Vetbol bescherming voor ratten

Anoniem

En hoe gaan die vogels van de vetbol eten? Er zijn hier geen colibris die stil kunnen hangen in de lucht? De mussen kunnen zich nog vasthouden aan het netje, maar merels en spreeuwen?

Op 1 februari 2019 10:50:44 schreef Ledlover:
Wellicht kan je een stuk touw min of meer horizontaal spannen, waar je de vetbol aan hangt. Aan de horizontale einden een stuk elektriciteitsbuis of afvoerbuis doen die kan draaien.
Ik weet niet of de ratten daardoor er van af vallen, maar een roterende buis werkt goed, veilig en pijnloos tegen katten: https://youtu.be/OYfpa1mV1pI?t=15

met een touw is het mij niet gelukt. Als ze ook maar enige grip hebben komen ze erlangs. De buisjes aan het uiteinde , bij mij aluminium 6mm helpen ook. Tevens heb ik in het midden van de draad een tak bevestigd met tyraps waar mijn bollen aanhangen en de vogels gemakkelijker kunnen zitten.

btw ik gebruik geen visdraad maar nylondraad van een bosmaaier wat ik ooit verkeerd gekocht heb.Kan je ontzettend goed spannen.

Op 1 februari 2019 11:06:24 schreef grotedikken:
En hoe gaan die vogels van de vetbol eten? Er zijn hier geen colibris die stil kunnen hangen in de lucht? De mussen kunnen zich nog vasthouden aan het netje, maar merels en spreeuwen?

Allicht de eindjes touw naast de vetbol vrijhouden, of wat anders creatiefs bedenken waar de vogels op kunnen zitten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
joopv

Golden Member

Op 31 januari 2019 20:04:55 schreef grotedikken:
Guttegut, die lieve vogeltjes moeten vertroeteld worden maar vieze ratten gelektrocuteerd, vergiftigd, verdelgd.
Alsof dat geen schepselen zijn die een hapje zoeken om te overleven in de barre winter.
...
Vogels daarentegen zijn reptielen en staan veel verder van ons af, het zijn de laatste dinosauriers. ;-) Hun stamboom is al 280 miljoen jaar geleden van de onze afgesplitst.

Misschien is dat wel een reden om ze juist extra te beschermen. Grotere biologische diversiteit. De kans dat er nog iets van leven overblijft op deze aardkloot op lange termijn is weer wat groter.

@High met Henk

Tot nu toe zijn er pas twee houtduiven op het balkon geland, en het recept vraagt nochthans om vier.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Bij ons zitten de vetbollen tegen de zijkant van het vogelhuisje in een korfje van volièregaas. Nog geen rat gezien die dit meekreeg, vogels pikken met hun snavel door het gaas heen.

Tidak Ada

Golden Member

In veel landen in de wereld worden graanschuren beschermd door ze op palen te bouwen en grote platte stenen tussen die palen en de balklaag te plaatsen.

Gezien in de Alpen, Portugal, Galicië en Indonesië, maar er zullen vele ander landen op hetzelfde idee zijn gekomen.

https://www.portugal-vakantie.info/images/10-mooiste-plekjes/serra-da-cabreira-graanschuurtjes.jpg Portugees/Galicisch graanschuurtje.

Een gladde vloertegel van 40×40 cm moet toereikend zijn....

En ja, een korfje moet je van metaalgaas maken, want dat nylon spul wat tegenwoordig om die vetbollen zit is zo kapot als er een kraai, ekster of specht op gaat zitten houwen....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 1 februari 2019 17:14:04 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Zet wat lekkerders dan vetbollen voor de ratten neer, dan blijven de vetbollen gespaard :)

Op 1 februari 2019 12:28:09 schreef Hunter:
@High met Henk

Tot nu toe zijn er pas twee houtduiven op het balkon geland, en het recept vraagt nochthans om vier.

Niet vergeten de windbukskogeltjes uit je duifjes te halen.

Stuk PVC-buis van een meter schuin de grond in

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Hubie

Special Member

(On)gedierte met elektronica bestrijden is meestal geen succes.
Beter is om alles maar te vangen en lekker op te peuzelen.
In China eten ze gebakken rat,goed idee.
In NL vangen we de exoot Amerikaanse rode zoetwaterkreeft(een plaag)lekker opeten dunkt me.
De muskusrat,ook een exoot(het is helemaal geen rat maar een soort kleine bever)staat in Vlaanderen op de kaart als waterkonijn(wat het in feite ook is)Lekker opeten.
Ik moest vroeger wel eens lachen als Elektuur weer een elektronische marterverjager of muggenverjager had uitgevonden. ;-)

Alleen in het land van Asterix&Obelix vangen ze zeldzame vinken en sijsjes om op te eten.Rare jongens die...

Moraal van dit verhaal.
Gedierte bestrijden met elektronica is een heilloze missie.

Op 3 februari 2019 03:32:26 schreef Hubie:

Gedierte bestrijden met elektronica is een heilloze missie.

is niet helemaal waar , ik had last van katten in mijn tuin vervolgens een schrikdraad apparaat ( geschikt voor 7km afrastering voor paarden en koeien ) geplaatst .
draadje ongeveer 15cm boven de grond zodat ze de draad raken als ze er overheen of onderdoor kruipen , nu ligt het schokdraad apparaat inmiddels al weer 2 jaar werkeloos op de plank omdat de katten uit de buurt met een opvallend grote boog om ons tuintje heen lopen :p
en nu bij de buren de boel er onder schijten ;)

Wij hebben de vetbollen aan de Pergola hangen (aan een touw van ca. 40 cm.) met deze houders, daar kunnen de muizen niet bij denk ik.

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&id=B05971136E1294…

Wacht even, titel is "Vetbol bescherming voor ratten". De bedoeling is dus om de ratten te voeren met vetbollen en te beschermen tegen andere dieren. 2 paginas op het verkeerde been dus :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Ratjes mogen ook wel eens lekker eten.. :P
Als die in mijn tuin lopen, heb je aan mijn kat niks, die zag er laatst eentje lopen, en zat te kijken of hij water zag branden.. :)

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 3 februari 2019 10:32:20 (62%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je kat is te vet. 3 Maanden geen eten geven. Dan heb je geen last meer van ratjes.

Ik verbaas me er nogal over dat zoveel mensen ratten in hun tuin hebben lopen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Lijkt me niet erg fris.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Dieren komen nou eenmaal overal...Wil je dan liever een duif in de tuin, die best ziek kan zijn?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 februari 2019 13:21:20 schreef flipflop:
Ik verbaas me er nogal over dat zoveel mensen ratten in hun tuin hebben lopen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Lijkt me niet erg fris.

Besef je dat er hier in NL c.a. 3 ratten per inwoner leven !! ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Allemaal in Amsterdam zeker :p Aantal in NL is onbekend trouwens, dus 1:3 is gokwerk.
Er zaten er hier een paar in de zomer. Oude buurman had nog een berg kippenvoer rondslingeren. Vonden ze lekker. Die zijn nu niet meer...

Anyway, iets met elektronica was het gelooof ik.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 3 februari 2019 16:01:16 (24%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

't is en gemiddelde. Bovenin een torenflat zul je ze niet gauw vinden in en appartement >:)

't Is overigens géén gokwerk. Ik was het getal ooit ergens tegen gekomen

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 3 februari 2019 16:22:39 (29%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

zwaar OT:

in Den haag ligt het percentage hoger, bij de gemiddelde bank, accountants, curatoren, advocaten, belanstingdienst etc. vindt je ook een hoger gehalte ratten ;) ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ja, en dan vergeet je nog heel kabinet Rutte te noemen. :-)
Arme beestjes. Dat ze vergeleken worden met kabinet Rutte.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 3 februari 2019 16:57:49 (37%)