bipolaire blusdiode

Op een site over electrische deur openers kom ik de term "bipolaire blusdiode"
Hoe werkt dat? Een blus diode over een relaisspoel begrijp ik wel maar bipolair?

Ha pa3dsc,

Een TVSje of twee zeners bipolair geschakeld.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Pas op: TVS (transient voltage suppressor diodes) bestaan in unipolaire en bipolaire uitvoeringen; de bipolaire werkt in beide richtingen als een TVS, die dus in geleiding gaat bij een bepaalde spanning, terwijl de unipolaire TVS alleen in sperrichting als TVS werkt, en in de forward bias richting als diodes; dat lijkt dus op het gedrag van een zenerdiode.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Meeste bipolaire tvs zijn herkenbaar doordat ze geen streep hebben. (de unipolaire wel). Maar dat is geen wet: sommige bipolaire hebben wel een streep.

@SparkyGSX ↓ : ehh, klopt.... :o (aangepast)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Eh, juist andersom, lijkt me; hoe zou je anders weten in welke oriëntatie de unipolaire TVS geplaatst moet worden?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Andersom. ... Sparky is sneller.

Ik had een ontwerp waarbij ik een unipolaire wilde gebruiken. Bij het bestllen perongeluk de bipolaire besteld. Dan kan je dus het streepje niet vinden als je ze gaat bestukken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 4 februari 2019 20:24:57 schreef pa3dsc:
Op een site over electrische deur openers kom ik de term "bipolaire blusdiode"
Hoe werkt dat? Een blus diode over een relaisspoel begrijp ik wel maar bipolair?

Een deuropener werkt toch op wisselspanning? Vandaar....!
In feite is het een diac.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Niet helemaal.
Een diac slaat door als de spanning over de diac hoger wordt als de doorslagspanning. De diac wordt dan een 'kortsluiting'.
Een TVS begrenst de aangelegde spanning tot de voor hem geldende 'zenerspanning'.

Niet helemaal toch? Ik dacht dat de spanning over een DIAC na het doorslaan was wat daalde, maar tot grofweg driekwart van de doorslagspanning, niet tot (bijna) 0V.

Een TVS is specifiek gemaakt om in korte tijd onvoorstelbaar veel energie te absorberen, en ontzettend snel aan te spreken. Een typische reactietijd is in de orde van 1ns, en een exemplaar van een middenmaatje SMD diode kan kortstondig 2-3kW absorberen.

Extreme exemplaren, zoals de LTKAK10 serie van Littelfuse kunnen 10kA absorberen (8/20us puls), met een spanning van 60-90V; dat is dus 600-900kW, in een SMD component!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Volgens Philips slaat de BR100 door bij max 36V en de houdspanning is onder bepaalde omstandigheden 7V. Diacs hebben kennelijk een relatief hoge interne weerstand.

Arco

Special Member

Bij zware belasting wordt er vaak een TVS + varistor gebruikt.
De TVS omdat die heel snel is, en daarna neemt de varistor het over omdat die beter is in verwerken van vermogens...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco, is het niet omgekeerd?
Mijn ervaring zegt dat als een TVS een puls krijgt die over zijn specificaties gaat, in een sluiting overgaat, de dice smelt en vormt een sluiting.
Een varistor hersteld als je er niet tever overgaat of springt in stukken.

De vergelijking met een diac is nog zo erg niet als het verkeerd loopt, als het maar kleine pulsen zijn waar de TVS van herstelt gaat de vergelijking niet meer op.

LDmicro user.
Arco

Special Member

@Arco, is het niet omgekeerd?

Nee,

Een grote varistor(MOV) kan goed redelijke vermogens wegstoken, maar reageert traag. Een TVS reageert snel, maar kan dit niet lang volhouden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dus dan mik je met de TVS op een ingrijp-spanning boven waar de VARISTOR begint te werken. Mee eens?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Kan voor beiden hetzelfde zijn, omdat de breakdown voltages niet gelijk zijn.
(de grafieken verlopen ook heel anders)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com