Nieuwe slimme meter, aardlek tript

Beste mensen, een klant heeft het volgende probleem: nadat er een nieuwe
slimme meter is geplaatst, valt de aardlek steeds uit.
Is de slimme meter de oorzaak of is er een andere oorzaak?( toeval )

Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast mijn dank.

M vr groet,

max23

Sine

Moderator

De meter zit voor de aardlek.

Klinkt als een typisch gevalletje van er is aan X gewerkt dus probleem Y zal wel komen door werkzaamheden X.

die kans is groot inderdaad
maarja voor die 0,01% kans dat het wel een montagefout oid is. dien je eigenlijk wel het fatsoen te hebben om even te gaan kijken en jouw fouten uit te sluiten

Kan zijn dat de monteur de afgaande fase en nul heeft gedraaid. Echter was de aardfout daarvoor ook al aanwezig.

Alle afgaande groepen uitzetten en testen met groepen 1 voor 1 weer bijzetten.

kan best dat er iets aan het bakken is, draad niet goed vastgezet.

echter is de kans groter dat de spanning die eraf is geweest de reden is van de aardlek die uitvalt. hier zette die monteur alle aardlekken uit voor de hoofdschakelaar uitging. uren later bleek de koelkast niet te werken, omdat 1 aardlek nog steeds uitstond, die maar op een andere groep gezet.

begin eens met groepen uitzetten als de aardlek uit is gevallen, of is die meteen weer in te zetten na de uitval?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Is het toevallig een ISKRA 5.0 ?

Lijkt me sterk: de aardlekschakelaar zit achter de meter, wat daarvoor zit maakt niet zoveel uit.

Wat ik hier wel heb gemerkt is dat de intelligente meter (Landis+Gyr E350) een hogere weerstand heeft dan de oude mechanische meter die we eerst hadden.

Sinds we die nieuwe meter hebben knipperen de lampen in de kamer een beetje mee als de wasmachine, vaatwasser en wasdroger stroom verbruiken. Ik ken toevallig enkele andere, nieuwere L+G meters uit een project, daar zit een weerstand in waarover spanningsval gemeten wordt. Ik weet niet hoe de E350 werkt, welk meetprincipe.

Ik heb net contactloos de temperatuur van de meter gemeten: de bovenste helft is 32 graden. Dus hij wordt best wel warm.

Op 2 februari 2019 20:26:41 schreef Peter112:
Kan zijn dat de monteur de afgaande fase en nul heeft gedraaid.

Lijkt me sterk. Maar dat kan je zelf vrij eenvoudig controleren. Met een universeel meter fase en nul tegen aarde meten. Of anders met een door sommigen zo verfoeide spanningzoeker.

Maar zelfs al zouden fase en nul verwisseld zijn, dan nog kan een aardlekschakelaar daardoor niet trippen. Zoals anderen al opmerkten, de meter zit voor de aardlekschakelaar, en een aardlekschakelaar kijkt alleen naar wat er achter hem gebeurt.

Op 2 februari 2019 21:33:49 schreef KlaasZ:
[...]Lijkt me sterk. Maar dat kan je zelf vrij eenvoudig controleren. Met een universeel meter fase en nul tegen aarde meten. Of anders met een door sommigen zo verfoeide spanningzoeker.

Maar zelfs al zouden fase en nul verwisseld zijn, dan nog kan een aardlekschakelaar daardoor niet trippen. Zoals anderen al opmerkten, de meter zit voor de aardlekschakelaar, en een aardlekschakelaar kijkt alleen naar wat er achter hem gebeurt.

ligt er aan als het bestaande lek er al was, dam kan stekker omdraaien soms zorgen dat de aardlek wel of niet tript. In principe moet je het slechte apparaat dan repareren of vervangen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Door de slimme meter kan het niet komen.
Door de vervanging is niet helemaal voor 100% uit te sluiten, door een keer aan de draden te trekken zou er in je meterkast wat gebeurt kunnen zijn.
De kans hierop is uiterst gering.
Meeste kans is dat er al ergens een lek was dat net niet groot genoeg was om de aardlek te trippen, maar nu met al die nattigheid is dat de bekende druppel.
Nameten met een isolatieweerstandsmeter (zg Megger).

Wat is de nominaal verschilstroom van de aardlek die eruit gaat?
Is het een aardlek voor 1 groep, of voor meerdere groepen, of voor de hele installatie? Zitten er in de instakllatie nog meer aatrdleks, en gaan die wel/niet uit?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

in zo'n meter zitten wrs meetweerstanden, voor de kleine meters zal er geen stroomspoel inzitten. dwz, op de maximale vermogens die zo'n ding aankan is er meer spanningval als bij een oude meter. mij was hier ook al meer spanningsval opgevallen bij hoge lasten, maar was er nog niet mee bezig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Een foutdetectie van de ALS kan nooit door de meter komen.Al zouden er 10 meters voor zitten..Die Aardlek weet niet wat er voor hem gebeurd, die kijkt alleen maar naar de verliesstroom tussen de fase en de nul ACHTER de Aardlekschakelaar.Maar als fase en nul verwisseld zijn, ZOU het kunnen dat een of ander apparaat misschien meer lek heeft tussen wat nu de fase is, en de aarde.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Conclusie: eerst controleren of fase en nul goed zitten, en daarna het lek zoeken.

dat kan wel degelijk, een rotte verbinding in de voeding kan wel degelijk een aardlek laten trippen. echter is dat doorgaans aan de verlichting dan wel te zien dat er iets gaande is.

evengoed denk ik eerder dat er iets anders gaande is, buitenlamp volgelopen, grondkabel rot, dakfan met ijs in de aansluitdoos enz..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 3 februari 2019 08:59:57 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die moet je even uitleggen Testman. Hoe kan een rotte voeding voor de aardlek de aardlek doen trippen?

Spanning staat en stroom gaat!
Anoniem

Een differentieelschakelaar tript zoals de correcte naam al aanduidt enkel als er een verschilstroom is tussen de in en uitgaande stromen.
In principe kan een fout voor de schakelaar dus geen invloed hebben.
Tenzij misschien als de aansluiting echt los zou zitten en vonkt.
Het gedrag van surgepulsen is moeilijk te voorspellen.
Maar dan zou het zo flagrant zijn dat je dat direct zou merken.

Ik meen dat je de slimme meter als oorzaak praktisch volledig kunt uitsluiten.

Ik neem aan dat als je het over een klant hebt dat je dan geen bakker bent,maar elektrotechnieker en een aardlekprobleem moet kunnen oplossen.
Dat kan als het niet de hele tijd voorkomt lastig en tijdrovend zijn.
Ik zou de aardlek uitschakelen en de weerstand meten tussen de fase en aarde, Als het flagrant is kun je dat wel met een universele meter. Als een aardlek tript heb je een weerstand van minder dan 7,5 kOhm. In veel gevallen heb je zelfs geen megger nodig om dat vast te stellen.
En dan één voor één de zekeringen onderbreken en vervolgens de verbruikers op het verdachte circuit.

Op 2 februari 2019 23:13:01 schreef testman:
in zo'n meter zitten wrs meetweerstanden, voor de kleine meters zal er geen stroomspoel inzitten. dwz, op de maximale vermogens die zo'n ding aankan is er meer spanningval als bij een oude meter. mij was hier ook al meer spanningsval opgevallen bij hoge lasten, maar was er nog niet mee bezig.

Ik denk eerder een hall effect stroomtrafo, anders moeten het wel hele dikke weerstanden zijn als je een kortsluiting maakt en even 200A er door heen jaagt om de de automaat af te laten vallen.

de shunt in zo'n ding kan een hele lage weerstand hebben, echter zit je met de teruglevering op die meter. met een simpel systeem zou alleen je verbruik teruglopen bij terugleveren, die slimme meters meten in en uitgaande stroom, dat is minder makkelijk meten.

het is een bekend gegeven dat bij sluiting in jouw huis, je ook de aardlek bij de buren kunt laten trippen, hangt van wat variabelen af, als stelsel en aarding. dat gebeurt vaker, en het enige wat die huizen gemeen hebben is dat de voeding vanuit de straat komt vanuit dezelfde kabel.

als de straatkabel sluiting krijgt tussen aarde en fase, doet je aardlek niks meer, immers hangen die voor de aardlek al aanelkaar. een rotte aarding van je huis icm meegeleverde aarde via de netbeheerder kan dat veroorzaken. testknop werkt wel maar je merkt dat wel via kranen ed in huis.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als het door meter wisseling komt zie ik twee mogelijkheden;
1 De a.l.s is een alamat en de nul en een fase zijn verwisseld in een drie fasen aansluiting waardoor de belasting een factor 3 omhoog is gegaan .
2 De monteur heeft het test knopje ingedrukt en komt niet meer terug.
Bij 1 zal er inmiddels het een en ander zijn overleden

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

De praktijk is weerbarstiger dan de theorie. Het komt voor dat als er in de straatkabel iets zit te rotten, een aardlek kan trippen. Zelf meegemaakt, ook collega's die ik er wel eens naar gevraagd heb. Die hebben op zo'n moment hele andere dingen aan hun hoofd, afspraken in SLA's halen enzo.
De door mij genoemde meter heeft een bepaald type kooiklemmen, en daar gaat 't wel eens mee mis. Bij Stedin is er, al weer wat maanden geleden, een Incident Alert uitgegaan naar de metermonteurs, let goed op dat de klemmen goed vastzitten bij dit type meter.
That's all.

Op 3 februari 2019 11:12:16 schreef testman:
de shunt in zo'n ding kan een hele lage weerstand hebben, echter zit je met de teruglevering op die meter. met een simpel systeem zou alleen je verbruik teruglopen bij terugleveren, die slimme meters meten in en uitgaande stroom, dat is minder makkelijk meten.

Wordt softwarematig opgelost. Zo slim is die meter wel.

...als de straatkabel sluiting krijgt tussen aarde en fase, doet je aardlek niks meer, immers hangen die voor de aardlek al aanelkaar.

Klopt. Dan heb je ook geen spanning in huis.

Anoniem

De monteur heeft het test knopje ingedrukt en komt niet meer terug.

Waarna de monteur zich helemaal van niks bewust huiswaarts keert ???

Het komt voor dat als er in de straatkabel iets zit te rotten, een aardlek kan trippen.

......let goed op dat de klemmen goed vastzitten bij dit type meter.

Hoe veroorzaakt dit een verschilstroom in de diff OF hoe veroorzaakt dit een storing die het tripmechanisme activeert zonder dat er een verschilstroom is?

mvdk

Golden Member

Op 3 februari 2019 13:04:24 schreef anoniem015:
[...]Hoe veroorzaakt dit...

Op 3 februari 2019 11:45:41 schreef mvdk:
De praktijk is weerbarstiger dan de theorie.

Maar ik denk dat 't geen kwaad kan om die aardlekschakelaar maar gewoon te vervangen. En verder, als de netbeheerder een nieuwe meter heeft geplaatst, eens even twee grote verbruikers aansluiten in huis, en even voelen bij de meter bij het aansluitdeksel of er niet iets warm word.
Kan nooit kwaad. Vertrouwen is mooi, controleren is beter.

Een idee: Bij een klassieke meter gaat de stroom door spoelen. dit filter (en reduceert) ook de hogere harmonischen stroom veroorzaakt door bvb schakelvoedingen en hun netfilters. Een slimme meter heeft geen spoelen meer voor de stroom en als er veel prut op de lijnen zit kan dat het kleine verschil maken.

Anoniem

De praktijk is weerbarstiger dan de theorie.

Voor elk gebeuren in de praktijk is er een theorie ;-)