IO print t.b.v. Raspberry

Ik ben bezig om een IO printje te maken voor een Raspberry, en heb daarover meerdere vragen.

Als 1e wil ik er 4 digitale uitgangen op hebben, die liefst positief schakelen en denk aan een UDN2981, maar deze heeft 8 uitgangen.
Bestaat er een 4 kanaals versie van zo'n driver IC ?

Het is de bedoeling dat ik 5 volt uitgangen heb, die aangestuurd kunnen worden door 3,3 volt (Raspberry werkt met 3,3 volt)

benleentje

Golden Member

JE hoeft ze niet allemaal te gebruiken.

Hangt er vanaf wat je eisen zijn voor de uitgangen. Een UDN kan veel stroom leveren. Als je niet perse veel stroom nodig hebt kan je ook gewoon een logic level shifter gebruiken. Die werkt ook nog eens 2 kanten op.
Als je perse 4 wilt kan je ook een 4 voudige Opamp of beter comparator nemen. Een comparator is hier beter is sneller.

een 74HCT595 of varianten kunnen ook redelijk wat stroom leveren en daarmee kan je ook extra uitgangen creeren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Er bestaat een standaard digitaal bordje voor de raspi

De piface digital2:

Er bestaat een chinees cloontje van:
http://www.raspberrypiwiki.com/index.php/Raspberry_Pi_DIDO_Board

Arco

Special Member

Die UDN2981 is zinloos. Heeft een Vcesat van 1.7V. Daarmee kom je precies weer op... 3.3V!   :)
Je kunt 2 stuks TC4427 nemen, kunnen piek 1.5A leveren en zijn push-pull drivers...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij gebruik ik een 74HCT245 als levelshifter voor 3.3V->5V outputs. 8 stuks in 1 huisje. Geen fratsen. Heb je er maar vier nodig, dan maak je vier paartjes. inputs aan mekaar outputs aan mekaar en je hebt de dubbele drive capaciteit.

De "T" in "HCT" zorgt er voor dat het kantelpunt aan de ingang rond de 1.8V ligt. Prima in spec om aangestuurd te worden met 3.3V CMOS.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik ga mee met @benleentje: eerst weten wat er dient geschakeld te worden, m.a.w. hoeveel stroom er te leveren valt. Misschien zijn ook inschakelstromen relevant.

Verder lijkt het onwaarschijnlijk dat zelfbouw economisch verantwoord zou zijn, er is een ongelofelijk aanbod aan uitbreidingsbordjes. Alleen moet men ze weten te vinden, ze heten nl. niet meer "I/O bord" of "extension print" of iets dergelijks, nee ze zitten nu verstopt achter de camouflageterm "shield".

Natuurlijk kan men wel iets zelf maken, gewoon voor de pret of het leerproces, daar is helemaal niks mis mee.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zo'n (orginele) piface digital printje heb ik liggen, deze heb ik nog niet werkend omdat er bij het installeren van de software iets niet gevonden kon worden.
Ook heb ik meerdere Relais printjes voor de Raspberry liggen.

Het printje dat ik wil maken krijgt aansluitingen voor I2C, 1 Wire, 2 relais (230vac), ca. 4 digitale uitgangen (ca.200 mA per uitgang), ca. 4 digitale (galvanische gescheiden) ingangen (5..24vdc, waarbij per ingang een weerstand aangepast mag worden om de juiste ingangsspanning aan te kunnen.

Het was weer een hele tijd geleden dat ik een printje ontworpen had, dus een mooie gelegenheid om hier weer eens mee bezig te zijn :)

Wat is voor jou een "digitale uitgang 200mA"? Open collector? of push-pull?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Liefst een PNP uitgang, dus een positieve uitsturing.

Bestaat er wel een IC dat 4 open collectoren heeft, en die 200mA kunnen schakelen ?

ULN2003/2803 waarvan je een aantal uitgangen niet gebruikt? Of denk ik te simpel?

edit: Ik kan nog simpeler denken: 4 losse FETs

edit2: Als je toch graag high-side schakelt in plaats van low-side, dan heeft ST een hele range automotive drivers die niet erg duur zijn. Voor een 4-voudige driver kom je dan in de VNQ-serie terecht. Ik noem maar een VNQ7140 of zoiets. Krijg je er gratis allemaal beveiligingen en indicaties bij (kortsluitvast, overvoltage, undervoltage, temp. etc)

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 14 februari 2019 12:12:17 (57%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Bestaat er wel een IC dat 4 open collectoren heeft, en die 200mA kunnen schakelen ?

Met OC heb je meestal redelijke verliezen (doordat het darlingtons zijn). Met OD al een stuk beter.
Bijv. de L93PI: https://nl.mouser.com/ProductDetail/STMicroelectronics/L93PI?qs=vrHyyf…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

@Jochem: ULN2003/2008 'schakelen' naar GND. Vraag is dan waarom TS high side wil schakelen. Daar kan een reden voor zijn.

Is de UDN2981 nog gemakkelijk te vinden? Allegro maakt hem niet meer. De MIC2981 is dan wel een mogelijke vervanger.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Voor dit doel (van 3.3v naar 5v) heb je niets aan de UDN2981.
De Vcesat is 1.7v, dus kom je weer op 5 -1.7 = 3.3v aan de uitgang... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 februari 2019 13:24:24 schreef buckfast_beekeeper:
@Jochem: ULN2003/2008 'schakelen' naar GND.

Dat weet ik, het was een antwoord op TS z'n opmerking:

Op 14 februari 2019 10:55:20 schreef MMSoft:
Bestaat er wel een IC dat 4 open collectoren heeft, en die 200mA kunnen schakelen ?

@TS: is thru-hole een requirement? Ik was ervan uitgegaan van niet, omdat je het had over "een printje maken", maar gaatjesprint is ook een printje...

If you want to succeed, double your failure rate.

SMD mag ook.

Ik heb wel eens de ZXM61P03F gebruikt om iets te schakelen aan de positieve zijde.
Deze stuurde ik toen aan met 5 volt, maar nu heb ik maar 3,3 volt als aansturing, is dat voldoende denken jullie ?

Het is dus de bedoeling dat ik 5 volt (liefst aan de positieve zijde) kan schakelen, met een stuur signaal van 0/3,3v.

De 5 volt sluit ik aan op de Source, het stuur signaal (0/3,3v) rechtstreeks op de Gate, en de Drain is dan de uitgang waarop ik van alles op aan moet kunnen sluiten (Relais, LED's etc.) Max. 200mA.

Lijkt jullie dit een goede oplossing ?

https://www.voti.nl/docs/ZXM61P03F.pdf

Een simpele P-fet kan niet met z'n gate direct aan je rPi nee. Je zou hem een pull-up naar 5V kunnen geven, en dan laag trekken met je raspberry, maar die heeft geen 5V-tolerante outputs geloof ik dus dan zul je er nog weer een N-fet (of tor) tussen moeten zetten.

Er zijn een aantal alternatieven genoemd, een quad high-side switch heb je in vele soorten en maten en hoeft zelfs in automotive grade niet meer dan 2 of 3 euro te kosten. Ik neem aan dat het hobby is en dat er niet zo op de laatste euro gekeken hoeft te worden, maar er zijn absoluut ook goedkopere alternatieven.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Je kunt BISS transistors gebruiken. (eigenlijk een combinatie van een transistor en een mosfet. Zijn er tot 15A)
https://www.nexperia.com/products/bipolar-transistors/low-vcesat-biss-…
Die kun je aansturen als een transistor, en heeft de lage weerstand van een mosfet...
Q2 is de BISS transistor, Q1 is een level translator (bc850 o.i.d.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als het met goed verkrijgbare onderdelen kan dan gaat mijn voorkeur daar naar uit.
Als test ben ik nu even met een BS170 aan het testen.

Deze schakelt echter wel de negatieve zijde.

De 5 volt gaat naar de last, en de negatieve zijde van de last naar de Drain.
De Gate heb ik direct op een uitgang van de Raspberry zitten, en de Source zit met de GND verbonden.

Het werkt zo te zien nog niet eens zo verkeerd.

Wat is jullie mening hierover ?