Hanglamp met 9 led's en twee transfo's flikkert af en toe

Beste forumleden,

Ik heb een hanglamp met 9 led's van 6 Watt.
Er zijn twee ledtransfo's, type MULTIDIM IDM 038542
Op een tranfo hangen 4 led's van 700mA, op de ander 5 dezelde led's
De transfo's hangen parallel en worden gedimd door een NIKO led-dimmer 310-02800 die voorgeschreven is door de lampfabrikant.
Nu gebeurt het regelmatig dat er een flikkering van het licht is, maar meestal enkel bij dimmen, wat zeer ambetant is.

Waar moet ik zoeken voor een oplossing?

Bijkomende vraag: mogen die led's ook op de 500 of 350 mA uitgang aangesloten worden voor minder sterk licht of is dat helemaal fout?

Dank!

Probeer eens een enkele dimmer.
Probeer een 10~25 Watt gloeilamp parallel (daar kan je later een echte weerstand voor kopen).

Ja minder mA mag, maar dan verlies je wel het helderste branden.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op zaterdag 2 februari 2019 22:14:52 (15%)

dat knipperen bij dimmen op gezette tijden is een bekend probleem, komt door TF signalen op het net waar de dimmer op reageert. wil je er vanaf komen, gooi de dimmer eruit en zet een schakelaar ertussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kan het kwaad dat de twee transfo's niet gelijk belast zijn, kan dat onderling storen of denk ik te ver?

nee maakt niet uit, is genoemd probleem, hou maar in de gaten, het zijn vaste tijden dat het licht knippert..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kan het kwaad dat de twee transfo's niet gelijk belast zijn, kan dat onderling storen of denk ik te ver?

Met een enkele dimmer aangesloten is er eentje waarbij het niet flikkert (misschien toevallig) en de andere wel.
Ik kan er niet echt een patroon in vinden.

Als ik de verlichting in de keuken aandoe, ook met elektronische transfo, dan komt er meestal een dipje in het licht van de hanglamp. Maar dat is vrij logisch. Maar het flikkeren dat ik bedoel zijn vrij veel heel korte pulsjes achter elkaar, en dan is het weer even over.

Ik heb wel de indruk dat het minder is als de netspanning wat lager is, onder de 225 Volt.

Anoniem

Op 2 februari 2019 21:57:37 schreef Rikelectriek:
worden gedimd door een NIKO led-dimmer 310-02800 die voorgeschreven is door de lampfabrikant.

In deze handleiding https://www.niko.eu/nlbe/artikel/310-02800 staat de waarschuwing voor storingen door stuursignalen over het net en dat deze dimmer geschikt is voor Philips ledarmaturen.
Haal dimmer er tussen uit en kijk of het flikkeren weg blijft.
Zoja dan mag je de fabrikant laten weten dat zijn voorgeschreven dimmer niet werkt! ;-(

Edit:
In deze datasheet https://octopart.com/idm038542-ist-19757436 wordt dimmer Niko 310-02700 aanbevolen voor uw transfo's !!! :+

dit probleem is in deze regio een bekend iets, mensen met een middenklasser aan knx installatie in hun huis hebben er ook last van, en het is amper goed weg te krijgen. bekend is dat de mate van dimmen vaak bepalend is mbt het knipperen. met dimmer ertussen, maar op vol open heb je er geen last van doorgaans.

iets wat wel werkt is een dimmer nemen die de driver in de DC zijde dimt, echter heb je dan een extra doosje in de lamp nodig, want dat kan bij deze driver niet.

hier zit een 24V voeding met 24V dimmers ertussen, die hebben er geen last van. het is met primair dimmen een probleem. de TF pulsen veroorzaken nuldoorgangen waar de dimmer op reageert. er kan een filter voor, maar die is regio afhankelijk, de frequentie staat op de TF ontvanger van je meter, als je een dag en nacht tarief hebt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de antwoorden.
Ik ga verder met testen zonder dimmer en eventueel met de 310-2700.