plasma snijder op 400 v

Beste mensen ,

Kan iemand mij op een simmpele manier even vertellen wat kan of wat niet kan .
Ik heb in mijn hobbyruimte 400 V liggen komt daar binnen met een kabel EXVB 5G4

Ik wil een plasma snijder aankopen op 230 v of op 400 v

Die van 230 v is 50A snijstroom en zou Maximale Anschlussleistung 6,2 kVA

hebben volgens de site werkt deze op een zekering 16 A traag .

Kan dit ?

de plasmasnijder op 400 v is 70 A snijstroom heeft een Maximale Anschlussleistung

11,0 kVA~ en geven ze een zekering 3 x 16 A traag voor op .

ik kan dus een stopcontact plaatsen 5 polig 400 v .
Ben een beetje bang dat een toestel op 230 V + compressor van 2,2 kw de zekeringen ga doen uitspringen

Groeten
Marc

daswel een hele dikke, ga je brandkasten open snijden ?

https://www.kippersrijssen.nl/plasmasnijders/plasmasnijder-cut70c- deze gaat tot 20 mm, of bedoel je met 50A de snijstroom ?

Peter ,

Heb het een beetje aangepast , is inderdaad snijstroom

de plasma op 400 v is 70 A snijstroom , als ik een toestel op 400 V wil zit ik minstens met 60 A snijstroom

gaat over deze toestellen

https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/plasmaschneider/

[Bericht gewijzigd door blazer op zaterdag 2 februari 2019 15:30:08 (20%)

benleentje

Golden Member

Ben een beetje bang dat een toestel op 230 V + compressor van 2,2 kw de zekeringen ga doen uitspringen

Dan zet je ze toch elk op een aparte fase?

Het blijft hoe dan ook een zware aansluiting voor in een woonhuis. En het kan best zolang je niet elders in huis ook nog grote verbruikers hebt. Want de oven en wasmachine met dit word een probleem.

Wat voor plaat en met welke dikte wil je gaan snijden. Als je toch 3 fase hebt lijkt me een 3 fase toestel het beste.

Onze plasma snijtafel was 100A snijstroom maar wel 3x 35A aansluiting. En dat was krap aan want die zekering gingen er soms ook nog wel uit

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 2 februari 2019 15:22:10 schreef Peter112:
daswel een hele dikke, ga je brandkasten open snijden ?

https://www.kippersrijssen.nl/plasmasnijders/plasmasnijder-cut70c- deze gaat tot 20 mm, of bedoel je met 50A de snijstroom ?

Opmerking in de link staat: Cut 70; aansluiting 3 fase 400v 20 Amp traag

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!

Op 2 februari 2019 15:07:27 schreef blazer:
Die van 230 v is 50A snijstroom en zou Maximale Anschlussleistung 6,2 kVA

hebben volgens de site werkt deze op een zekering 16 A traag .

Kan dit ?

Nee. 6.2kW is 27A, dat lukt niet met een 16A zekering. Of in ieder geval niet langer dan een paar minuten.

Het kan zijn dat de snijstroom bij een lagere spanning plaatsvind dan 230V, waardoor het mogelijk is om een hogere snijstroom te hebben dan de aansluitstroom. Maar volgens mij is Anschlussleistung redelijk ondubbelzinnig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik zit niet bij kippers rijssen , het gaat over deze toestellen

dit is de cut 50 op 230 v
https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/CUT-Plasmaschneider/CUT-50/Pl…

en dit is de cut 70 op 400 v
https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/plasmaschneider/CUT-70/Plasma…

probleem is dat je geen cut 40 of 50 vind op 400 v , dus moet ik naar een 60 of 70 , mijn keuze gaat dan naar de cut 70 omdat die ook nog arc pilot heeft en dus start zonder het metaal aan te raken .

kan ik in mijn situatie een stocontact 400 v 5 polig plaatsen ? aangelegd van de zekeringskast met een g5 2,5 mm en dit afzekeren met 3x16 of 3x20 a

dit is ook een toestel dat voor mij zou voldoen op voorwaarde dat het probleemloos werkt zoals ze zeggen op 16A 230v

http://www.gys.fr/pdf/datasheet/nl/031043.pdf

qua snijcapaciteit kom ik met zulke toestellen zeker toe , als ik kan snijden tot 8mm optioneel 10mm is voor mij zeker voldoende .

alleen stellen die fabrikanten dat allemaal te rooskleurig voor , ik wil niet een toestel kopen op 230v om de eerste dag al te moeten vaststellen dat het niet lukt op het lichtnet .

benleentje

Golden Member

Ik denk dat 40A wel kan op een gewone 16A aansluiting, maar zonder goede ifo blijft dat een gok.
Heb je ergens datasheets gezien over de aansluit waardes?

alleen stellen die fabrikanten dat allemaal te rooskleurig voor , ik wil niet een toestel kopen op 230v om de eerste dag al te moeten vaststellen dat het niet lukt op het lichtnet .

Als rer nu eens en echte dataset bij zat ipv die mooie verkoop vrhalen op de site kan je het gewoon zelf zien.

probleem is dat je geen cut 40 of 50 vind op 400 v , dus moet ik naar een 60 of 70

Dat maakt verder niets uit enkel in aanschafprijs. Als je een 60A machine op 20A instelt dan is het verbruik ook veel lager dan op 70A.

Het belangrijkste i gewoon dat je goede betrouwbare aansluitwaardes te zien krijgt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Benleentje ,

Dat is ook het enige dat je vind op de site's .

Ik ken dan ook nog niet zo veel van al die verschillende termen .

Ik heb naar die firma in Duitsland vandaag ook nog een mail gestuurd om te vragen hoe zij er toe komen om die cut 50 op een zekering van 16A te laten werken.
antwoord zal maar voor maandag ten vroegste zijn denk ik .

bij die datasheet van die Gys fv40 staat helemaal onderaan

Protected & compatible
POWER GENERATOR
(+/- 15%)
10 kVA

wat ze hiermee bedoelen weet ik niet maar 10 kVA is in mijn ogen

10000 VA : 230v = 43,47 A dus zou een zekering moeten hebben van 45 A op 230v , kan dus ook niet .

Nu die Gys sta me wel aan , temeer dat ik zulk toestel hier in de buurt als tweedehands te koop weet voor een zeer goed prijs en wat volgens mij toch beter kwaliteit zou moeten zijn dan die andere chinese toestellen .

zou misschien eens een mail kunnen sturen naar Gys in Frankrijk om te vragen wat de aansluitwaarde is of moet ik nog andere dingen vragen ?

groeten
Marc

hier nog wat info over de Gys fv 40

• Priming zonder HF om elektromagnetische storingen te voorkomen
• Geleverd met een toorts van 4 m
• Eenfasige voeding van 85 tot 265 V (FV)
• Beschermd tegen overspanningen tot 400 V (PROTEC 400)
• Bevat PFC-technologie om het energieverbruik te verminderen en op generator of uitbreiding te gebruiken

wat willen ze zeggen met eenfasige voeding van 85 tot 265 v ( fv )

Ik heb deze https://www.hatek.nl/plasma-snij-apparatuur/hypertherm-powermax-65/hyp…
Handleiding kun je daar downloaden.
Gebruik hem op een C16 automaat en nog nooit een probleem gehad.
Nu weet ik niet welke diktes je gemiddeld wilt snijden?

Edit: werkt op 400v

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Paul , mooi Hypertherm , maar niet voor mijn budget spijtig

Werkt deze op 400v toch niet op 230v ?

Ik ben tevreden als ik 8mm kan snijden , maar zal meestal dunne plaat snijden , maar zou wel graag contactloos willen kunnen starten , dus arc pilot of hoe noemen ze dat .

nu bij de kleine chinese toestellen vind je dat niet is het altijd starten via contact te maken met je metaal .

Daarom die Gys ( tweedehands ) is op 230v en heeft de functie arc dus perfect op voorwaarde dat hij werkt zoals ze zeggen op 230v 16A .

wil ik nieuw toestel en binnen mijn budget blijven met een arc functie moet ik naar een cut 70 gaan op 400v

Op 2 februari 2019 19:43:29 schreef ACDCV1:
[...]

Opmerking in de link staat: Cut 70; aansluiting 3 fase 400v 20 Amp traag

?

Peter ,

bij de cut 70 van kipperrijssen kan dat zijn , maar bij die dat ik in Duitsland zou kopen staat 3x16A

Peter 112

Of je de CUT 70 nu in Duitsland koopt of ergens anders, het is dezelfde machine.
Voor een 70 Ampère Snijstroom heb je primair dus uit de Wandcontactdoos een bepaalt vermogen nodig, dat is voor de CUT 70 volgens de specs: 3 fase 400 Volt 20 ampère smelveiligheid traag.
Dan heb je ook nog een inschakelduur van 60%, is ongeveer 45 minuten. 15 minuten wachten daarna weer verder.

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!

Op 2 februari 2019 21:44:31 schreef blazer:
Benleentje ,

Dat is ook het enige dat je vind op de site's .

Ik ken dan ook nog niet zo veel van al die verschillende termen .

Ik heb naar die firma in Duitsland vandaag ook nog een mail gestuurd om te vragen hoe zij er toe komen om die cut 50 op een zekering van 16A te laten werken.
antwoord zal maar voor maandag ten vroegste zijn denk ik .

bij die datasheet van die Gys fv40 staat helemaal onderaan

Protected & compatible
POWER GENERATOR
(+/- 15%)
10 kVA

wat ze hiermee bedoelen weet ik niet maar 10 kVA is in mijn ogen

10000 VA : 230v = 43,47 A dus zou een zekering moeten hebben van 45 A op 230v , kan dus ook niet .

De generator moet 10 KVA zijn om de 3,6 KVA sny/las toestel te kunnen handelen, aanloopstroom.

Nu die Gys sta me wel aan , temeer dat ik zulk toestel hier in de buurt als tweedehands te koop weet voor een zeer goed prijs en wat volgens mij toch beter kwaliteit zou moeten zijn dan die andere chinese toestellen .

zou misschien eens een mail kunnen sturen naar Gys in Frankrijk om te vragen wat de aansluitwaarde is of moet ik nog andere dingen vragen ?

groeten
Marc

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!
benleentje

Golden Member

Werkt deze op 400v toch niet op 230v ?

In de elektrotechniek zijn er opeen 3x400V net 3 keuze mogelijkheden voor het aansluiten van apparatuur.

  1. op 1 fase en nul je hebt dan de gebruikelijke 230V enkelfase aansluiting.meestal beperkt tot 16A
  2. Op 2 fasen. Je krijgt 400V als spanning. Voordeel is dat je een hogere spanning hebt dan 230V en daarmee ook lagere stromen.
  3. Op 3 fasen en daarmee enkel gelimiteerd door de hoofdzekering
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 2 februari 2019 21:44:31 schreef blazer:
Benleentje ,

Dat is ook het enige dat je vind op de site's .

Ik ken dan ook nog niet zo veel van al die verschillende termen .

Ik heb naar die firma in Duitsland vandaag ook nog een mail gestuurd om te vragen hoe zij er toe komen om die cut 50 op een zekering van 16A te laten werken.
antwoord zal maar voor maandag ten vroegste zijn denk ik .

bij die datasheet van die Gys fv40 staat helemaal onderaan

Protected & compatible
POWER GENERATOR
(+/- 15%)
10 kVA

wat ze hiermee bedoelen weet ik niet maar 10 kVA is in mijn ogen

10000 VA : 230v = 43,47 A dus zou een zekering moeten hebben van 45 A op 230v , kan dus ook niet .

De generator moet 10 KVA zijn om de 3,6 KVA sny/las toestel te kunnen handelen, aanloopstroom.
Anders stoort je generator in.

Nu die Gys sta me wel aan , temeer dat ik zulk toestel hier in de buurt als tweedehands te koop weet voor een zeer goed prijs en wat volgens mij toch beter kwaliteit zou moeten zijn dan die andere chinese toestellen .

zou misschien eens een mail kunnen sturen naar Gys in Frankrijk om te vragen wat de aansluitwaarde is of moet ik nog andere dingen vragen ?

groeten
Marc

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!

is dit nog nuttige info over de Gys FV40

Doc1.docx

Op 4 februari 2019 13:18:57 schreef ACDCV1:
Peter 112

Of je de CUT 70 nu in Duitsland koopt of ergens anders, het is dezelfde machine.
Voor een 70 Ampère Snijstroom heb je primair dus uit de Wandcontactdoos een bepaalt vermogen nodig, dat is voor de CUT 70 volgens de specs: 3 fase 400 Volt 20 ampère smelveiligheid traag.
Dan heb je ook nog een inschakelduur van 60%, is ongeveer 45 minuten. 15 minuten wachten daarna weer verder.

??? Je hoeft het mijn niet uit te leggen de links was in den beginne toen er van de TS nog geen info bijstond alleen een voorbeeld om verschil tussen snijstroom en opgenomen stroom te verduidelijken.