is geraakt.
Zoals een andere poster opmerkte , het zomaar , overal aan hangen van de schijf kan risico's met zich meebrengen.

Graag horen we hoe eea is verlopen

Op 31 januari 2019 17:17:58 schreef JimA:
Ik ben met deze dingen ook pas begonnen,ik leer bij,wat is Linux.

Linux is een Open Source besturingssysteem voor computers. Het is gebaseerd op Unix en bestaat al erg lang.

Het wordt onder andere gebruikt door NASA, Google, Audi, Mercadona supermarkten (Spanje) en Pearl opticiens (Nederland). En uiteraard door bijna iedereen die graag wat meer met computers doet dan op een muis klikken.

Ook Android en MacOS zijn gebaseerd op, of een afgeleide van Linux.

Linux is vrije software die gratis is te downloaden en te gebruiken. Samen met meer dan 40.000 vrij te gebruiken softwarepakketten kan je er alles mee wat een "normale" en "minder normale" gebruiker zou willen met een computer.

Er is vooral ook erg veel wetenschappelijke software voor ontwikkeld, want ook op universiteiten is het een geliefd besturingssysteem.
Ook de belangrijkste Supercomputers op deze wereld draaien Linux.

Als je het eens wilt proberen: begin met Ubuntu Linux of Linux Mint. Beide gebaseerd op Debian Linux, hoewel Mint eigenlijk weer is afgeleid van Ubuntu.

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA
maartenbakker

Golden Member

Nouja, hoewel het voor een leek een beetje een indruk geeft van wat Linux is, is bovenstaande wel wat kort door de bocht en op punten gewoon onjuist!

Zowel Windows als MacOS hebben tegenwoordig wortels in Unix, net als Linux wortels heeft in Unix. Maar MacOS is absoluut géén afgeleide van Linux maar een parallele ontwikkeling. En Windows is een verhaal apart, die doen veel dingen precies anders zodat je daar ook niets aan kennis van Unix hebt (hoewel ze tegenwoordig wel wat tools beschikbaar stellen).

Nou is Linux eigenlijk ook alleen maar de naam van een component (de kernel) die in honderden verschillende operating systems gebruikt wordt. Die verschillende operating systems noemen we "Linux Distributies" omdat ze allemaal op de Linux kernel draaien.

Bekende distributies zijn al genoemd: Ubuntu, Debian en Mint.

Het verschilt per distributie wat je precies voor je neus krijgt. De meeste handhaven de unix look en feel onder de kap (de command prompt is sh-achtig, de beschikbare tools en commando's en interne structuren houden zich aan de posix normen). In verdere presentatie naar de gebruiker kun je grote variatie hebben.

Overigens zijn tools en andere software in Linuxdistributies, vaak gebaseerd op het GNU project met bijbehorende vrije licenties (open source). Veel distributies gebruiken een mix van vrije en andere licenties.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het wordt onder andere gebruikt door NASA, Google, Audi, Mercadona supermarkten (Spanje) en Pearl opticiens (Nederland).

Dat lijstje is belachelijk beperkt. Beter stelt men dat eenieder die min of meer professioneel bezig is met informatica op serverniveau wel ergens een Linux in bedrijf heeft, en sommigen zelfs meer Linux dan wat anders. Ik noem maar, uit eigen professionele ervaring: de meeste Europese instellingen ( Raad, Parlement, Commissie, Gerechtshof, ...) vrijwel alle grootbanken, vrijwel alle nationale en regionale overheidsdiensten in Europa, alle mij bekende bedrijven van openbaar vervoer, &c., &c. Weliswaar wordt in die professionele omgevingen de voorkeur gegeven aan andere distributies, vooral RedHat/Fedora maar ook wel Suse, in sommige landen.

MacOS is absoluut géén afgeleide van Linux maar een parallele ontwikkeling.

Dat is niet verkeerd, maar waarom niet het hele verhaal verteld? MacOS is afgeleid van BSD en dat was een voorloper van Linux, met veruit gelijkaardige filosofie.

En NEE, Windows heeft niet echt wortels in Unix, Windows is begonnen als MS-DOS met een grafische schil erbovenop. MS-DOS had wel enkele ideetjes overgenomen van Unix, vooral het concept van subdirs, maar was toch vooral een CP/M met een moderner jasje aan.

net als Linux wortels heeft in Unix

Dat gaat mij dan weer niet ver genoeg: Linux IS Unix, alleen mag het zo niet heten omdat de term Unix "beschermd" is, trademark of copyright of wat ook. Daarom ook dat men geen Unix meer kan kopen of downloaden, de naam is doodgemaakt, al dan niet welbewust. Enkel BSD, Solaris, AIX, IRIX (?), HP-UX zijn vandaag nog beschikbaar. Plus natuurlijk de eindeloze lijst van Linuxdistributies. Lang leve meneer Torvalds!!!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het ligt er ook aan welke toepassing. Voor embedded is linux gebruik heel hoog, bij desktop pc's verwaarloosbaar (2%)
Zie: https://netmarketshare.com/operating-system-market-share.asp...1000%22%7D

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ongeveer 10%. Alleen bij internetservers is het percentage uiteraard hoog...

maartenbakker

Golden Member

Op 1 februari 2019 12:47:05 schreef big_fat_mama:
[...]

En NEE, Windows heeft niet echt wortels in Unix, Windows is begonnen als MS-DOS met een grafische schil erbovenop. MS-DOS had wel enkele ideetjes overgenomen van Unix, vooral het concept van subdirs, maar was toch vooral een CP/M met een moderner jasje aan.

Dan heb je het over een oude versie van Windows. Als je Mac OSX (afgeleide van NextStep en inderdaad met BSD kernel) als referentie neemt om te zeggen dat Apple Unixachtig is, dan moet je bij Windows uitgaan van Windows NT, dat volledig losstaat van DOS en alleen oppervlakkig wat gelijkenissen vertoont met DOS. De op DOS gebaseerde Windows-lijn is na Windos ME beëindigd. Ik denk dat je prima een betoog kunt voeren waarom ook de huidige Windows NT lijn niets met Unix te maken heeft, maar de argumenten die je daarvoor aanhaalt zijn daarvoor niet geschikt.

Verder lijkt met het volkomen gerechtvaardigd om het over Unixachtigen te hebben en niet over Unices, los van dat het een trademark is. Hoe definieer je een Unix trouwens? Posix compliant? Om dat soort geneuzel te omzeilen is het makkelijker om te spreken van Unixachtigen, OS'sen die ergens in hun oorsprong of opzet terug te voeren zijn op Unix.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
dijkmane

Golden Member

het ging toch over een harde schijf ?
niet over het ontstaan van een OS.! ( we dwalen altijd snel af offtopic hier )

je windows comp ziet de schijf wel als je in disk manager kijkt ?
( krijg je een melding om te initialiseren, dit niet doen ! )

je ziet misschien geen partities of kunt deze niet lezen ( zie discussie hierboven ).
als er geen errors zijn en je ziet de schijf daar gewoon, kun je proberen de video files eraf te halen met https://www.diskinternals.com/linux-reader/
bij hedendaagse digitale ontvangers zijn de bestanden versleuteld, maar het een wat oudere hdd recorder wellicht niet.
is dat wel zo, dan houdt het op, anders heb je zo de ruwe video files.
dat zou dan ongeveer een antwoord moeten zijn op de vragen 1 en 2.

als je het hebt over master/slave, zal dit een IDE schijf betreffen.
daar is ook nog de mogelijkheid CS ( cable select ).
ik verwacht die of als master.

en ja, schijf kan ook stuk zijn, die is te testen, bij voorkeur met het programma van de schijffabrikant, voor seagate is dat seatools, voor WD... etc..
of pak een algemeen testprogramma als hddscan http://hddscan.com/

In no Sense, Nonsense

Op 1 februari 2019 12:15:25 schreef maartenbakker:
Nouja, hoewel het voor een leek een beetje een indruk geeft van wat Linux is,

En dat was precies mijn bedoeling.

is bovenstaande wel wat kort door de bocht en op punten gewoon onjuist!

En dat is niet waar.

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA
maartenbakker

Golden Member

Op 1 februari 2019 20:50:19 schreef Boudie:
[...]En dat was precies mijn bedoeling.

[...]
En dat is niet waar.

Excuses dat ik nog heel even off-topic doorga... Als ik iets als onjuist benoem probeer ik dat altijd zo goed mogelijk te onderbouwen. Ik doelde specifiek op jouw uitspraak dat Mac OSX gebaseerd op - of een afgeleide van Linux zou zijn. Dat is gewoon niet zo. Zie de derde kolom van links in het plaatje op https://nl.wikipedia.org/wiki/Berkeley_Software_Distribution In datzelfde plaatje zie je ook heel goed dat Linux (en Minix) volledig parallele ontwikkelingen zijn. Net als in Windows NT hebben er op bepaalde momenten wel stukjes van een Unix codebase in Linux gezeten, maar dat maakt het geen directe afstammelingen.

Wat trouwens niet betekent dat ik jouw verhaal in het algemeen slecht vond: Kort door de bocht is in mijn ogen prima, want zo krijgt een leek een redelijke indruk van wat Linux is.

Als je had geschreven "Android is gebaseerd op Linux en Mac OSX lijkt op Linux" dan had je mij er waarschijnlijk niet over gehoord.

Ik zeg liever dat het om allemaal Unixachtige OS'sen gaat (alleen Android is dan weer geen unixachtig OS, zelfs al draait het op Linux - vandaar dat ik Android in mijn vorige berichten ook helemaal negeerde).

Edit @Sine: scheelde weinig ;) GNU/Linux versus Linux kun je heel simpel kort door de bocht samenvatten: GNU/Linux is eigenlijk een tussenoplossing met als belangrijkste verschil de striktere omgang met licenties. The Free Software Foundation werkt al héél lang aan een volledig eigen Unixachtig OS dat bekend staat onder de naam GNU/Hurd. Dat is dan ook weer een volledig parallele ontwikkeling die niet van een andere Unixachtige afstamt.

Sine

Moderator

@Boudie
Nouja, een beetje wel
- Linux is niet gebaseerd op unix dat zijn heel verschillende beesten.
- MACos komt dan weer via via van freebsd, wat weer een Unix achtige is.

En dan blijf ik nog weg uit de GNU/Linux vs Linux ellende

-edit-

Maarten was sneller ...

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Op 1 februari 2019 21:10:27 schreef Sine:
@Boudie
Nouja, een beetje wel
- Linux is niet gebaseerd op unix dat zijn heel verschillende beesten.
- MACos komt dan weer via via van freebsd, wat weer een Unix achtige is.

Vroeger was er iets met de NAAM unix. Als in issues. Je mocht iets alleen Unix noemen als het een afstammeling was van System V. BSD is een parallelle ontwikkeling, is bijna even oud. Op een gegeven moment ging dat over toen via ingewikkelde rechtzaken de eigenaar eea heeft verloren.

Dus... Afstammelingen van System V? Hmm. Misschien op grote IBM machines of zo dat je het nog ziet. Afstammelingen van de BSD familie zie je nog in macos. En sommigen draaien het direct als FreeBSD en zo. En dan de nieuwkomer: Linux. Er is ruzie geweest (rechtszaken) over code die gecopieerd zou zijn, maar volgens mij is dat afgelopen met een sisser, en is niet komen vast te staan dat het gecopieerd was. Volgens mij ging het om een stukkie code wat je maar op 1 manier kon coderen en dat was op de logische manier gedaan en leed daarom p een ander stuk code.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Hmja, SCO tegen ... zo ongeveer *iedereen*

Een aardige poging tot patent trolling, er is nooit een halve byte 'geleende' code van SCO gevonden.
Claims van sponsoring door microsoft maakte het geheel aleen maar meer van een soap serie weg hebben.

-edit-

Interessant verder ... maar we gaan waaaaay offtopic.

[Bericht gewijzigd door Sine op 2 februari 2019 12:25:44 (12%)]

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

ik heb wel wat losgemaakt geloof ik.
ik heb panasinic gebeld en die zeggen dat data versleuteld is.
een harde schijf kost bij hun 250 euro ,maar hij zegt als je er pc schijf
in zet zal video hen wel formateren neem ik aan.
ik ga nog even wat in de voeding proberen en anders heb ik een kennis met
linux

maartenbakker

Golden Member

Naast de SToRinG6353 kunnen ook D007, ZD002, ZD004 en ZD107 stuk zijn, lees ik.
Er schijnt ook een reparatiesetje MODKIT64 te zijn.

Het officiële artikelnummer voor een "hard drive kit" is RFKV0091HDK en die is inderdaad veel te duur. Hoe je een andere schijf plaatst als dat het mankement blijkt te zijn, weet ik helaas niet.

In een HD recorder van Philips waar ik ook een tijdje mee zoet ben geweest zat VxWorks als O/S op. En om het nog erger te maken, het stond op de disk zelf. De ROM had alleen een (VxWorks) bootloader.

Dus als de disk stuk is heb je pech of je moet een firmware CD/DVD ergens vandaan halen of kunnen downloaden van de fabrikant zijn site.
Het is me uiteindelijkj wel gelukt om die recorder weer werkend te krijgen.

Geen idee of het ook bij deze recorder zo is.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

In een HD recorder van Philips waar ik ook een tijdje mee zoet ben geweest zat VxWorks als O/S op. En om het nog erger te maken, het stond op de disk zelf.
De ROM had alleen een (VxWorks) bootloader.

Was dat niet dat spul van Pace? (wat als Philips verkocht werd)

Nee, echt Philips. VxWorks is vooral gebruikt omdat het een real-time O/S is. Linux is dat niet. Ook is er nog, wat voor die tijd, in de SAT/Cable DVB ontvangers pSOS gebruikt. Ook real-time.

Bij mij was het O/S gedeeltelijk corrupt, maar niet zo corrupt dat de recoveryloader dat herkende, dus probeerde te booten en de boel hing. Het zou ook eens simpel zijn. ;-(

[Bericht gewijzigd door henri62 op 7 februari 2019 11:11:11 (32%)]

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

ik heb D007, ZD002, ZD004 en ZD107 vernieuwd maar geen verschil.
ik ga over sec voedingsspanningen elco,s hangen zodat spanning stabieler
wordt .
de commando,s dvd open end reageert slecht.

ik heb op alle sec spanningen elco van 470uf gezet maakt geen verschil

maartenbakker schrijft Er schijnt ook een reparatiesetje MODKIT64 te zijn.
ik kan hem niet vinden op internet, weet iemand waar?