2 problemen met een Solina String Ensemble serie 7 of MKII

Allereerst even kort over mezelf: Ik heb lang geleden MTS elektronica gedaan, maar de echte parate kennis daarvan is ene beetje weg gezakt. Toch kan ik nog wel schema's lezen, solderen en de-solderen en foutzoeken lukt over het algemeen wel aardig in analoge schakelingen.

Maar nu zit ik met het volgende probleem:
Ik ben al een tijdje aan het meten aan een Solina String Ensemble Serie 7 (of MKII). Het probleem waar ik niet uitkom, is het feit dat alle D# noten het niet doen. Inmiddels heb ik alle CD4029BE Ic's op het divider board vervangen, maar zonder resultaat. De schema's zijn voor een groot deel hand getekend en daar kom ik net niet helemaal uit.

Daarnaast doet de contrabas/cello sectie niks. Ze zijn wel aan te schakelen, maar de klank is niet te horen.
Ik ben op zoek naar de gouden tip; hoe en waar meet ik de oorzaak van de ontbrekende D#? En waar stagneert de klankgenerator van de contrabas/cello?

Zelfs het proberen te volgen van signalen van de D# in vergelijking met goed werkende toetsen geeft geen duidelijk resultaat in waar het signaal stagneert. Mijn hoop is dat er iemand is die dit probleem vaker bij de hand heeft gehad en vrij makkelijk kan aanwijzen op welke manier dit op te lossen is.

Voor wie met me mee wil kijken, hier de link naar het schema dat ik kon vinden (weliswaar van het serie-8-model, maar in grote lijnen gelijk aan serie-7:
https://1drv.ms/b/s!ApsGoGUkjSjModxaJoeVxvidEkiUqQ

Hallo Gert-Jan,

Als ook de de allerhoogste D# het niet doet, dan is hoogst waarschijnlijk IC6 , de Top Octave Synthesizer defect. Dit is een TMS3616. Die is via Ebay nog wel te koop, maar kost € 25,00 + € 8,00 verzending.
Als het inderdaad deze IC is, dan heb ik wel een vervanger hiervoor uit een dr. Bohm orgel. Alleen zitten de tone outputs op andere pins van het IC. Maar daar kan een verloop printje voor gemaakt worden.

mel

Golden Member

Waarschijnlijk is het een ander probleem.De bassectie doet het ook niet.
Eminent heeft het zo leuk gemaakt, dat je er zonder schema bijna niet meer uitkomt.
Ik ben eens 2 dagen aan het zoeken geweest naar een ic van 50 cent...
Schema vragen bij Eminent, denk ik.
Het is een soort matrix, die de registers schakelt en dan de tonen..
Als je het eenmaal weet, is het simpel, maar zonder schema...

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 3 februari 2019 14:38:28 (20%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 3 februari 2019 14:35:17 schreef mel:
Waarschijnlijk is het een ander probleem.De bassectie doet het ook niet.
Eminent heeft het zo leuk gemaakt, dat je er zonder schema bijna niet meer uitkomt.
Ik ben eens 2 dagen aan het zoeken geweest naar een ic van 50 cent...
Schema vragen bij Eminent, denk ik.
Het is een soort matrix, die de registers schakelt en dan de tonen..
Als je het eenmaal weet, is het simpel, maar zonder schema...

Met een scope zie je vlugger waar het signaal stopt
Ik weet niet wat voor orgel het is, maar zit er een top octaafdeler in, dan kun je daar eerst op de uitgangen kijken, die deler werkt nl altijd. Is het orgel voor die tijd, dan heb je losse oscillatoren, waarvan er een zijn diensten gestaakt kan hebben.
Is het echt een uP synthesizer, dan heb je waarschijnlijk toch wel schema's en een scope nodig.

@buzzy,

Als je het schema en mijn antwoord had bekeken, dan had je gezien dat er een Top Octave Generator in een Solina String Ensemble zit !!

Bedankt voor de reacties! Ik ga mijn zoektocht concentreren rond IC6. En als die het is, dan maar op zoek naar een vintage exemplaar daarvan.

Het probleem met het contrabas/cello gedeelte lijkt los te staan van de basis divider en is voor een groot deel opgebouwd op de print waar ook de voeding op zit.

Met jullie support ga ik vrolijk verder!