cmos oscillator

Hallo allemaal. Ik probeer met behulp van een CD4052 multiplexer een schakeling te maken die het mogelijk maakt om met pulsen op de a/b ingangen van de CD4052 de condensator en variabele weerstand combinatie van een CD40106 schmitt trigger oscillator te wisselen. Ik heb de volgende opstelling uitgeprobeerd op mijn breadboard maar het werkt niet. Wie kan me uitleggen waarom?

Een CMOS oscillator maak je gewoonlijk niet uit een multiplexer ic, al zou dat vermoedelijk wel kunnen maar ik weet niet hoe.
Die 4052 is daar niet voor bedoeld, maar voor heel andere dingen..
Zoals ik altijd een generatortje bouwde was op deze manier:

https://www.google.com/search?q=cmos+oscillator&tbm=isch&source=univ&c…

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 4 februari 2019 19:41:13 schreef estebandito:
...om met pulsen op de a/b ingangen...

A en B moeten een logisch niveau hebben.
In uw geval A is nul of één naargelang je de bovenste of onderste RC combinatie kiest. B moet daarbij laag zijn.

Werkt uw schakeling zonder de 4052?

Je kan ook 2 aparte oscillators maken, met buffertrap zoals hierboven, en daarna de 4052 ingaan.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
fatbeard

Honourable Member

Het idee (oscillator met schakelbare R/C tijd) is wel aardig en zóu moeten werken, al ontstaat er door de aan-weerstand wel een beperking in de maximale weerstands- en condensatorwaarde. Misschien is de inhibit ingang verkeerd (of niet) aangesloten?

Een 4052 heeft trouwens een nogal hoge aan-weerstand, helemaal bij lage voedingsspanning. Ook is die niet bepaald lineair te noemen (raadpleeg de datasheet).
Er zijn betere (lees: lineairder met lagere aan-weerstand) muxen te vinden, o.a. van Maxim.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Schakeling moet gewoon kunnen werken.
Wat zijn de weerstandswaarden en condensatorwaarden in het schema en op welke voedingsspanning draait het stelsel?
De 'A' en 'B' signalen moeten wel schoon zijn en de frequentie moet veel lager liggen dan de frequentie van de 40106-oscillator.

PS:
Je hoeft niet weerstand en condensator om te schakelen met de 4052.
Je kunt ook alleen de weerstand omschakelen, dus één condensator gebruiken. Die sluit je rechtstreeks aan op de uitgang van de 40106. En je gebruikt (max) 4 (instelbare) weerstanden en die sluit je aan tussen de condensator en de X-ingangen. De Y-in en uitgangen gebruik je niet.

Ik weet inmiddels wat het probleem is: de transistoren in de CMOS 5052 IC. Het datasheet stelt de chip voor als een aantal simpele poorten, maar de werkelijkheid is complexer. De chip verwacht als ik het goed begrijp voltages, geen currents om door te sluizen.
Dank voor de reacties!

Dat vind ik geen bevredigende verklaring. Spanning en stroom zijn aan elkaar gelinkt dmv de Wet van Ohm. Een IC verwacht helemaal niet een van beide, het is altijd een combinatie.
Ik zou het eerder zoeken in de aan-weerstand (zoals genoemd), of het spanningsnivo van de mux in/uitgangen. Of anders gewoon de scoop erop houden :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein