Low Budget Tesla Coil & tunen ervan


Ledlover

Golden Member

Op 23 maart 2019 17:41:32 schreef Freakert:
Heb je een linkje naar zo'n scope?
Als ik google zie ik alleen bedragen van honderden euros voorbij komen.

Die moet je ook niet op Google zoeken, maar tussen de Vraag en Aanbod hier, op scholen en universiteiten met de vraag 'hebben jullie nog oude meetapparatuur die jullie weg gaan gooien', bij de lokale zendamateur-avonden en ten slotte op Marktplaats.nl/tweedehands.nl/tweedehands.be

Mijn 2 kanaals, 150MHz scope heb ik van een vriendelijke mede CO'er gekocht voor slechts 25 euro. Daarvoor had ik een 1 kanaals 15MHz Philips scoopje, dat ik gratis had gekregen.
Ook heb ik eens een 10MHz buizenscope gevonden op een rommelmarkt voor een tientje. Werkte ook nog. Zeker met hoogspanning is een buizenscope robuuster.

Linkjes:
https://link.marktplaats.nl/m1382420486

https://link.marktplaats.nl/m1381328449

https://link.marktplaats.nl/m1387676377

Op 23 maart 2019 19:27:01 schreef maartenbakker

P.S. Die solderingen kunnen een stuk netter, maar ik zie ook niet direct iets loszitten.

Sommige componentjes zijn idd los geweest en daar word het bij mij nooit mooier van.
Moet nog eens een nieuwe desolder zuiger halen om de oude tin weg te kunnen zuigen.

Kit werd gelevert met 2x irf530n ipv 1x irf530n en 1x tip41 wat op pcb staat.

Naderhand een tip41c gehaald en daarmee werkt het nu op de muziek na.

Kan er wat beschadigd zijn door met 2x irf530n even aan te hebben gestaan?

Thx ledlover, ik zal daar ook eens zoeken

Have fun in this life!
maartenbakker

Golden Member

Oude tin wegzuigen hoeft niet. Gewoon even laten doorvloeien. Als er teveel tin opzit kun je het tijdens het doorvloeien gewoon op je bout laten lopen.

Je zou eens kunnen testen of de IRF530 in kortsluiting ligt. Dan gaat hij wel aan maar kan niet worden gemoduleerd.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoe kan ik dat het beste testen?

Edit: irf530 omgewisseld met de andere uit de kit, maar geen verschil.

Edit 2: dit gebouwd, zodra ik de oranje draad met de middelste pin verbind gaat ledje branden, lijkt me goed dus. Alleen brand het ledje feller zonder de irf530 ertussen.

Edit 3: Ik denk dat het misschien toch aan de audio bron kan liggen. De discman slaat afentoe op hol, een van de telefoons stoort nu heel erg via audio en de andere doet niks meer op de rechter audioka t( de kant die gebruikt word) Of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn waardoor dit gebeurt is?

[Bericht gewijzigd door Freakert op 25 maart 2019 12:29:26 (34%)]

Have fun in this life!

Na het falen van de Aliexpress coil zelf weer wat gemaakt.

Deze keer aan de hand van dit schema:

Maar ik krijg hier met de genoemde materialen geen leven in.
Ik gebruik een klein lampje wat bij de Alicoil zat om te testen.

Vervang ik de 2n2222 door een Tip35c dan werkt het ineens wel (ja, ik heb gelet op andere pinout :) )
Hiermee licht een 15w tl buisje zelfs op.

Ik heb de boel zo aangesloten met de 2n2222:

En zo met de Tip35c:

Met mijn beperkte electrotechnische kennis kom ik er niet uit wat hier fout gaat.

Have fun in this life!
Ledlover

Golden Member

Je bent bezig met hoogfrequent. Dat houdt niet van lange draden. Soldeer alles eens op wat experimenteerprint (of 'dead bug' op onbewerkte print), en houd die verbindingen kort.

Ik heb het zo ook al ingebouwd in een behuizing met een spoel met het juiste aantal wikkelingen en alles direct op elkaar gesoldeert:

Ook hier gebeurt helemaal niks.

Maar degene die ik gemaakt heb met de Tip35c doet het dan weer wel:

Ik begin te twijfelen aan de 2n2222, maar lijkt me sterk dat ze allemaal kapot zijn.

Have fun in this life!
maartenbakker

Golden Member

2N2222 is absoluut ongeschikt. Daar hoort een vermogenstransistor in.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah, duidelijk.

Nog aanraders?

[Bericht gewijzigd door Freakert op 13 april 2019 22:31:09 (42%)]

Have fun in this life!

Volgende domme vraag :) :

Voor de teslacoil uit de 1e post heb ik dit schema van een ZVS driver gevonden en nagebouwd, alleen dan met irfp460:

Als ik hier nu 12v op aansluit worden de irfp460 goed warm, maar gebeurt er verder eigenlijk niks.

Wie kan mij vertellen waarom er niks gebeurt en hoe ik dat evt op kan lossen?

(Ik weet dat rode en zwarte draad aan voedingzijde verkeerde kleur hebben, zijn echter wel goed aangesloten)

Edit:
1e foutje al herstelt, fast diodes gaan op de foto naar verkeerde irfp460.
Probleem is echter nog niet opgelost

Edit2:
Als ik 12v aansluit gaat er 10A lopen en de irfp460 worden beide flink warm. De inductor warmt lichtjes op.
Morgen ga ik iets dikker draad proberen, weet anders ook niet wat ik nog kan doen, volgens mij zit alles echt goed aangesloten.

Help

[attachment=5]

Edit3:
Snap er geen k*t meer van, zouden de irfp460 gewoon kapot zijn ofzo?

Have fun in this life!

Ik heb nu een bobine van mijn motor waar ik wat mee aan het stoeien ben om er een Teslacoil voeding van te maken.
Deze aangesloten op de driver uit de post van 1 maart.

Ik loop alleen tegen het probleem aan dat als ik er een condensator bij aan hang, er geen vonk meer door de sparkgap gaat. Zodra de condensator ontkoppelt word is de vonk weer terug.
Ik heb het geprobeert met condensatoren van ongeveer 2.4uF en 2.99uF (volgens de calculator op classictesla site)

Wat doe ik deze keer verkeerd? :D

Ps: De zvs driver wil het ook nogsteeds niet doen

Have fun in this life!

Wel... Zo te zien heb je last van dit syndroom...

Je springt van de hak op de tak, vooral rustig blijven!

Werk eerst eens iets af en zoek zorgvuldig uit waar de fout is.
Op deze manier kan niemand je hier mee helpen, want als er advies komt ben je al weer bezig met iets anders.
Zo leer je ook helemaal niks op deze manier. Werkt het niet onmiddellijk? OK in de bak en iets nieuws, dat schiet ook niet op natuurlijk.

Why o why does Macbook ALWAYS DIE?

Haha, leuke strip :)

Maar zo erg ben ik dan nog net niet.

De coil uit de 1e post werkt gewoon nog, maar daar ben ik idd nog wel wat mee aan het expirimenteren om het een en ander bij te leren en proberen zo groot mogelijke vonk te krijgen.
Daar hoort het proberen van verschillende drivers bij vind ik.

De kleintjes zijn netjes afgewerkt en staan mooi te pronken op de kast :D

Have fun in this life!

Hier al eens gezien?
Kan je beslist veel van leren!
Deze man werkt ook met allerlei tesla coils.

https://www.youtube.com/watch?v=f2biiEgIsF0

https://www.youtube.com/watch?v=Og9j5Wk0Di4

Hier vind je de beste Tesla coils beschikbaar!

https://onetesla.com/

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 12 mei 2019 18:28:10 (16%)]

Why o why does Macbook ALWAYS DIE?

Die heb ik gezien ja.
Zijn andere filmpjes ook, leuk kanaal.

Maar schrok beetje van de prijs van dat ding XD
Daar kan ik wel 20 of meer van die coils van bouwen die ik nu heb ;)

Have fun in this life!

Niet goedkoop inderdaad, maar dan wil je ook geen andere meer.

Die kan en doet alles waar je juist naar op zoek bent.
Inderdaad zelf doen is leuker, leer je meer van.

Je zal dus met trial en error moeten uit vinden waar het precies fout gaat in de experimenten.
Verbindingen zo kort mogelijk houden is zeer zeker van belang.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 12 mei 2019 18:49:42 (11%)]

Why o why does Macbook ALWAYS DIE?

Bijna alles ;)

Ik probeer hem zo te bouwen dat de vonk nog aan te raken is zonder pijn te doen.

Zoals ik hem nu gebouwd heb kietelt hij een beetje.

Maar even terug naar de bobine.
Welk formaat condensator zou ik daar bij moeten kunnen gebruiken?

Have fun in this life!

Op 12 mei 2019 17:38:22 schreef Freakert:
Ik heb nu een bobine van mijn motor waar ik wat mee aan het stoeien ben om er een Teslacoil voeding van te maken.
Deze aangesloten op de driver uit de post van 1 maart.

[bijlage]

Ik loop alleen tegen het probleem aan dat als ik er een condensator bij aan hang, er geen vonk meer door de sparkgap gaat. Zodra de condensator ontkoppelt word is de vonk weer terug.
Ik heb het geprobeert met condensatoren van ongeveer 2.4uF en 2.99uF (volgens de calculator op classictesla site)

Wat doe ik deze keer verkeerd? :D

Ps: De zvs driver wil het ook nogsteeds niet doen

Een condensator heb je helemaal niet nodig, maar een onderbreker (interupter). Als je een condensator zou gebruiken heb je aan een kleine capaciteit genoeg, hooguit enkele nano Farad.
Maar vergeet niet dat dit condensatoren voor 15kV zijn, die zal je echt niet kunnen vinden, zelf maken is dan de enigste optie.

"tijd is relatief"

Misschien is zo een oude auto bobine ook wel geschikt voor wat experimenten.

Why o why does Macbook ALWAYS DIE?

Ik ben inderdaad van plan om de condensator zelf te maken.
Met de calculator van classictesla bekijk ik wat ik ongeveer maak.
Maar misschien weet iemand wat voor waarde ik ongeveer moet hebben.

Ik zal eens verder zoeken naar wat een interruptor inhoud.

Ik was van plan om met een spark gap te gaan werken zoals ik bij de flybacks ook doe. Maar dit gaat dus niet werken?

Op 12 mei 2019 20:05:54 schreef CrossFireX:
Misschien is zo een oude auto bobine ook wel geschikt voor wat experimenten.

Ik ben nu dus met een motor bobine bezig, had ik liggen, dus daar ff mee klooien :)

[Bericht gewijzigd door Freakert op 12 mei 2019 22:00:48 (26%)]

Have fun in this life!

Tis nu donker, dus ff wat fotos geschoten van het resultaat tot nu toe :)

Have fun in this life!

https://youtu.be/M-gPrbEkkhE

In afwachting van het onweer zelf maar bliksem maken :+

Have fun in this life!

Dus uiteindelijk is het toch gelukt?
Proviciat!

En wil je ons vertellen waar dat nu aan lag?

"tijd is relatief"

Hij heeft het eigenlijk altijd al gedaan hoor.

Op een gegeven moment met de 1e setup alleen een keer gehad dat ik de spark gap wat dichter op elkaar moest zetten. Ik gok door weggebrande punten waar de spark op overslaat.

Nu een iets grotere flyback er op zitten, 4 condensators in serie, spark gap met ronde punten(dopmoeren) en de primary met 8 turns teruggezet.

Na een laagje epoxy omdat de vonken echt overal heen en weer sloegen is dit het resultaat.

ZVS driver doet het alleen nogsteeds niet, maar daarvoor zijn er nog diodes onderweg vanuit china om verder te proberen.

[Bericht gewijzigd door Freakert op 5 juni 2019 22:59:08 (15%)]

Have fun in this life!

Even een oude koe uit de sloot halen.

Ik ben eindelijk zover dat ik een werkende ZVS driver heb.

Krijg er hele mooie en hete vonken mee,

Nu ben ik wat aan het expirimenteren (spelen) geweest, maar ik loop tegen het probleem aan dat mijn spark gap niet echt bruikbaar is op de manier zoals ik gewend ben.

Met mn andere driver krijg ik echt knetterende vonken in mijn sparkgap en kan ik afstellen hoeveel vonken per minuut ik krijg zegmaar, maar nu blijf ik een ononderbroken vonk krijgen. Ook als ik condensatoren bij aan de spark gap hang gebeurt er eigenlijk niks anders dan zonder condensatoren.

Wat zie ik over het hoofd?

Have fun in this life!