Regelbare AC voeding

Ik heb wel een Märklin treintrafo gezien als mini-variac om dingen te testen.

Op 2 februari 2019 13:21:35 schreef Aart:
Ik heb wel een Märklin treintrafo gezien als mini-variac om dingen te testen.

Ja, ik bedenk met dat ik lang geleden zelf zoiets had, een AC modeltreintransformator van Jouef, een loper liep over een wikkeling dikke koperdraden (wat in mijn ogen niet de meest betrouwbare koppeling is). Gegeven de reacties lijkt het of wat ik had "bedacht" niet echt gangbaar is...

Arco

Special Member

een loper liep over een wikkeling dikke koperdraden (wat in mijn ogen niet de meest betrouwbare koppeling is)

Ach, iedere variac werkt tenslotte ook zo... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ik heb hier nog een oud soort gescheiden regeltrafo staan: 2-8V/5A. In sommige gevallen is die praktisch. De koppeling met de loper is gewoonlijk niet het probleem met een ding als dit. Het maken van een apparaat dat het gehele praktische bereik van spanningen/stromen/frequenties dat je nodig zou kunnen hebben synthetiseert zal wel prijzig worden denk ik...

AC, 0 tot 120V regelbaar lijkt me vrij heftig voor een zelf te bouwen electronische schakeling.
Als je met minder spanning en stroom genoegen wilt nemen en je hebt al een toongenerator dan kun je daar misschien deze schakeling aan toevoegen:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/76624

reading can seriously damage your ignorance
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Uiteindelijk zou zo'n elektronische regeling min of meer een frequentieregelaar worden met een filter van grote spoelen en condensators erachter.

Echter, het overgrote deel van de apparaten waar je vroeger AC adapters bij kreeg werken ook prima op DC, omdat ze direct bij hun ingang een gelijkrichter hebben.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Of zoiets ergens op de kop tikken gebruik hem niet vaak maar dit werkt perfect

Op 6 februari 2019 22:29:54 schreef Strong:
Of zoiets ergens op de kop tikken gebruik hem niet vaak maar dit werkt perfect[bijlage]

Mooi ding! Maar... wat zit er in het kastje? Geen variac zo te zien. Frequentie is niet in te stellen zo te zien, maar zal je niet vaak nodig hebben. Nu ook nog een 110V out, paar A en het is helemaal compleet ;-)

RAAF12

Golden Member

Op 6 februari 2019 22:29:54 schreef Strong:
Of zoiets ergens op de kop tikken gebruik hem niet vaak maar dit werkt perfect[bijlage]

De vraag was: Regelbare AC voeding, het apparaat hierboven is een DC voeding

Een specifieke uitzondering zijn mogelijk oudere audio apparaten met een AC netadapter, vooral in de budget-live hoek (mixertjes / effecten / processors) was het een tijd populair om een AC netadapter met één wikkeling dubbelzijdig gelijk te richten tot een pos / neg voeding.

@ gdb: De Delta is DC, ik heb zijn oudere lineaire broer, de E0300-0.1-L
Heel nuttig voor SMPS reparaties enzo, maar geen AC voeding.

Op 6 februari 2019 22:38:04 schreef Aart:@ gdb: De Delta is DC, ik heb zijn oudere lineaire broer, de E0300-0.1-L
Heel nuttig voor SMPS reparaties enzo, maar geen AC voeding.

:-(
Ik dacht al, we maken 'm open en bouwen 'm na ;-)

Klopt was te snel en niet goed gekeken is een dc voeding

Kruimel

Golden Member

Ik zit me nu te bedenken dat mikeselectricstuff weleens een signaal om een stel 'synchro resolvers' aan te sturen versterkte met een stereoversterker. Daarmee haal je geen netspanning, en ze zijn over het algemeen niet kortsluitbeveiligd, maar je komt een eind, misschien met een trafo er achter. Misschien een stukje zelfbouw doen en een LM3886 voor dit doel misbruiken. Die kunnen redelijk tegen kortsluiting, en als ze toch sneuvelen zijn ze niet absurd duur om te vervangen. Heb je alleen nog een functiegenerator nodig om het signaal te genereren.

PS 't Is me wat, 30 dagen garantie... :S

Hewlett

Honourable Member

California Instruments maakt regelbare AC voedingen welke in de surplus markt, zeker in vergelijking met de HP AC voedingen, voordeliger aan te schaffen zijn.

Wellicht is een Kepco BOP een alternatief of anders een oude Philips PA versterker, SQ45 bijvoorbeeld kan 100V maken en 400W leveren. Aansturen met een functiegenerator, daar moet wel wat van de fabrieken zijn.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

HP had toch jaren geleden een “Powersupply - Amplifier” in het programma? In feite een grote, zware OpAmp.
Ik kan nu helaas niet bij de gegevens.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Jep, dat is zo'n BOP ook. "Bipolar Operational Amplifier"

Maar die dingen zijn zelfs tweedehands aardig pittig geprijsd.

http://gigawatts.nl/co/div/kepco/IMG_1815.JPG

http://gigawatts.nl/co/div/kepco/IMG_1820.JPG

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 7 februari 2019 11:00:21 (11%)

Hewlett

Honourable Member

HP heeft vroeger inderdaad bipolaire voedingen gemaakt, ik heb een HP6825A, maar dat zijn maar klein vermogen voedingen in vergelijking met een BOP zoals die van Sine.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Op 2 februari 2019 12:53:36 schreef gdb:
Met een variac is meen ik wel zoiets te maken, maar dat is allemaal vrij groot en lomp.

Aldus TS ;)

Action expresses priorities LH

Op 2 februari 2019 13:05:38 schreef gdb:
[...]Geinig, een trafo met heeeeel veel aftakkingen ;-)

Gewoon een variac dus!

Ik heb het altijd vreemd gevonden dat variacs goed werken, want de loper sluit altijd twee of meer windingen kort, en je zou toch denken dat daar een boel stroom moet lopen.

Gaat dat alleen goed omdat de spanning van één winding laag is een de weerstand van de loper relatief hoog? Ik heb het aantal windingen nooit geteld, maar ongeveer 230 zou wel kunnen kloppen, dus ongeveer 1V per winding.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Thevel

Golden Member

Gaat dat alleen goed omdat de spanning van één winding laag is een de weerstand van de loper relatief hoog? Ik heb het aantal windingen nooit geteld, maar ongeveer 230 zou wel kunnen kloppen, dus ongeveer 1V per winding.

Dat met mijn variac getest, deze is regelbaar van 0 tot 250V.
Als ik de draaiknop minimaal verdraai kan ik de spanning met stapjes van ongeveer 0,1V laten oplopen.
Dus 10 windingen per volt, dus totaal 2500 windingen.

Op 7 februari 2019 10:57:50 schreef Sine:
Jep, dat is zo'n BOP ook. "Bipolar Operational Amplifier"

Maar die dingen zijn zelfs tweedehands aardig pittig geprijsd.

[afbeelding]

[afbeelding]

{Off Topic} Wat een mooie buis die ernaast staat, is dat een GU81M toevallig?

Telefunken Sender Systeme Berlin
Tidak Ada

Golden Member

Ja, dat lijkt op de basis van de Jacosladder van de CO-stand ( of istie nu van de Tesla?).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †