Low Budget Tesla Coil & tunen ervan

Niet goedkoop inderdaad, maar dan wil je ook geen andere meer.

Die kan en doet alles waar je juist naar op zoek bent.
Inderdaad zelf doen is leuker, leer je meer van.

Je zal dus met trial en error moeten uit vinden waar het precies fout gaat in de experimenten.
Verbindingen zo kort mogelijk houden is zeer zeker van belang.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 12 mei 2019 18:49:42 (11%)]

Why o why does Macbook ALWAYS DIE?

Bijna alles ;)

Ik probeer hem zo te bouwen dat de vonk nog aan te raken is zonder pijn te doen.

Zoals ik hem nu gebouwd heb kietelt hij een beetje.

Maar even terug naar de bobine.
Welk formaat condensator zou ik daar bij moeten kunnen gebruiken?

Have fun in this life!

Op 12 mei 2019 17:38:22 schreef Freakert:
Ik heb nu een bobine van mijn motor waar ik wat mee aan het stoeien ben om er een Teslacoil voeding van te maken.
Deze aangesloten op de driver uit de post van 1 maart.

[bijlage]

Ik loop alleen tegen het probleem aan dat als ik er een condensator bij aan hang, er geen vonk meer door de sparkgap gaat. Zodra de condensator ontkoppelt word is de vonk weer terug.
Ik heb het geprobeert met condensatoren van ongeveer 2.4uF en 2.99uF (volgens de calculator op classictesla site)

Wat doe ik deze keer verkeerd? :D

Ps: De zvs driver wil het ook nogsteeds niet doen

Een condensator heb je helemaal niet nodig, maar een onderbreker (interupter). Als je een condensator zou gebruiken heb je aan een kleine capaciteit genoeg, hooguit enkele nano Farad.
Maar vergeet niet dat dit condensatoren voor 15kV zijn, die zal je echt niet kunnen vinden, zelf maken is dan de enigste optie.

"tijd is relatief"

Misschien is zo een oude auto bobine ook wel geschikt voor wat experimenten.

Why o why does Macbook ALWAYS DIE?

Ik ben inderdaad van plan om de condensator zelf te maken.
Met de calculator van classictesla bekijk ik wat ik ongeveer maak.
Maar misschien weet iemand wat voor waarde ik ongeveer moet hebben.

Ik zal eens verder zoeken naar wat een interruptor inhoud.

Ik was van plan om met een spark gap te gaan werken zoals ik bij de flybacks ook doe. Maar dit gaat dus niet werken?

Op 12 mei 2019 20:05:54 schreef CrossFireX:
Misschien is zo een oude auto bobine ook wel geschikt voor wat experimenten.

Ik ben nu dus met een motor bobine bezig, had ik liggen, dus daar ff mee klooien :)

[Bericht gewijzigd door Freakert op 12 mei 2019 22:00:48 (26%)]

Have fun in this life!

Tis nu donker, dus ff wat fotos geschoten van het resultaat tot nu toe :)

Have fun in this life!

https://youtu.be/M-gPrbEkkhE

In afwachting van het onweer zelf maar bliksem maken :+

Have fun in this life!

Dus uiteindelijk is het toch gelukt?
Proviciat!

En wil je ons vertellen waar dat nu aan lag?

"tijd is relatief"

Hij heeft het eigenlijk altijd al gedaan hoor.

Op een gegeven moment met de 1e setup alleen een keer gehad dat ik de spark gap wat dichter op elkaar moest zetten. Ik gok door weggebrande punten waar de spark op overslaat.

Nu een iets grotere flyback er op zitten, 4 condensators in serie, spark gap met ronde punten(dopmoeren) en de primary met 8 turns teruggezet.

Na een laagje epoxy omdat de vonken echt overal heen en weer sloegen is dit het resultaat.

ZVS driver doet het alleen nogsteeds niet, maar daarvoor zijn er nog diodes onderweg vanuit china om verder te proberen.

[Bericht gewijzigd door Freakert op 5 juni 2019 22:59:08 (15%)]

Have fun in this life!